Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2908745_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
18. juni 2024
2024-06216
3307633
UDKAST TIL TALE
til kontorchefen til brug for teknisk gennemgang af
konventioner på udlændingeområdet
Side 1/13
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af en oversigt over bestemmelser i konventioner på udlændingeområdet, der viser både overlap og forskelligheder i beskyttelsen i de forskellige bestemmelser
[Indledning]
Tak for ordet.
Jeg vil lægge ud med kort at sige nogle generelle ting om
Den
Europæiske
Menneskerettighedskonvention.
Derefter vil jeg berøre nogle af de bestemmelser i
konventionen, som har størst betydning på
udlændingeområdet.
[Kort om EMRK]
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention blev
undertegnet af Danmark i 1950 og trådte i kraft i 1953.
Konventionen blev efterfølgende inkorporeret i dansk ret
ved lov i 1992. Inkorporeringen betyder, at konventionen
er en del af dansk ret.
Danmark har med konventionen forpligtet sig til at
respektere visse grundlæggende menneskerettigheder
over for enhver person. I Danmark er alle personer
således som udgangspunkt beskyttet – både danske og
udenlandske statsborgere og statsløse personer.
[Klageadgangen]
Konventionen giver mulighed for at klage til
Menneskerettighedsdomstolen i Strasbourg, hvis man
mener, at en offentlig myndighed har krænket en eller
flere af de rettigheder, der er beskyttet efter
konventionen.
Side 2/13
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af en oversigt over bestemmelser i konventioner på udlændingeområdet, der viser både overlap og forskelligheder i beskyttelsen i de forskellige bestemmelser
Det er en forudsætning for at kunne klage, at den
pågældende er ”offer” og har udtømt de nationale
retsmidler. [Det kan f.eks. være en højesteretsdom, en
afgørelse fra Flygtningenævnet eller et afslag på
tredjeinstansbevilling fra Procesbevillingsnævnet.]
Hvis Menneskerettighedsdomstolen når frem til, at
Danmark har krænket konventionen, vil Danmark være
forpligtet til at bringe krænkelsen til ophør og råde bod
på de heraf følgende konsekvenser.
[Det er som udgangspunkt overladt til staterne selv –
under overvågning af Europarådets Ministerkomité – at
vurdere, hvilke foranstaltninger der skal træffes til
opfyldelse af staternes forpligtelser, forudsat at disse er
forenelige med dommens konklusioner. I visse tilfælde
kan genoptagelse af en sag om f.eks. udvisning, der er
afsluttet ved de nationale domstole, være en passende
foranstaltning til at råde bod på en krænkelse.]
[Positive og negative forpligtelser]
Der sondres i forhold til konventionen mellem statens
positive og negative forpligtelser.
Denne sondring er udtryk for, at konventionen ikke kun
skal beskytte mod statens indgreb, men at der også kan
udledes positive pligter af konventionens bestemmelser
for at opnå en effektiv beskyttelse af de pågældende
rettigheder. Derved kan konventionen pålægge staten
Side 3/13
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af en oversigt over bestemmelser i konventioner på udlændingeområdet, der viser både overlap og forskelligheder i beskyttelsen i de forskellige bestemmelser
pligter til at træffe foranstaltninger til beskyttelse af
individet i forholdet mellem private.
Ved vurderingen af, om staten har en positiv forpligtelse,
skal der foretages en afvejning af samfundets generelle
interesser over for individets. Her har staterne en
betydelig skønsmargin.
[Absolutte rettigheder vs. rettigheder, der kan
underkastes begrænsninger]
Der sondres også mellem absolutte rettigheder og
rettigheder, der kan underkastes begrænsninger.
Som eksempel på en absolut rettighed kan nævnes
konventionens artikel 3, der fastsætter et forbud mod
tortur, umenneskelig eller nedværdigende behandling
eller straf, og som f.eks. er relevant i forhold til
udsendelse af udviste udlændinge. Det absolutte forbud
betyder, at der f.eks. aldrig må ske udsendelse af en
udlænding til et land, hvor det må antages, at den
pågældende vil blive udsat for en behandling i strid med
artikel 3.
De fleste rettigheder i konventionen er dog relative. Det
betyder, at de kan underlægges begrænsninger med
henblik på at beskytte andres rettigheder eller for at sikre
samfundsmæssige behov. Det gælder f.eks. artikel 8 om
retten til respekt for privat- og familieliv, som f.eks. er
relevant i forhold til udvisning af kriminelle udlændinge.
Side 4/13
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af en oversigt over bestemmelser i konventioner på udlændingeområdet, der viser både overlap og forskelligheder i beskyttelsen i de forskellige bestemmelser
Ved vurderingen af, om et indgreb i en sådan rettighed
kan gennemføres inden for konventionen, skal tre
betingelser være opfyldt:
For det første
skal indgrebet være foreskrevet ved lov –
dvs. have hjemmel i national lovgivning.
For det andet
skal indgrebet varetage et eller flere
anerkendelsesværdige formål. De enkelte rettigheder i
konventionen opregner udtømmende de hensyn, som kan
begrunde en sådan begrænsning. Det kan f.eks. være
hensynet til at forebygge uro eller forbrydelse.
For det tredje
skal det vurderes, om indgrebet er
nødvendigt i et demokratisk samfund for at opnå det eller
de omhandlede formål. Man kan også sige, at indgrebet
skal være egnet og proportionalt. Det betyder, at der skal
foretages en vurdering af, om indgrebet er egnet til at
opnå de angivne formål, og om det står i rimeligt forhold
til de formål, som det skal varetage.
[Udvisning – EMRK artikel 8]
Jeg vil nu vende mig mod nogle af de bestemmelser i
konventionen, som har størst betydning på
udlændingeområdet. Et af de områder, hvor
konventionen har stor betydning, er i relation til
udvisning.
Det er i praksis navnlig konventionens artikel 8, der
sætter visse begrænsninger for medlemsstaternes
Side 5/13
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af en oversigt over bestemmelser i konventioner på udlændingeområdet, der viser både overlap og forskelligheder i beskyttelsen i de forskellige bestemmelser
mulighed for at udvise kriminelle udlændinge. Efter
artikel 8, stk. 1, har enhver ret til respekt for bl.a. sit
privat- og familieliv.
Som jeg var inde på for et øjeblik siden, er artikel 8 dog
ikke en absolut rettighed. Det indebærer, at der vil kunne
gøres indgreb i retten under forudsætning af, at indgrebet
er i overensstemmelse med loven, varetager et
anerkendelsesværdigt formål og er nødvendigt i et
demokratisk samfund, herunder er egnet og
proportionalt.
Det betyder i forhold til udvisning, at en konkret
afgørelse om udvisning af en kriminel udlænding vil
skulle opfylde disse betingelser. Det indebærer bl.a., at
domstolene skal vurdere, om udvisningen er
proportional.
Det er i almindelighed proportionalitetsvurderingen, der
er afgørende for, om en udvisning vil være forenelig med
artikel 8. Denne proportionalitetsvurdering skal
foretages på baggrund af en samlet og konkret vurdering
af en række elementer.
Menneskerettighedsdomstolen har i sin dom af 23. juni
2008 i sagen
Maslov mod Østrig
opregnet en række
retningslinjer, som indgår i proportionalitetsvurderingen.
Det følger af dommens præmis 68, at der bl.a. skal
lægges vægt på:
Side 6/13
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af en oversigt over bestemmelser i konventioner på udlændingeområdet, der viser både overlap og forskelligheder i beskyttelsen i de forskellige bestemmelser
Den begåede kriminalitets art og grovhed.
Varigheden af udlændingens ophold.
Udlændingens
familiesituation,
herunder
ægteskabets varighed og andre faktorer, der viser
familielivets effektivitet.
Hvorvidt der er børn i ægteskabet og i så fald deres
alder.
Alvorligheden af de vanskeligheder, den
medfølgende ægtefælle med sandsynlighed vil
møde i det land, som udlændingen udvises til.
Børnenes bedste interesser og velbefindende,
herunder
navnlig
alvorligheden
og
de
vanskeligheder, som udlændingens børn med
sandsynlighed vil møde i det land, som
udlændingen udvises til.
Den vægt, der må lægges på de enkelte kriterier, varierer
efter den enkelte sags konkrete omstændigheder.
Hvis der er tale om en sag om en ung person, som endnu
ikke selv har stiftet sin egen familie, vil det primært være
relevant at lægge vægt på:
Den begåede kriminalitets art og grovhed.
Varigheden af den udvistes ophold i bopælslandet.
Tiden efter den begåede kriminalitet og den
pågældendes adfærd i denne periode.
Fastheden af sociale, kulturelle og familiemæssige
bånd med værtslandet og med modtagerlandet.
Side 7/13
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af en oversigt over bestemmelser i konventioner på udlændingeområdet, der viser både overlap og forskelligheder i beskyttelsen i de forskellige bestemmelser
Personens alder spiller også en rolle. F.eks. må det tages
i betragtning ved vurderingen, om kriminaliteten er
begået af den pågældende som ung eller voksen. Der skal
foreligge meget tungtvejende grunde for at retfærdiggøre
en udvisning, når der er tale om fastboende udlændinge,
der er født i landet eller indrejst som børn og har tilbragt
det meste af deres barndom og ungdom i landet.
Menneskerettighedsdomstolen overlader en vis
skønsmargin til de nationale domstole, når de skal
foretage
proportionalitetsafvejningen
efter
konventionens artikel 8. Menneskerettighedsdomstolen
må på denne baggrund forventes at være tilbageholdende
med at sætte sin vurdering af udvisningssagen i stedet for
de nationale domstoles vurdering, hvis de nationale
domstole 1) omhyggeligt har undersøgt faktum, 2) har
anvendt de relevante menneskerettighedsstandarder i
overensstemmelse
med
konventionen
og
Menneskerettighedsdomstolens praksis og 3) i
tilstrækkelig grad har afvejet klagers interesse over for
de mere generelle samfundsinteresser i sagen.
De danske myndigheder har pligt til i forbindelse med en
afgørelse om udvisning at inddrage de hensyn, der følger
af Danmarks internationale forpligtelser, herunder
EMRK artikel 8. Det følger således af udlændingelovens
§ 26, stk. 2, at en udlænding altid skal udvises,
medmindre dette med sikkerhed vil være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser.
Side 8/13
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af en oversigt over bestemmelser i konventioner på udlændingeområdet, der viser både overlap og forskelligheder i beskyttelsen i de forskellige bestemmelser
2908745_0009.png
Det
kan
i
øvrigt
oplyses,
at
Menneskerettighedsdomstolen i en række domme har
tillagt længden af et indrejseforbud betydning ved
proportionalitetsafvejningen efter konventionens artikel
8, herunder om det er meddelt tidsbegrænset eller for
bestandig.
Højesteret har i nyere praksis fundet, at et tidsbegrænset
indrejseforbud på 6 år i sager, der vedrører udvisning af
udlændinge, der er opvokset i Danmark eller kommet
dertil som mindreårige, er proportionalt. [Tidligere blev
der ofte meddelt et indrejseforbud i 12 år eller for
bestandigt.]
[Nærmere om EMRK artikel 3]
Konventionens artikel 3 har betydning i relation til
udsendelse. Det absolutte forbud i artikel 3 indebærer
bl.a., at der aldrig må ske udsendelse af en udlænding til
et land, hvor det må antages, at den pågældende vil blive
udsat for behandling i strid med bestemmelsen, [dvs.
hvor den pågældende risikerer dødsstraf eller at blive
underkastet
tortur
eller
umenneskelig
eller
nedværdigende behandling eller straf, eller hvor
udlændingen ikke er beskyttet mod videresendelse til et
sådant land.]
Vurderingen af, om en given behandling er udtryk for
tortur, umenneskelig eller nedværdigende behandling i
strid
med
artikel
3,
beror
ifølge
Side 9/13
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af en oversigt over bestemmelser i konventioner på udlændingeområdet, der viser både overlap og forskelligheder i beskyttelsen i de forskellige bestemmelser
Menneskerettighedsdomstolens praksis på en konkret
vurdering.
For at der kan være tale om behandling i strid med
bestemmelsen kræves, at behandlingen overstiger en vis
alvorstærskel (”minimum level of severity”). I
vurderingen indgår bl.a. behandlingens varighed, fysiske
og psykiske indvirkninger på offeret og eventuelt også
offerets køn, alder og helbredstilstand.
Efter konventionens artikel 3 kan en udlændings
helbredsmæssige forhold endvidere være til hinder for
udsendelse.
Efter
Menneskerettighedsdomstolens
praksis kan det således udgøre en krænkelse bl.a. at
udsende en person, der lider af alvorlig fysisk eller
psykisk sygdom til et hjemland, hvor udlændingen ikke
kan tilbydes pasnings- og behandlingsmuligheder.
Der skal dog foreligge ekstraordinære omstændigheder,
før udsendelse af en alvorligt syg person vil udgøre en
krænkelse af artikel 3. Det vil ikke være tilstrækkeligt, at
behandlingsstandarden i hjemlandet generelt er ringere,
eller at behandlingen er forbundet med betydelige
økonomiske omkostninger.
[Nærmere om EMRK artikel 9 og 14]
En anden rettighed, der ofte også har stor betydning på
udlændingeområdet, er konventionens artikel 9 om retten
til at tænke frit og til samvittigheds- og religionsfrihed.
Side 10/13
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af en oversigt over bestemmelser i konventioner på udlændingeområdet, der viser både overlap og forskelligheder i beskyttelsen i de forskellige bestemmelser
Artikel 9 har bl.a. betydning ift. religiøst begrundet
beklædning og symboler, islamiske bønnekald, religiøst
begrundede ønsker om særlige diæter og rituel
omskæring.
Hvorvidt en begrænsning af religionsfriheden kan
gennemføres inden for rammerne af artikel 9 afhænger –
ligesom for så vidt angår artikel 8 – af, om der ligger
anerkendelsesværdige
hensyn
til
grund
for
begrænsningen, og om begrænsningen er egnet og
proportional i forhold til det forfulgte formål, som jeg har
været mere detaljeret inde på tidligere.
Konventionens artikel 9 vil i forhold til
udlændingeområdet ofte være relevant i sammenhæng
med diskriminationsforbuddet i konventionens artikel
14. Det vil f.eks. være tilfældet, hvis et påtænkt indgreb
i religionsfriheden primært retter sig mod en bestemt
religion.
Artikel 14 indeholder et forbud mod usaglig
forskelsbehandling. Det indebærer, at personer i
sammenlignelige situationer som udgangspunkt skal
behandles ens. Bestemmelsen omfatter både direkte og
indirekte diskrimination.
En forskelsbehandling er diskriminatorisk – og dermed i
strid med artikel 14 – hvis den ikke er objektivt og sagligt
begrundet. Heri ligger omvendt, at forskelsbehandling er
lovlig, hvis den varetager et anerkendelsesværdigt
Side 11/13
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af en oversigt over bestemmelser i konventioner på udlændingeområdet, der viser både overlap og forskelligheder i beskyttelsen i de forskellige bestemmelser
formål, og der er proportionalitet mellem det anvendte
middel og det formål, der søges realiseret.
Domstolen indrømmer konventionsstaterne en vis
skønsmargin ved vurderingen af, om og i hvilket omfang
forskelsbehandling i ellers sammenlignelige situationer
kan begrundes. Omfanget af denne skønsmargin varierer
afhængigt af de nærmere omstændigheder, emneområdet
og baggrunden.
Der kræves dog meget vægtige grunde, for at Domstolen
ville kunne anse forskelsbehandling alene på grundlag af
nationalitet for forenelig med konventionen [, jf. f.eks.
dom af 16. september 1996,
Gaygusuz mod Østrig].
I
bl.a. dom af 24. maj 2016,
Biao mod Danmark,
har
Domstolen
endvidere
fastslået,
at
ingen
forskelsbehandling baseret alene eller i afgørende grad
på en persons etniske oprindelse kan begrundes i et
nutidigt demokratisk samfund, og at der må anføres
tvingende eller meget tungtvejende grunde for at
begrunde indirekte forskelsbehandling på baggrund af
etnisk oprindelse.
Anvendelsesområdet for artikel 14 er som nævnt
begrænset derved, at bestemmelsen alene finder
anvendelse i sammenhæng med konventionens øvrige
bestemmelser. Det er dog ikke en betingelse for, at artikel
14 finder anvendelse, at den materielle rettighed i sig selv
er krænket.
Side 12/13
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af en oversigt over bestemmelser i konventioner på udlændingeområdet, der viser både overlap og forskelligheder i beskyttelsen i de forskellige bestemmelser
[Afslutning]
Jeg håber, at min gennemgang har bidraget til en
forståelse
af
Den
Europæiske
Menneskerettighedskonventions
betydning
udlændingeområdet, og ellers står vi klar til at besvare de
spørgsmål, I måtte have.
Tak for ordet, som jeg nu vil give videre til Udlændinge-
og Integrationsministeriet.
Side 13/13