Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2897974_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 7. maj 2024 stillet følgende spørgs-
mål nr. 438 (alm. del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 438:
Vil ministeren i forlængelse af sin besvarelse af samrådsspørgsmål P den 3. maj
2024 redegøre for, om det er muligt inden for rammerne af Danmarks internatio-
nale forpligtelser at oprette en offentlig side på Hjemrejsestyrelsens hjemmeside
med personfotos af udvisningsdømte udlændinge, der har meldepligt eller andre
kontrolforpligtelser, er forsvundet eller har verserende spærrekort, således at dan-
ske borgere kan ringe til politiet, hvis de støder på forsvundne udvisningsdømte på
fri fod i det danske samfund?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bi-
drag fra Justitsministeriet, som har oplyst følgende:
”Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der spørges ind
til, om der inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtel-
ser vil kunne etableres en ordning, hvor udlændinge, som har fået ned-
sat spærrekort pga. udeblivelse eller manglende overholdelse af kon-
trolforpligtelser, kan efterlyses med opslag med billede på Hjemrejse-
styrelsens hjemmeside med henblik på at straffe de pågældende for
overtrædelse af deres kontrolforanstaltninger.
Det følger af retsplejelovens §§ 818-820, hvornår politiet må offentlig-
gøre billeder af formodede gerningspersoner i pressen mv.
Det følger således af retsplejelovens § 818, stk. 1, at politiet kun må
offentliggøre signalement eller andre oplysninger, der er egnede til at
fastlægge identiteten af en formodet gerningsperson, såfremt den på-
gældende med rimelig grund er mistænkt for en lovovertrædelse, der
er undergivet offentlig påtale, og offentliggørelsen må antages at være
23. august 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 7308
2722366
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 438: Spm., om det er muligt inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser at oprette en offentlig side på Hjemrejsestyrelsens hjemmeside med personfotos af udvisningsdømte udlændinge, der har meldepligt eller andre kontrolforpligtelser?
af væsentlig betydning for efterforskningen, herunder for fastlæggel-
sen af den pågældendes identitet, eller for at forebygge yderligere lov-
overtrædelse.
Det følger af bestemmelsens stk. 2, at politiet kun må offentliggøre et
fotografi af en formodet gerningsperson, såfremt der er begrundet
mistanke om, at den pågældende har begået en lovovertrædelse, der
efter loven kan medføre fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover.
Offentliggørelsen må dog ikke foretages, såfremt det efter indgrebets
formål, sagens betydning og den krænkelse og ulempe, som indgrebet
må antages at forvolde den, som det rammer, ville være et uforholds-
mæssigt indgreb, jf. bestemmelsens stk. 3.
Det følger endvidere af retsplejelovens § 819, stk. 1, at politiet kan ef-
terlyse en formodet gerningsmand, hvis identitet er politiet bekendt,
gennem offentliggørelse af et billede gennem presse, radio, fjernsyn
eller ved anden form for offentlig efterlysning, hvis der er særlig be-
styrket mistanke om, at personen har begået en lovovertrædelse, der
efter loven kan medføre fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover, og
efterlysningen må antages at være af afgørende betydning for straffe-
forfølgningens gennemførelse eller for at forebygge yderligere lov-
overtrædelse af tilsvarende grovhed.
Efter bestemmelsens stk. 2 kan der ved efterlysning som nævnt i stk.
1 gives oplysninger om den påsigtede kriminalitet og om den sigtedes
identitet, herunder navn, stilling og bopæl, samt ske offentliggørelse
af et fotografi af den pågældende.
Det fremgår af bestemmelsens stk. 3, at efterlysning ikke må foreta-
ges, såfremt det efter indgrebets formål, sagens betydning og den
krænkelse og ulempe, som indgrebet må antages at forvolde den, som
det rammer, ville være et uforholdsmæssigt indgreb.
Efter retsplejelovens § 820, stk. 1, kan politiet, når der er en særligt
bestyrket mistanke om, at en person, hvis identitet er politiet bekendt,
har begået en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre fængsel i
6 år eller derover, offentliggøre et fotografi, et signalement eller andre
oplysninger, der er egnede til at identificere den pågældende, i presse,
radio, fjernsyn eller anden form for medie med henblik på at identifi-
cere vidner, såfremt vidnernes forklaringer må antages at være af af-
gørende betydning for strafforfølgningens gennemførelse eller for at
forebygge yderligere lovovertrædelser af tilsvarende grovhed.
I forbindelse med offentliggørelse af oplysningerne som nævnt i be-
stemmelsens stk. 1 kan der gives oplysninger om den påsigtede krimi-
nalitet og om den sigtedes identitet, herunder navn, stilling og bopæl,
jf. bestemmelsens stk. 2.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 438: Spm., om det er muligt inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser at oprette en offentlig side på Hjemrejsestyrelsens hjemmeside med personfotos af udvisningsdømte udlændinge, der har meldepligt eller andre kontrolforpligtelser?
Det fremgår af bestemmelsens stk. 3, at offentliggørelse som nævnt i
stk. 1 ikke må foretages, såfremt det efter indgrebets formål, sagens
betydning og den krænkelse og ulempe, som indgrebet må antages at
forvolde den, som det rammer, ville være et uforholdsmæssigt ind-
greb.
Hvis andre offentlige myndigheder skal offentliggøre billeder af perso-
ner, som mistænkes for at have begået et strafbart forhold, skal de
databeskyttelsesretlige regler overholdes. Offentlige myndigheder må
ifølge databeskyttelseslovens § 8, stk. 1, ikke behandle oplysninger om
strafbare forhold, medmindre det er nødvendigt for varetagelsen af
myndighedens opgaver. Også de grundlæggende principper for be-
handling af personoplysninger skal være opfyldt, herunder princippet
om, at personoplysninger skal være tilstrækkelige, relevante og be-
grænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til de formål, hvortil de
behandles. Det vurderes derfor ikke umiddelbart, at det er muligt in-
den for rammerne af Danmarks forpligtelser efter databeskyttelses-
reglerne at indføre en ordning, hvor Hjemrejsestyrelsen skal offentlig-
gøre billeder af udlændinge, som ikke har overholdt deres kontrolfor-
pligtelser.”
Kaare Dybvad Bek
/
Christina Fløystrup
Side
3/3