Den Europæiske Unions
Tidende
DA
L-udgaven
2024/1356
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) 2024/1356
af 14. maj 2024
om indførelse af screening af tredjelandsstatsborgere ved de ydre grænser og om ændring af
forordning (EF) nr. 767/2008, (EU) 2017/2226, (EU) 2018/1240 og (EU) 2019/817
22.5.2024
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 77, stk. 2, litra b) og d),
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg (
1
),
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget (
2
),
efter den almindelige lovgivningsprocedure (
3
), og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Schengenområdet blev oprettet for at opnå et område uden indre grænser, hvor der er fri bevægelighed for personer,
jf. artikel 3, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Union (TEU). For at dette område kan fungere godt, er det
nødvendigt med gensidig tillid mellem medlemsstaterne og en effektiv forvaltning af de ydre grænser.
Reglerne for udøvelse af grænsekontrol af personer, der passerer EU-medlemsstaternes ydre grænser, er fastsat
i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/399 (
4
). På trods af de grænseovervågningsforanstaltninger,
der anvendes, kan medlemsstaterne stå over for autoriserede grænsepassager foretaget af tredjelandsstatsborgere, der
forsøger at undgå ind- og udrejsekontrol. For at videreudvikle Unionens politik med henblik på at foretage
personkontrol og effektiv overvågning af de ydre grænser, der er omhandlet i artikel 77, stk. 1, i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), bør yderligere foranstaltninger omfatte situationer, hvor tredjelands-
statsborgere pågribes i forbindelse med en autoriseret passage af de ydre grænser, hvor tredjelandsstatsborgere sættes
i land efter eftersøgnings- og redningsoperationer, og hvor tredjelandsstatsborgere fremsætter en ansøgning om
international beskyttelse ved et grænseovergangssted uden at opfylde indrejsebetingelserne. Nærværende forordning
supplerer forordning (EU) 2016/399 for så vidt angår disse situationer. Det er vigtigt at sikre, at tredjelandsstats-
borgere i disse situationer screenes for at lette en korrekt identifikation og muliggøre en effektiv henvisning af dem til
de relevante procedurer, som alt efter omstændighederne kunne være proceduren for international beskyttelse eller
procedurer i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/115/EF (
5
). Screeningen af sådanne
tredjelandsstatsborgere bør uden problemer supplere den kontrol, der foretages ved de ydre grænser, eller
kompensere for, at disse kontroller ikke har fundet sted ved passagen af de ydre grænser.
Grænsekontrol er ikke kun i de medlemsstaters interesse, ved hvis ydre grænser kontrollen foretages, men af
interesse for alle medlemsstater, der har ophævet grænsekontrollen ved deres indre grænser. Grænsekontrollen bør
bidrage til at reducere ulovlig migration, bekæmpe smugling af mennesker og menneskehandel og forebygge enhver
trussel mod medlemsstaternes indre sikkerhed, offentlige orden, offentlige sundhed og internationale forbindelser.
Når medlemsstaterne foretager grænsekontrol, skal de handle i overensstemmelse med relevant EU-ret og folkeretten,
EUT C 155 af 30.4.2021, s. 58.
EUT C 175 af 7.5.2021, s. 32.
Europa-Parlamentets holdning af 10. april 2024 (endnu ikke offentliggjort i EUT) og Rådets afgørelse af 14. maj 2024.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/399 af 9. marts 2016 om en EU-kodeks for personers grænsepassage
(Schengengrænsekodeks) (EUT L 77 af 23.3.2016, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/115/EF af 16. december 2008 om fælles standarder og procedurer i medlemsstaterne
for tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold (EUT L 348 af 24.12.2008, s. 98).
(2)
(3)
(
1
)
(
2
)
(
3
)
(
4
)
(
5
)
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1356/oj
1/28