Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2896387_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 24. maj 2024 stillet følgende spørgs-
mål nr. 399 (alm. del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 399:
Vil ministeren redegøre for, om man inden for rammerne af Danmarks internatio-
nale forpligtelser kan forhindre udlændinge på tålt ophold eller med meldepligt i at
have førerret i Danmark, samt at være registreret som ejer eller bruger af et mo-
torkøretøj? Vil ministeren endvidere oplyse, hvor mange beboere på Kærshoved-
gård uden lovligt ophold i Danmark, der har egen bil? Der henvises til artiklen "Po-
litiet: Mand fra Kærshovedgård førte bilen, der dræbte kvinde”, presse-fotos.dk,
24. april 2024.
Svar:
1.
For så vidt angår den del af spørgsmålet, som angår antallet af beboere på Kærs-
hovedgård uden lovligt ophold i Danmark, der har egen bil, henvises til den samti-
dige besvarelse af spørgsmål nr. 409 (alm. del) stillet af Udlændinge- og Integrati-
onsudvalget den 29. april 2024.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af den del af
spørgsmålet, som angår, hvilke rammer Danmarks internationale forpligtelser sæt-
ter for at forhindre udlændinge på tålt ophold eller med meldepligt i at have fører-
ret i Danmark eller at være registreret som ejer eller bruger af et motorkøretøj,
indhentet et bidrag fra Justitsministeriet, Skatteministeriet og Transportministe-
riet.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen har oplyst følgende:
”En ordning, hvorefter udlændinge på tålt ophold eller med meldepligt
kan forhindres i at have førerret og være registreret som ejer eller bru-
ger af et motorkøretøj i Danmark, vil skulle vurderes i forhold til Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK), herunder navn-
lig artikel 8 om ret til respekt for bl.a. privatliv og familieliv.
Side
1/4
19. august 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 6543
2714895
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 409: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, hvor mange beboere på Udrejsecenter Kærshovedgård, der har deres egen bil? Vil ministeren herunder redegøre for, hvorfor beboerne på Kærshovedgård kan have deres egen bil på udrejsecentret?
Hvorvidt en sådan ordning vil kunne gennemføres inden for rammerne
af EMRK, vil afhænge af den konkrete udformning heraf og begrundel-
sen herfor.”
Skatteministeriet har til brug for besvarelsen oplyst følgende:
”Alle motorkøretøjer, der benyttes her
i landet, skal som udgangs-
punkt registreres i Køretøjsregisteret.
Et køretøj registreres dog kun i Køretøjsregisteret, hvis køretøjet har
en ejer med bopæl eller hjemsted her i landet. Hvis en ejer af et køretøj
ikke har bopæl eller hjemsted her i landet, skal køretøjet alligevel re-
gistreres i Køretøjsregisteret, hvis der er en bruger af køretøjet, og
denne har bopæl eller hjemsted her i landet og samtidig råder over
køretøjet på færdselslovens område i 30 dage eller mere, jf. registre-
ringsbekendtgørelsens § 5.
Registreringen af ejer og brugerforhold af køretøjer medvirker bl.a. til,
at politiet kan fremsøge ejere og brugere af køretøjer, som fx er blevet
brugt til vanvidsbilisme eller andre overtrædelser af færdselsloven. Re-
gistreringen er også knyttet til betalingen af køretøjets registreringsaf-
gift og ejerafgifterne, som opkræves periodevis.
Der findes ikke internationale regler på skatte- og afgiftsområdet, der
regulerer staters adgang til at forhindre udlændinge på tålt ophold el-
ler med meldepligt i at være registreret som ejer eller bruger af et mo-
torkøretøj.”
Transportministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Færd-
selsstyrelsen, som har oplyst følgende:
”Færdselsstyrelsen
kan oplyse, at førerretten i Danmark for borgere,
som befinder sig i Danmark på tålt ophold eller med meldepligt, af-
hænger af, om det vurderes, at de har sædvanlig bopæl i landet. Krite-
rierne for sædvanlig bopæl er reguleret på EU-niveau i kørekort-direk-
tivet og fastlægger, at man som udgangspunkt har sædvanlig bopæl i
det land, hvor man opholder sig mindst 185 dage i et kalenderår som
følge af erhvervsmæssig eller personlig tilknytning.
Bopælsvurderingen i forhold til en kørekortansøgning beror altid på en
konkret vurdering af opholdets varighed og tilknytning i landet, som
kommunerne foretager, hvor forhold som opholdsstatus mv. også kan
spille ind.
Borgere, som befinder sig i Danmark på tålt ophold eller med melde-
pligt, som ikke vurderes at have sædvanlig bopæl i Danmark, vil som
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 409: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, hvor mange beboere på Udrejsecenter Kærshovedgård, der har deres egen bil? Vil ministeren herunder redegøre for, hvorfor beboerne på Kærshovedgård kan have deres egen bil på udrejsecentret?
udgangspunkt ikke kunne erhverve førerret og dansk kørekort i Dan-
mark, da det følger af kørekortbekendtgørelsens § 2, stk. 2, at kørekort
kun kan udstedes til personer, der har sædvanlig bopæl i Danmark.
Det fremgår dog af kørekortbekendtgørelsens § 121, at personer med
midlertidigt ophold i Danmark, der ikke har sædvanlig bopæl i landet,
kan føre motordrevet køretøj i Danmark, hvis de er i besiddelse af et
af følgende kørekort:
1. Kørekort udstedt i et EU- eller EØS-land
2. Færøsk kørekort
3. Grønlandsk kørekort
4. Midlertidigt kørekort udstedt i Finland, Island, Norge eller Sverige
5. Andre udenlandske kørekort end de i nr. 1 nævnte, hvis kørekortet
er udfærdiget med latinske bogstaver, eller hvis det er ledsaget af en
oversættelse til dansk, engelsk eller fransk
6. Internationalt kørekort udstedt i henhold til de internationale kon-
ventioner herom.
Borgere, som ikke har sædvanlig bopæl i Danmark, og som er i besid-
delse af et af ovenstående kørekort, har således en gyldig førerret i
Danmark. De vil imidlertid ikke kunne få ombyttet eller fornyet deres
kørekort i Danmark.”
3.
Det bemærkes i forlængelse af ovenstående bidrag fra Skatteministeriet og
Transportministeriet, at visse udlændinge indkvarteret på Udrejsecenter Kærsho-
vedgård vil kunne være registreret med bopæl i Danmark i Det Centrale Personre-
gister (CPR) i kraft af, at de pågældende tidligere
f.eks. forud for en evt. udvis-
ningsdom
har haft et lovligt opholdsgrundlag i Danmark.
4.
Det gør mig vred, at en udvist udlænding uden lovligt ophold, der bor på et ud-
rejsecenter, har kørt hensynsløs vanvidskørsel, som desværre har kostet et uskyl-
digt menneskeliv.
Der er efter min mening ingen tvivl om, at vi skal gøre hvad vi kan for at begrænse
mulighederne for, at udlændinge uden lovligt ophold frit kan køre rundt i landet i
deres egen bil. Jeg har derfor bedt embedsværket om at undersøge, om det inden
for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser vil være muligt og hensigts-
mæssigt at ændre på de regler, der gælder i dag.
Jeg vil gerne slå fast, at det ikke er med min gode vilje, at udvisningsdømte udlæn-
dinge og personer på tålt ophold befinder sig på et udrejsecenter. Udlændinge uden
lovligt ophold skal forlade Danmark hurtigst muligt.
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 409: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, hvor mange beboere på Udrejsecenter Kærshovedgård, der har deres egen bil? Vil ministeren herunder redegøre for, hvorfor beboerne på Kærshovedgård kan have deres egen bil på udrejsecentret?
Kaare Dybvad Bek
/
Christina Fløystrup
Side
4/4