Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2896384_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 25. april 2024 stillet følgende spørgs-
mål nr. 401 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DD) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 401:
Vil ministeren redegøre for, om beboere på Kærshovedgård har tilladelse til at have
deres egen bil indregistreret på udrejsecentret? Hvis dette er tilfældet, kan mini-
steren også redegøre for, om der er bekymringer for, at beboernes adgang til egne
biler kan øge risikoen for kriminalitet og terror?
Svar:
1.
I forhold til første del af spørgsmålet angående om beboerne på Kærshovedgård
har tilladelse til at have deres egen bil indregistreret henvises til den samtidige be-
svarelse af spørgsmål 399 (alm. del) stillet af Udlændinge- og Integrationsudvalget
den 24. maj 2024.
2.
Til brug for den del af besvarelsen der omhandler, om der er bekymringer for, at
beboernes adgang til egne biler kan øge risikoen for kriminalitet og terror, har Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet anmodet Justitsministeriet om et bidrag.
Justitsministeriet har hertil oplyst følgende:
”1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Midt- og Vestjyllands Politi. Midt- og Vestjyllands Politi har oplyst,
at politikredsens efterforskning og efterretningsbillede vedrørende
personer med tilknytning til Udrejsecenter Kærshovedgård har vist,
at køretøjer ført af beboere fra udrejsecenteret bl.a. har været be-
nyttet til transport og handel med euforiserende stoffer andre ste-
der i landet.
Det er derfor politikredsens vurdering, at beboernes adgang til og
brug af egne køretøjer, leasede køretøjer eller køretøjer tilhørende
Side
1/3
19. august 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 6677
2718261
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om beboere på Kærshovedgård har tilladelse til at have deres egen bil indregistreret på udrejsecentret
personer, som ikke er beboere på Udrejsecenter Kærshovedgård,
forøger risikoen for udøvelse
af kriminalitet.”
Justitsministeriet har desuden til brug for besvarelsen indhentet en ud-
talelse fra Politiets Efterretningstjeneste (PET), der har oplyst følgende:
”Det fremgår af den seneste Vurdering af Terrortruslen mod Dan-
mark (VTD) fra marts 2024, at Center for Terroranalyse (CTA) vur-
derer, at det er muligt, at enkelte udviste udlændinge med sympati
for militant islamisme, og hvis udsendelse fra Danmark ikke kan ef-
fektueres, udgør en terrortrussel. Dette gælder også udlændinge
på tålt ophold i Danmark, personer udvist på grund af fare for sta-
tens sikkerhed m.fl. Der er en koncentration af tidligere terror-
dømte og andre muligt radikaliserede løsladte, som er udvist i for-
bindelse med dom, på Udrejsecenter Kærshovedgård.
Det er sandsynligt, at nogle udviste terrordømte og personer med
sympati for militant islamisme vil søge at etablere nye netværk eller
styrke eksisterende netværk med ligesindede under ophold på Ud-
rejsecenter Kærshovedgård. Kontakten er ikke nødvendigvis drevet
af en interesse for militant islamisme og kan eksempelvis være mo-
tiveret af en fælles fortid og/eller sammenlignelige livssituationer.
CTA vurderer, at personer på udrejsecentret kan være særligt mod-
tagelige over for radikalisering og påvirkning fra militant islamisti-
ske dagsordener.
Politiets Efterretningstjeneste (PET) følger nøje udviklingen i trus-
selsbilledet i Danmark og iværksætter de sikkerhedsforanstaltnin-
ger, som situationen tilsiger. Terrorangreb kan dog finde sted uden
forudgående efterretningsmæssige indikationer. Beboerne på ud-
rejsecentret er ikke underlagt restriktioner i forhold til f.eks. kom-
munikation med omverdenen, og de er ikke frihedsberøvede og
kan dermed også bevæge sig uden for centret.
PET har ikke mulighed for at vurdere, hvorvidt adgangen til egen bil
i sig selv har betydning for beboernes mulighed for at etablere mi-
litant islamistiske netværk eller deres modtagelighed over for radi-
kalisering.”
2.
Det er særligt krænkende for retsfølelsen, hvis beboere på Udrejsecen-
ter Kærshovedgård
personer, som slet ikke har lovligt ophold her i lan-
det
begår kriminalitet. Politiet har et stort fokus på at forebygge og be-
kæmpe kriminalitet, der udspringer fra beboere på Kærshovedgård, og
det kan bestemt ikke afvises, at der kan være behov for yderligere tiltag
for at styrke indsatsen.
Den 14. marts 2024 udkom anden og sidste delrapport fra den indsats-
gruppe, som den daværende justitsminister i 2020 nedsatte til at styrke
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om beboere på Kærshovedgård har tilladelse til at have deres egen bil indregistreret på udrejsecentret
indsatsen over for løsladte terrordømte og radikaliserede. Indsatsgrup-
pen kommer i rapporten med 15 overordnede anbefalinger til håndtering
af truslen fra løsladte terrordømte og radikaliserede i fremtiden, herun-
der indsatsen over for udviste udlændinge, som efterfølgende skal ind-
kvarteres på et udrejsecenter.
Myndighederne har allerede implementeret de initiativer, der vedrører et
styrket myndighedssamarbejde på udrejsecentrene. Herudover har rege-
ringen
i lyset af, at der allerede i 2024 forventes at blive løsladt en række
personer med aktiv bekymring for radikalisering
besluttet at igangsætte
de initiativer i rapporten, der vedrører en styrkelse af
PET’s efterretnings-
mæssige indsats samt deres forebyggende indsatser på udrejsecentrene.
Indsatsgruppens øvrige anbefalinger handler primært om muligheden for
at pålægge løsladte terrordømte
og i særlige tilfælde løsladte radikali-
serede, der er dømt for andet end terror mv.
konkrete kontrolforan-
staltninger i forlængelse af deres fængselsstraf, dvs. efter løsladelse. Så-
danne kontrolforanstaltninger vil for eksempel kunne være pålæg om
kontrol med den dømtes internet og mobiltelefon.
Regeringen overvejer nu indsatsgruppens øvrige anbefalinger og vil her-
efter fremlægge en plan for den videre håndtering heraf. Det er dog vig-
tigt at understrege, at PET og andre relevante myndigheder allerede i dag
er meget opmærksomme på den trussel, som udgår fra løsladte terror-
dømte og radikaliserede personer. PET følger relevante miljøer tæt og
iværksætter de sikkerhedsforanstaltninger, som situationen kræver. Det
vil myndighederne naturligvis fortsætte med.”
3.
Som jeg også har oplyst i besvarelsen af spørgsmål nr. 399 (alm. del) stillet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 24. maj 2024, er der efter min mening
ingen tvivl om, at vi skal gøre, hvad vi kan for at begrænse mulighederne for, at
udlændinge uden lovligt ophold frit kan køre rundt i landet i deres egen bil. Jeg har
derfor bedt embedsværket om at undersøge, om det inden for rammerne af Dan-
marks internationale forpligtelser vil være muligt og hensigtsmæssigt at ændre på
de regler, der gælder i dag.
Kaare Dybvad Bek
/
Søren Larsen
Side
3/3