Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2790562_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. november 2023
Stats-
og
Menneskeretskontoret
Maja
Sofie
Vilstrup
Gaardsvig-Kjær
2023-08684
3045208
Besvarelse af spørgsmål nr. 46 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge-
og Integrationsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 46 (Alm. del), som Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den 2.
november 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Peter Hummelgaard
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om ministeren vil redegøre for, om der kan afgives et lovligt samtykke til adskillelse af mor og barn i sagen om det tilbageværende barn i Al-roj lejeren, som regeringen har tilbudt hjemtagelse til, såfremt adskillelse fra moren sker?
Spørgsmål nr. 46 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og
Integrationsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for, om der kan afgives et lovligt
samtykke til adskillelse af mor og barn i sagen om det
tilbageværende barn i Al-roj lejeren, som regeringen har tilbudt
hjemtagelse til, såfremt adskillelse fra moren sker?”
Svar:
Justitsministeriet kan for så vidt angår de retlige aspekter af evakuering af
børn fra lejrene i det nordøstlige Syrien, herunder om der kan afgives et
lovligt samtykke til evakuering af et barn uden forælderen, generelt henvise
til kapitel 4 i afrapporteringen af 18. maj 2021 fra den tværministerielle Task
Force Evakuering, som blev oversendt til Det Udenrigspolitiske Nævn den
19. maj 2021 (Det Udenrigspolitiske Nævn 2020-21, UPN Alm. del – Bilag
267).
Af rapportens side 15 f. fremgår følgende om evakuering af børn med
samtykke fra forældre:
”Da Danmark ikke er retligt forpligtet til at evakuere hverken
forældre eller deres børn, kan Danmark som udgangspunkt
vælge at tilbyde et barn og dennes forælder, at barnet
evakueres uden forælderen, hvis forælderen samtykker.
Forælderen vil skulle afgive et udtrykkeligt ønske til
myndighederne om bistand til evakuering af barnet til
Danmark uden forælderen. Med inspiration fra EMD’s praksis
vil et samtykke kunne afgives som et frivilligt, informeret og
skriftligt samtykke, hvor betingelserne for evakueringen er
beskrevet. Det bemærkes, at Danmark og flere andre lande har
foretaget samtykkebaseret evakuering af et barn uden forælder
(se kapitel 3).
Danmarks internationale forpligtelser kan være til hinder for at
tilbyde evakuering af et barn uden forælderen med forælderens
samtykke.
Det vil eksempelvis være tilfældet i sager med børn, som
vurderes at være helt afhængig af forælderen. I sådanne
tilfælde kan det ikke afvises, at Danmark efter EMRK artikel
8 om retten til respekt for bl.a. privat- og familieliv kan være
forpligtet til også at yde bistand til forælderen som
forudsætning for, at der kan ydes bistand til barnet. EMD ses
dog ikke at have haft lejlighed til at tage stilling til et konkret
Side 2/3
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om ministeren vil redegøre for, om der kan afgives et lovligt samtykke til adskillelse af mor og barn i sagen om det tilbageværende barn i Al-roj lejeren, som regeringen har tilbudt hjemtagelse til, såfremt adskillelse fra moren sker?
tilfælde som det beskrevne, hvorfor den vurdering, der vil
skulle foretages, vil være behæftet med betydelig usikkerhed.
Endvidere vil der ikke inden for rammerne af Danmarks
internationale forpligtelser være mulighed for at tilbyde
evakuering af et barn uden forælderen med forælderens
samtykke, hvis barnets tarv, jf. Børnekonventionens artikel 3,
taler imod dette. I den konkrete vurdering af barnets tarv vil
der bl.a. på den ene side kunne indgå hensynet til at bevare
familiens enhed og barnets relation til sine forældre og sin
familie og på den anden side mulighederne for, at barnet f.eks.
kan få den rette sundhedsfaglige behandling, undervisning
mv., samt de øvrige momenter, der følger af, at barnet efter en
evakuering vil opholde sig i Danmark i stedet for i en lejr i det
nordøstlige Syrien.
Forælderen, der må antages at være nærmest barnet, skal
inddrages i overvejelserne om barnets tarv og høres om, hvad
der efter forælderens opfattelse vil være til barnets bedste. Det
beror på en konkret vurdering, herunder navnlig af barnets
alder og modenhed, i hvilket omfang barnet kan give sin
holdning til adskillelsen til kende, og hvilken vægt denne i
givet fald skal tillægges.”
Side 3/3