Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2886257_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 25. april 2024 stillet følgende spørgs-
mål nr. 406 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Betina Kast-
bjerg (DD) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 406:
Vil ministeren redegøre for, om myndighederne på Kærshovedgård fører kontrol
over de personer, der besøger beboerne på stedet? Hvis dette er tilfældet, vil mi-
nisteren redegøre for, om myndighederne på udrejsecentret på noget tidspunkt har
haft bekymringer eller lavet indberetninger til politiet og PET om, at de besøgende
kunne være kriminelle eller radikaliserede?
Svar:
Til brug for besvarelsen har Udlændinge- og Integrationsministeriet indhentet bi-
drag fra Udlændingestyrelsen og Justitsministeriet. Udlændingestyrelsen har oplyst
følgende:
”Udlændingestyrelsen
er ansvarlig for at tilvejebringe og drive indkvarte-
ringssteder for asylansøgere m.fl., jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 5. Kri-
minalforsorgen driver Udrejsecenter Kærshovedgård på vegne af Udlæn-
dingestyrelsen.
Udrejsecenter Kærshovedgård er et center med døgnbemanding, video-
overvågning og adgangskontrol. Kriminalforsorgen skal således sikre be-
manding på udrejsecentrene hele døgnet
dels for at modtage og regi-
strere nye beboere dels for at sikre, at alene personer med lovligt ærinde
har adgang til udrejsecentret.
Som et led i den daglige drift har kriminalforsorgen
som indkvarterings-
operatør
ret til at stille krav om, at gæster skal legitimere sig, inden de
gives adgang til udrejsecentret. Det er også en betingelse for, at en gæst
til en beboer kan få adgang til udrejsecentret, at operatøren ved, hvem
gæsten skal besøge, hvorefter oplysninger om gæster noteres. Operatø-
ren kan afvise en gæst, hvis de vurderer, at den pågældende på grund af
sin adfærd ikke bør få adgang til centret.
Side
1/4
25. juni 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 6689
2718284
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 406: MFU spm., om myndighederne på Kærshovedgård fører kontrol over de personer, der besøger beboerne på stedet m.v.
Operatøren kan også beslutte, at personer, der ønsker adgang til udrej-
secenteret, skal visiteres, jf. bekendtgørelsen om visitation på indkvarte-
ringssteder med adgangskontrol. Visitation kan ske som led i stikprøve-
kontroller, på baggrund af den pågældende beboer eller gæsts adfærd
eller på grund af tidligere episoder i udrejsecentret eller i andre centre.
Det kan også ske på baggrund af observationer foretaget af personalet i
udrejsecentret, herunder fx truende adfærd over for andre indkvarte-
rede eller personale.
Det gælder for alle indkvarteringssteder, at operatøren skal udvise nulto-
lerance over for enhver form for kriminalitet og uhensigtsmæssig adfærd
på indkvarteringsstederne, og operatøren skal anmelde alle former for
kriminalitet og mistanke om kriminelle forhold til det lokale politi.
Operatøren har desuden pligt til uden ugrundet ophold at indberette alle
former for kriminalitet til Udlændingestyrelsen. Indberetningspligten til
Udlændingestyrelsen omfatter også bekymring om radikalisering, chi-
kane, hærværk, tyveri, brandstiftelse, seksuelle krænkelser og vold og
trusler, magtanvendelse samt andre alvorlige konflikter mv. Der skal ske
indberetning uanset, om kriminaliteten er rettet mod beboere på ind-
kvarteringsstederne, mod personalet eller mod andre personer, som op-
holder sig på eller besøger indkvarteringsstederne, eller mod indkvarte-
ringsstedet. Indberetningerne har til formål at sikre, at styrelsen
i sam-
arbejde med operatørerne
i hvert enkelt tilfælde kan træffe de indkvar-
teringsmæssige forholdsregler, der vurderes at være nødvendige og hen-
sigtsmæssige i situationen.
Udlændingestyrelsen har pr. 2. maj 2024 ikke modtaget indberetninger
fra Kriminalforsorgen om bekymring om radikalisering vedrørende per-
soner, der skulle besøge beboere på Udrejsecenter Kærshovedgård.
Opgørelsen er opgjort på baggrund af løbende registreringer i udlændin-
gemyndighedernes elektroniske sagsbehandlingssystem samt en manuel
gennemgang af indberetningerne. Generelt bemærkes, at de statistiske
oplysninger er behæftet med usikkerhed, da udlændingemyndigheder-
nes elektroniske sagsbehandlingssystem er opbygget som et journalise-
rings- og sagsstyringssystem og ikke som et egentligt statistiksystem.
Justitsministeriet, der har indhentet bidrag fra Kriminalforsorgen, har oplyst føl-
gende:
”1. Direktoratet for Kriminalforsorgen kan indledningsvis oplyse, at kri-
minalforsorgen driver Udrejsecenter Kærshovedgård på vegne af Udlæn-
dingestyrelsen. Der er mellem Udlændingestyrelsen og kriminalforsor-
gen indgået en samarbejdsaftale (en såkaldt operatørkontrakt), som bl.a.
nærmere beskriver kriminalforsorgens opgaver som indkvarteringsope-
ratør.
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 406: MFU spm., om myndighederne på Kærshovedgård fører kontrol over de personer, der besøger beboerne på stedet m.v.
Kriminalforsorgen har som indkvarteringsoperatør for Udrejsecenter
Kærshovedgård fastsat en husorden, der udleveres til udlændinge, der
har ophold på udrejsecenteret og til besøgende. Husordenen indeholder
bl.a. regler for beboernes modtagelse af besøg og besøgendes adfærd på
udrejsecenteret.
Det kan endvidere oplyses, at beboerne på Udrejsecenter Kærshoved-
gård har ret til at modtage besøg på udrejsecenteret i tidsrummet fra kl.
9-22. Beboerne kan modtage besøg efter forudgående aftale med perso-
nalet.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har til brug for besvarelsen indhentet
en udtalelse fra Kriminalforsorgen Vest, som Udrejsecenter Kærshoved-
gård organisatorisk hører under. Kriminalforsorgsområdet har oplyst, at
Udrejsecenter Kærshovedgård fører besøgslister, hvor samtlige besøg re-
gistreres med navn på besøgende, navn på beboer, der skal besøges,
samt tidspunkt for ind- og udgang.
Den besøgende fremviser billedlegitimation, før den pågældende gives
adgang til centeret.
Direktoratet kan videre oplyse, at kriminalforsorgen efter reglerne i be-
kendtgørelse nr. 917 af 19. juni 2018 om visitation på indkvarteringsste-
der med adgangskontrol har mulighed for i konkrete tilfælde efter forud-
gående skriftligt samtykke fra den besøgende at visitere den pågældende
i forbindelse med adgangskontrollen, når ordens- og sikkerhedsmæssige
hensyn taler herfor. Denne vurdering foretages på baggrund af den aktu-
elle situation på udrejsecenteret, herunder sikkerhedssituationen.
I medfør af bekendtgørelsens § 5, stk. 1, kan visitation omfatte undersø-
gelse af det tøj, som den pågældende er iført ved fremmødet, og af med-
bragte effekter.
Undersøgelse af tøj, jf. stk. 1, vil skulle ske ved hjælp af scanningsudstyr,
f.eks. en metaldetektor. Visitation vil også kunne ske ved at opfordre den
pågældende til at aflægge overtøj og til at fremvise genstande, som ved-
kommende har i lommer mv., jf. bekendtgørelsens § 5, stk. 2.
Undersøgelse kan endvidere foretages ved, at det ved klappen eller be-
føling uden på tøjet undersøges, om vedkommende har effekter gemt i
tøjet, i lommerne eller på kroppen under tøjet, jf. bekendtgørelsens § 5,
stk. 3.
Undersøgelse af medbragte effekter kan bl.a. ske ved, at tasker mv. tøm-
mes med henblik på eftersyn af indholdet, jf. bekendtgørelsens § 5, stk.
4.
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 406: MFU spm., om myndighederne på Kærshovedgård fører kontrol over de personer, der besøger beboerne på stedet m.v.
Såfremt en besøgende nægter at lade sig visitere, kan kriminalforsorgen
afvise at give den besøgende adgang til udrejsecenteret.
Hvis der ved besøg på udrejsecenteret opstår uro, eller den besøgende
udviser adfærd, som er uforenelig med husordenen, kan den besøgende
afvises af institutionsmedarbejderen. Det fremgår af reglerne i husorde-
nen bl.a., at de besøgende skal overholde reglerne i husordenen, og at
de ikke må overnatte på udrejsecenteret eller opholde sig i udrejsecen-
terets cafeteria under deres besøg. Under hele besøget skal gæsterne
være i selskab med den beboer, som de besøger.
2. Det fremgår af operatørkontrakten mellem Udlændingestyrelsen og
kriminalforsorgen bl.a., at der er nultolerance over for enhver form for
kriminalitet og uhensigtsmæssig adfærd. Kriminalforsorgen skal således
politianmelde alle former for kriminalitet og mistanke om kriminelle for-
hold på udrejsecenteret.
Kriminalforsorgen skal endvidere indberette alle former for kriminalitet
og alvorlige hændelser til Udlændingestyrelsen. Det gælder således bl.a.
chikane, hærværk, tyveri, brandstiftelse, seksuelle krænkelser, besid-
delse/salg af euforiserende stoffer, vold og trusler samt andre alvorlige
konflikter mv.
Kriminalforsorgen skal endelig indberette enhver mistanke om tegn på
radikalisering og voldelig ekstremisme blandt beboere eller udefra kom-
mende personer, som opsøger udrejsecenteret, til det lokale politi, PET
og Udlændingestyrelsen.
Indberetning skal ske, uanset om forholdene er rettet mod beboere på
udrejsecenteret, mod personalet eller mod andre personer, som ophol-
der sig på eller besøger udrejsecentrene.
I tilfælde af lovovertrædelser tilkaldes politiet. Kriminalforsorgen Vest
har oplyst, at der ikke er foretaget indberetninger specifikt i forhold til
besøgende til politiet eller til PET.
Det bemærkes afslutningsvis, at såvel politiet som Hjemrejsestyrelsen er
til stede i Udrejsecenter Kærshovedgård som led i deres respektive opga-
vevaretagelse.”
Kaare Dybvad Bek
/
Søren Larsen
Side
4/4