Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2863908_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspørgsmål P stillet
efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF)
Den 3. maj 2024 kl. 13.15-14.15
Hvornår:
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål P:
Hvordan forholder regeringen sig til, at 26 udvisningsdømte vold-
tægtsforbrydere tilsyneladende er forsvundet ud i den blå luft fra
danske udrejsecentre? Mener ministeren, at dette kompromitterer
danske kvinders tryghed og sikkerhed? Hvilke initiativer vil rege-
ringen tage for at håndtere situationen henset til, at kvinder po-
tentielt udsættes for udvisningsdømte serievoldtægtsforbrydere,
der frit bevæger sig rundt i Danmark? Der henvises til besvarelse
af UUI alm. del – spørgsmål 321, folketingsåret 2022-23 (2. sam-
ling).
18. marts 2024
Sags nr.
Akt-id
2024 - 4336
2647081
Tale:
Tak for spørgsmålet.
Jeg vil gerne starte med at gøre det helt klart, at udvis-
ningsdømte udlændinge selvfølgelig skal forlade Dan-
mark. De har ikke noget at gøre her i landet.
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspm. P?
2
Det er kun rimeligt at forvente, at myndighedernes afgø-
relser efterkommes. Det er et bærende princip i et retssam-
fund og alt andet vil være stødende for det store flertal af
danskere, som lever en lovlydig tilværelse.
Det gælder efter min opfattelse især, når vi taler om ud-
lændinge, som har begået en forbrydelse, der er så helt
igennem modbydelig som voltægt. Derfor tager jeg også
opgaven med at sikre udsendelse af blandt andre udvis-
ningsdømte voldtægtsforbrydere meget alvorligt.
En af mine vigtigste prioriteter som udlændinge- og inte-
grationsminister er at sikre, at Danmark har en ambitiøs
og velfungerende hjemrejsepolitik. Det mener jeg grund-
læggende, at regeringen lykkes med.
Hvis udvisningsdømte udlændinge ikke frivilligt udrejser,
som de har pligt til, vil Hjemrejsestyrelsen arbejde for at
sikre, at udsendelsen finder sted. Hvis det er nødvendigt,
vil det ske med tvang. Det gælder i øvrigt også for udlæn-
dinge, som af andre årsager ikke må være her i landet.
Udlændinge i udsendelsesposition, som ikke umiddelbart
kan udsendes – f.eks. fordi hjemlandet ikke samarbejder
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspm. P?
3
om en tvangsmæssig udsendelse – skal som det klare ud-
gangspunkt tage ophold på et udrejsecenter. Udvisnings-
dømte udlændinge vil i den forbindelse blive pålagt kon-
trolforpligtelser i form af opholds-, underretnings- og mel-
depligt, når de har afsonet deres fængselsstraf. Det er også
tilfældet med den gruppe af udvisningsdømte udlændinge,
som der spørges til her.
Som spørgeren også er bekendt med, er udrejsecentrene
ikke fængsler, og de indkvarterede er ikke frihedsberø-
vede. Udlændingene på vores udrejsecentre kan altså frit
forlade centrene, når de ønsker det, så længe de overholder
deres kontrolforpligtelser.
Vi er i regeringen naturligvis meget optagede af at sikre
tryghed og sikkerhed for landets borgere, for Danmark
skal være et trygt samfund at leve i.
Som det fremgår af regeringsgrundlaget, vil regeringen
derfor også sætte yderligere ind over for utryghedsska-
bende adfærd, så det bliver mere trygt for alle at færdes i
det offentlige rum, f.eks. i boligområder og på togstatio-
ner.
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspm. P?
4
Desuden vil regeringen gennemføre en strafreform, hvor
der sættes ind over for bl.a. alvorlig personfarlig krimina-
litet, herunder vold og voldtægt, så kriminelle kan idøm-
mes straffe, der i langt højere grad afspejler forbrydelsens
grovhed.
Regeringen har ikke planer om at iværksætte særlige sik-
kerhedsmæssige initiativer målrettet udvisningsdømte ud-
lændinge, der har begået voldtægt. På den front er det ikke
anderledes end danske statsborgere, der har begået vold-
tægt og udstået deres straf for det.
Når det så er sagt, så er der selvfølgelig én meget væsent-
lig forskel på de to grupper, som består i, at de udvisnings-
dømte selvsagt skal ud af landet hurtigst muligt. Og det er
netop det, jeg som udlændinge- og integrationsminister
først og fremmest har fokus på.
Og det sker heldigvis også i langt de fleste tilfælde. Jeg er
meget tilfreds med, at Hjemrejsestyrelsen i de senere år
har haft succes med at få nedbragt antallet af udlændinge
i udsendelsesposition.
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspm. P?
5
Men selvom vi i de senere år har leveret rigtig gode resul-
tater på hjemrejseområdet, vil vi jo aldrig komme i en si-
tuation, hvor der ikke er nogen udlændinge i udsendelses-
position i Danmark. Hjemrejsearbejdet er generelt et
langt, sejt træk, hvor der er behov for vedholdende og tål-
modigt rugbrødsarbejde.
Jeg så selvfølgelig også gerne, at vi havde vished om, at
de omtalte 26 udvisningsdømte voldtægtsforbrydere var
udrejst i stedet for, at de er registeret som forsvundet.
Men jeg synes i den forbindelse også, at det er værd bruge
et øjeblik på at sætte tallet lidt i perspektiv til de øvrige
oplysninger, der indgår i besvarelsen af UUI 321, som
samrådsspørgsmålet udspringer af.
Ud af de lidt mere end 200 udvisningsdømte, som er gen-
nemgået i besvarelsen, er der ca. 110 udlændinge, som er
udrejst eller udsendt, mens ca. 50 udlændinge på opgørel-
sestidspunktet stadig enten afsonede deres dom eller var
varetægtsfængslede.
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspm. P?
6
Det er med andre ord trods alt en relativt begrænset andel
af dem, der er beskrevet i besvarelsen af spørgsmål nr.
321, som falder ind under kategorien af ’forsvundne’.
Hertil kommer, at et antal af de udlændinge, som er regi-
streret som ’forsvundne’ kan have forladt landet uden at
oplyse myndighederne herom. Udlændinge uden lovligt
ophold i Danmark har som bekendt pligt til at forlade lan-
det, men der er
ikke
noget krav om, at de orienterer myn-
dighederne, inden de udrejser.
Hvis de her udvisningsdømte udlændinge, der har været
registeret som forsvundet, dukker op i Danmark igen, så
har de udsigt til at blive straffet hårdt for ikke at opfylde
deres kontrolforpligtelser.
Vi ser meget alvorligt på overtrædelse af kontrolforplig-
telserne, og har flere gange skærpet straffen for det. Det
kan i dag give op til 4 års fængsel, og i praksis ser vi også,
at domstolene idømmer flere års fængsel, når man igen-
nem længere perioder ikke kan finde ud af at overholde de
kontrolforpligtelser, man er pålagt.
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspm. P?
7
Der føres altså tæt kontrol med, at kontrolforpligtelserne
efterkommes, og vi tager det som samfund meget alvor-
ligt, når det ikke sker.
Når man udebliver fra sit indkvarteringssted i mere end 72
timer, vil der som udgangspunkt blive nedsat et såkaldt
spærrekort.
Heri ligger, at udlændingemyndighederne har anmodet
politiet om at efterlyse personen. Hvis politiet derefter an-
træffer udlændingen, vil politiet vurdere, om der fx er
grundlag for at frihedsberøve udlændingen eller om ud-
lændingen skal genindlogeres og have indskærpet de på-
lagte kontrolforpligtelser.
Regeringen vil fortsætte med at arbejde benhårdt på, at få
udvisningsdømte udlændinge til at rejse hjem – og om
nødvendigt med tvang.
I perioden frem til udsendelsen effektueres er jeg tryg ved,
at vi har en intensiv kontrol med de her udlændinge, og at
myndighederne efterlyser udlændinge, som udebliver fra
deres indkvarteringssted.
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspm. P?
8
I det ligger nu engang også, at myndighederne har en
større grad af opmærksomhed på de her mennesker, end
der ville være på en dansk statsborger, som havde udstået
en straf for et sammenligneligt forhold.
Tak for ordet.