Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2892014_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 25. april 2024 stillet følgende spørgs-
mål nr. 402 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Betina Kast-
bjerg (DD) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 402:
Vil ministeren oplyse, hvor mange beboere på Kærshovedgård, eller personer der
snart indkvarteres på Kærshovedgård efter endt afsoning, der er henholdsvis dømt
for at være ”syrienskrigere”, dømt for billigelse af terror, dømt for terrorfinansie-
ring eller dømt for planlægning af terror?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et
bidrag fra Justitsministeriet, som har oplyst følgende:
”Justitsministeriet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
har til brug for udarbejdelsen af nærværende bidrag
modtaget to lister fra Udlændinge- og Integrationsministeriet. Den ene
liste indeholder oplysninger om 224 personer, som den 28. april 2024
var registreret som beboere på Udrejsecenter Kærshovedgård. Den
anden liste indeholder oplysninger om otte personer, som den 23.
april 2024 afventede indkvartering på Udrejsecenter Kærshovedgård.
Rigsadvokaten har herefter via elektronisk datatræk indhentet oplys-
ninger fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS) om, hvor mange af
disse personer, der i perioden 2004-2024 er dømt for terrorrelaterede
overtrædelser af straffelovens kapitel 13 samt for billigelse af terror. I
den forbindelse bemærkes, at der i POLSAS ikke findes selvstændige
gerningskoder vedrørende ”syrienskrigere”, hvorfor det ikke ved
elek-
tronisk udtræk er muligt at identificere eventuelle straffesager af
denne type.
Af de i alt 232 personer på listerne er ni personer i POLSAS registreret
Side
1/3
10. juli 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 6679
2714869
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 402: MFU spm. om hvor mange beboere på Kærshovedgård der er henholdsvis dømt for at være syrienskrigere, dømt for billigelse af terror, dømt for terrorfinansiering eller dømt for planlægning af terror
2892014_0002.png
med mindst én fældende afgørelse for en terrorrelateret overtrædelse
af straffelovens kapitel 13 eller for billigelse af terror. Der henvises til
tabel 1-2 nedenfor.
Tabel 1. Antal personer, der er bosiddende på Udrejsecenter Kærshovedgård, og som har modtaget en fældende
afgørelse for overtrædelse af straffelovens kap. 13 eller billigelse af terrorisme i perioden 2004-2024, fordelt på
år og gerningskode.
Bestemmelse
Strfl. § 114
Strfl. § 114 b
Strfl. § 114 c
Strfl. § 114 d
Strfl. § 114 e
Total
Gerningskode
Terrorisme
Terrorisme/økonomisk støtte til
Terrorisme/hvervning
Terrorisme/oplæring
Terrorisme/tilskyndelse til
2008 2018 2019 2022 2023
1
-
-
-
-
1
-
-
3
3
-
3
-
-
-
-
2
2
-
1
-
-
-
1
-
-
1
1
-
1
Tabel 2. Antal personer, der afventer indkvartering på Udrejsecenter Kærshovedgård, og som har modtaget en
fældende afgørelse for overtrædelse af straffelovens kap. 13 eller billigelse af terrorisme i perioden 2004-2024,
fordelt på år og gerningskode.
Bestemmelse
Strfl. § 114
Total
Gerningskode
Terrorisme
2021
1
1
Bemærkninger til tabellen:
Det bemærkes, at opgørelserne er baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS). Opgørelserne er derfor
behæftet med en vis usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt stati-
stiksystem. Det skal bemærkes, at opgørelserne er baseret på dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelserne
ikke er endelige. Således vil der kunne ske ændringer afhængigt af tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i
opgørelserne, idet der f.eks. kan forekomme efterregistreringer.
Data er opdateret den 4. maj 2024.
Afgørelser er opgjort efter seneste afgørelse, hvortil afgørelsen kan være anket i mellemtiden. Derfor er afgørel-
serne ikke nødvendigvis endelige.
Datatrækket er baseret på to personlister modtaget fra Udlændinge- og Integrationsministeriet. Den ene liste in-
deholder oplysninger om 224 personer, som den 28. april 2024 var registreret som beboere på Udrejsecenter
Kærshovedgård. Den anden liste indeholder oplysninger om otte personer, som den 23. april 2024 afventede ind-
kvartering på Udrejsecenter Kærshovedgård.
Data er matchet i POLSAS via PersonID/udlændingenr.
Det er kun gerningskoder med fældende afgørelser, som fremgår af tabellerne.”
Justitsministeriet bemærker, at den liste, som Udlændinge- og Integra-
tionsministeriet har fremsendt til Rigsadvokaten, indeholder oplysnin-
ger fra kriminalforsorgen om personer, som potentielt afventes ind-
kvarteret på Udrejsecenter Kærshovedgård inden for en periode på
seks måneder fra den 23. april 2024, enten fordi de pågældende har
afsonet henholdsvis to tredjedele af straffetiden, der er tidspunktet
for obligatorisk stillingtagen til prøveløsladelse, jf. straffelovens § 38,
stk. 1, eller fuld tid af den idømte straf.”
2.
Det bemærkes, at udvisningsdømte udlændinge efter endt afsoning vil kunne va-
retægtsfængsles efter reglerne i hjemrejseloven, når varetægtsfængslingen må an-
ses for nødvendig for at sikre udlændingens tilstedeværelse, indtil den pågældende
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 402: MFU spm. om hvor mange beboere på Kærshovedgård der er henholdsvis dømt for at være syrienskrigere, dømt for billigelse af terror, dømt for terrorfinansiering eller dømt for planlægning af terror
kan udsendes. Dette gælder således også den udlænding, der fremgår af
tabel 2
ovenfor, som inden for en periode på seks måneder fra den 23. april 2024 har afso-
net enten to tredjedele eller fuld tid af den idømte straf.
Udlændinge uden lovligt ophold, herunder udlændinge udvist ved dom, har pligt til
at udrejse. I god tid inden en udvisningsdømt udlænding har færdigafsonet den
idømte straf, påbegynder Hjemrejsestyrelsen arbejdet med at udsende den pågæl-
dende, så udsendelsen så vidt muligt kan ske i umiddelbar forlængelse af afsoning
eller en evt. efterfølgende varetægtsfængsling.
Terrordømte udlændinge uden lovligt ophold udgør en særlig gruppe, som myndig-
hederne har et skærpet fokus på at få udsendt hurtigst muligt. Der har siden 2021
med nedsættelsen af Den Operative Myndighedsgruppe været arbejdet systema-
tisk med at sikre, at der sker rettidig koordinering af udsendelser af terrordømte og
radikaliserede.
Sager vedr. udsendelse af udviste terrordømte er ofte komplekse og kræver et
tværgående samarbejde. Det er min klare opfattelse, at Den Operative Myndig-
hedsgruppe har haft en positiv effekt på ikke kun den enkelte udsendelsessag, men
også i forhold til en styrket tværgående koordinering og et fokus på samarbejdet
omkring kortlægningen af sagernes retlige, sikkerhedsmæssige, udenrigspolitiske
og praktiske aspekter i forbindelse med udsendelsen.
Kaare Dybvad Bek
/
Christina Fløystrup
Side
3/3