Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2874241_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
12140 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. december 2023
Politikontoret
Lukas
Alexander
Schomacker
2023-09896
3068412
Besvarelse af spørgsmål nr. 95 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge-
og Integrationsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 95 (Alm. del), som Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den 23.
november 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Betina Kastbjerg
(DD).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 427: MFU spm. om, at Ombudsmanden anfører i sin udtalelse om forholdene på Udrejsecenter Kærshovedgård fra den 25. april 2024, at flere konflikter på udrejsecentret kædes sammen med salg af rusmidler på udrejsecentrets område
Spørgsmål nr. 95 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og
Integrationsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om Midt- og Vestjyllands Politis
ransagning på Udrejsecenter Kærshovedgård den 21. november
2023, hvor der blev fundet hash, våben og falske eurosedler
netop peger på, at der er behov for øget kontrol af beboerne på
udrejsecenteret, herunder flere ransagninger af politiet, øget
bemanding og overvågning? Der henvises til Midt- og
Vestjyllands Politis pressemeddelelse fra den 21. november
2023 »Efter ransagning på Kærshovedgård: hash, våben og
falske eurosedler beslaglagt«.”
Svar
:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Midt- og Vestjyllands Politi.
Midt- og Vestjyllands Politi har oplyst, at det er politikredsens
opfattelse, at den ikke-anmeldte og mere skjulte kriminalitet de
seneste år har været i vækst blandt beboerne på Kærshovedgård
særligt i forhold til salg og distribution af narkotika, og
politikredsen er meget opmærksom på udviklingen i samt
efterforskningen og bekæmpelsen af den ikke-anmeldte
kriminalitet på Kærshovedgård.
Midt- og Vestjyllands Politi følger løbende udviklingen,
ligesom politikredsen løbende iværksætter relevant
efterforskning, når der er en konkret mistanke om f.eks.
besiddelse eller salg af narkotika. Efterforskningen og
bekæmpelse af den ikke-anmeldte kriminalitet, herunder
narkotikakriminalitet, er imidlertid i vidt omfang afhængig af
efterretninger og kildeoplysninger. Indhentelse af efterretninger
og kildeoplysninger vanskeliggøres, når efterforskningen sker i
mere lukkede og organiserede miljøer, hvilket også er tilfældet
på Kærshovedgård, hvor et stigende antal beboere vurderes at
have relation til organiseret narkotikakriminalitet.
Midt- og Vestjyllands Politi har også oplyst, at politiet som led
i den generelle kriminalitetsbekæmpelse og tryghedsskabende
indsats i området driver en døgnbemandet vagt i tilknytning til
Kærshovedgård med beliggenhed lige inden for det indhegnede
område ved udrejsecentret. Derudover har politiet siden
etableringen af centret styrket indsatsen og tilstedeværelsen i
Side 2/5
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 427: MFU spm. om, at Ombudsmanden anfører i sin udtalelse om forholdene på Udrejsecenter Kærshovedgård fra den 25. april 2024, at flere konflikter på udrejsecentret kædes sammen med salg af rusmidler på udrejsecentrets område
nærområdet omkring Kærshovedgård, hvor der er sat ind med
tryghedsskabende patruljering. Det betyder konkret, at en
patruljebil tre gange i døgnet patruljerer i området tæt omkring
Kærshovedgård.
Midt- og Vestjyllands Politi har desuden oplyst, at der ud over
de generelle indsatser også flere gange er gennemført razziaer
med narkohunde på centret og i området omkring centret.
Rigspolitiet kan henholde sig til udtalelsen fra Midt- og
Vestjyllands Politi.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere
indhentet en udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst
følgende:
”1. Direktoratet for Kriminalforsorgen kan indledningsvist
oplyse,
at
kriminalforsorgen
driver
Udrejsecenter
Kærshovedgård på vegne af Udlændingestyrelsen.
Der er mellem Udlændingestyrelsen og kriminalforsorgen
indgået en samarbejdsaftale, en såkaldt operatørkontrakt, som
bl.a. nærmere beskriver kriminalforsorgens opgaver som
indkvarteringsoperatør.
Det fremgår bl.a. af operatørkontrakten, at der er nultolerance
over for enhver form for kriminalitet og uhensigtsmæssig
adfærd. Kriminalforsorgen skal således politianmelde alle
former for kriminalitet og mistanke om kriminelle forhold på
udrejsecentret.
Der er etableret en døgnbemandet politivagt på Udrejsecenter
Kærshovedgård.
2.
Beboerne på et udrejsecenter er ikke frihedsberøvede og
dermed ikke underlagt straffuldbyrdelseslovens regler. Det
betyder bl.a., at kriminalforsorgens institutionsmedarbejdere på
udrejsecentrene ikke har de samme beføjelser som eksempelvis
fængselsbetjente, der er ansat i fængsler og arrester.
En institutionsmedarbejder kan således ikke anvende
magtmidler mod beboerne på udrejsecentrene, ligesom der
eksempelvis ikke kan foretages ransagninger af beboernes
værelser.
Institutionsmedarbejdere har mulighed for i konkrete tilfælde at
anmode om skriftligt samtykke fra beboeren og besøgende til at
foretage visiteringer i forbindelse med adgangskontrollen.
Side 3/5
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 427: MFU spm. om, at Ombudsmanden anfører i sin udtalelse om forholdene på Udrejsecenter Kærshovedgård fra den 25. april 2024, at flere konflikter på udrejsecentret kædes sammen med salg af rusmidler på udrejsecentrets område
Visitationen kan omfatte det tøj, den pågældende er iført, og
eventuelle medbragte effekter. Visitationen kan foretages ved
hjælp af scanningsudstyr, klappen eller beføling uden på tøjet.
Der kan ikke foretages en nærmere kropsvisitering i forbindelse
med adgangskontrollen, ligesom der ikke er hjemmel til at
foretage visitering af genstande inden for udrejsecenteret.
Såfremt en besøgende nægter at lade sig visitere, kan
kriminalforsorgen afvise at give den besøgende adgang til
udrejsecenteret.
Kriminalforsorgen er i færd med at opdatere eksisterende
praksisnære retningslinjer, som har til formål at tydeliggøre,
hvordan visitering af effekter ved adgangskontrollen skal
udføres i praksis.
3.
Der er igangsat en række tiltag med henblik på at øge fokus
på sikkerheden på udrejsecenter Kærshovedgård. Dette er sket
inden
for
de
beføjelser,
som
kriminalforsorgens
institutionsmedarbejdere har på stedet.
I december 2023 er der bl.a. ansat en ny leder for
udrejsecenteret, som har en stærk sikkerhedsmæssig profil, og
som er rekrutteret til og har fået til opgave at øge sikkerheden
på centeret.
4.
Der har i november 2023 været en række hændelser på
Udrejsecenter Kærshovedgård, som samlet set har medvirket til
at skabe utryghed hos flere beboere på centeret.
Kriminalforsorgen finder disse hændelser helt utilstedelige,
herunder fordi hændelserne har ført til, at beboere har følt sig
utrygge. Der er på den baggrund omgående iværksat yderligere
konkrete og akutte tiltag.
Der er indkaldt en ekstra kriminalforsorgsmedarbejder til
natholdet på Kærshovedgård. Personalet er instruereret i at
rundere på afdelingen mindst én gang i timen samt at holde
konstant øje med kameraovervågningen. Der skal endvidere
foretages daglige afrapporteringer om nattens forløb til ledelsen.
Udlændingestyrelsen har – efter dialog med kriminalforsorgen
– udarbejdet flyttepåbud til en konkret beboer, som formodes at
være årsag til flere konflikter på udrejsecenteret. Beboeren er
som følge heraf blevet flyttet til en anden afdeling på centeret.
En
sikkerhedskonsulent
fra
kriminalforsorgens
sikkerhedsafdeling har været fysisk til stede på udrejsecenteret,
herunder også i en weekend, med henblik på at vurdere
situationen og yde rådgivning til personalet.”
Side 4/5
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 427: MFU spm. om, at Ombudsmanden anfører i sin udtalelse om forholdene på Udrejsecenter Kærshovedgård fra den 25. april 2024, at flere konflikter på udrejsecentret kædes sammen med salg af rusmidler på udrejsecentrets område
Der kan i øvrigt henvises til Justitsministeriets samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 94 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg.
Side 5/5