Den Europæiske Unions
Tidende
DA
L-udgaven
2024/1349
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) 2024/1349
af 14. maj 2024
om indførelse af en grænseprocedure for tilbagesendelse og om ændring af forordning
(EU) 2021/1148
22.5.2024
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 77, stk. 2, og artikel 79, stk. 2,
litra c),
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelser fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg (
1
),
under henvisning til udtalelser fra Regionsudvalget (
2
),
efter den almindelige lovgivningsprocedure (
3
), og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Unionen udgør et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed og bør derfor sikre, at der ikke foretages
personkontrol ved de indre grænser, udforme en fælles politik for asyl og migration, kontrol ved de ydre grænser og
tilbagesendelse samt forhindre ulovlige bevægelser mellem medlemsstaterne på grundlag af solidaritet og en rimelig
ansvarsfordeling mellem medlemsstaterne, som også er retfærdig over for tredjelandsstatsborgere og statsløse og
i fuld overensstemmelse med de grundlæggende rettigheder.
Formålet med denne forordning er at strømline, forenkle og harmonisere medlemsstaternes proceduremæssige
ordninger ved at indføre en grænseprocedure ved tilbagesendelse. Denne procedure bør finde anvendelse på
tredjelandsstatsborgere og statsløse, hvis ansøgning er blevet afvist i forbindelse med grænseproceduren ved asyl, der
er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1348 (
4
) (»grænseproceduren ved asyl«).
For de medlemsstater, der ikke er bundet af forordning (EU) 2024/1348 bør henvisninger i nærværende forordning
til bestemmelser i forordning (EU) 2024/1348 forstås som henvisninger til tilsvarende bestemmelser, som de kunne
have indført i deres nationale ret.
Med hensyn til behandlingen af de personer, der er omfattet af denne forordnings anvendelsesområde, er
medlemsstaterne bundet af forpligtelserne i henhold til de folkeretlige instrumenter, som de er part i.
Barnets tarv bør komme i første række, når medlemsstaterne anvender de bestemmelser i denne forordning, der
muligvis vedrører mindreårige.
Mange ansøgninger om international beskyttelse fremsættes ved en medlemsstats ydre grænse eller i en
medlemsstats transitområde, herunder af personer, der pågribes i forbindelse med en uautoriseret passage af den
ydre grænse, det vil sige på det tidspunkt, hvor den irregulære passage af den ydre grænse finder sted, eller nær ved
den ydre grænse, efter at passagen har fundet sted, eller af personer, der sættes i land efter en eftersøgnings- og
redningsoperation. For at kunne foretage identifikations-, sikkerheds- og helbredstjek ved de ydre grænser og henvise
de berørte tredjelandsstatsborgere og statsløse til de relevante procedurer er det nødvendigt at foretage en screening.
EUT C 75 af 10.3.2017, s. 97 og EUT C 155 af 30.4.2021, s. 64.
EUT C 207 af 30.6.2017, s. 67 og EUT C 175 af 7.5.2021, s. 32.
Europa-Parlamentets holdning 10.4.2024 (endnu ikke offentliggjort i EUT) og Rådets afgørelse af 14.5.2024.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1348 af 14. maj 2024 om en fælles procedure for international beskyttelse
i Unionen og om ophævelse af direktiv 2013/32/EU (EUT L, 2024/1348, 22.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/re-
g/2024/1348/oj).
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(
1
)
(
2
)
(
3
)
(
4
)
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1349/oj
1/10