Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2870954_0001.png
22. maj 2024
J.nr. 2024 - 3661
Til Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 400 af 25. april 2024 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 400: Spm. om at indføre et skattefradrag på 130.000 kr. pr. år til familier, der passer deres eget barn, fra barnet er 1 år, til barnet er 3 år gammelt
2870954_0002.png
Spørgsmål
Liberal Alliance har foreslået at indføre et skattefradrag på 130.000 kr. pr. år til familier,
der passer deres eget barn, fra barnet er 1 år, til barnet er 3 år gammelt. Vil ministeren op-
lyse et skøn for, hvor mange familier, der ville modtage dette fradrag på nuværende tids-
punkt eller i seneste år med tilgængelig data? Vil ministeren endvidere oplyse, hvor stor en
andel af denne gruppe, der udgøres af hhv. ikke-vestlige indvandrere og ikke-vestlige ef-
terkommere?
Svar
Indførelsen af et ligningsmæssigt hjemmepasningsfradrag på 130.000 kr. om året vil have
en skatteværdi på ca. 33.400 kr. (for en kommune med gennemsnitlig kommuneskattesats
og inkl. kirkeskat). Det er i det følgende lagt til grund, at fradraget alene gives til forældre
der lever op til kravene i dagtilbudslovens § 87
1
, og at nuværende kommunale tilskudsord-
ninger ikke er påvirket af det foreslåede hjemmepasningsfradrag, så en hjemmepassende
familie både kan modtage tilskud fra kommunen og hjemmepasningsfradraget
2
.
Der var i 2023, 73 kommuner der ydede tilskud til pasning af egne børn. I disse kommu-
ner var der ca. 2.200 familier, der passede deres egne børn hjemme med tilskud. For de
resterende 25 kommuner uden tilskud til pasning af egne børn, er det lagt til grund, at 0,5
pct. af alle børn i alderen 1-3 år passes hjemme, svarende til ca. 200 familier, og at disse
familier vil være berettiget til et hjemmepasningsfradrag.
Det skønnes således, at der i 2023 var ca. 2.400 familier, der hjemmepassede egne børn i
alderen 1-3 år, og som vil være berettiget til et hjemmepasningsfradrag. Da fradraget gives
til den forælder, som ikke passer barnet, lægges det til grund, at en hjemmepassende fami-
lie består af to samlevende forældre. Skønnet er behæftet med betydelig usikkerhed, bl.a.
som følge af, at antallet, som hjemmepasser i dag og vil være berettiget til et hjemmepas-
ningsfradrag, men som ikke er berettigede til tilskud under den eksisterende ordning, er
ukendt.
Adfærdsvirkningerne ved indførelsen af et hjemmepasningsfradrag er forbundet med væ-
sentlig usikkerhed, og der er ikke konkrete holdepunkter for at skønne over disse. Hvis
det beregningsteknisk lægges til grund, at yderligere 0,5 pct. af alle forældrepar med børn i
alderen 1-3 år, vil have en hjemmegående part efter indførslen af fradraget, skønnes yder-
ligere ca. 900 familier at være berettiget til det forslåede fradrag, svarende til 0,5 pct. af ca.
175.000 par.
Det har ikke været muligt at opgøre hvor mange af de nuværende ca. 2.400 familie, som
vil være berettiget til et hjemmepasningsfradrag, der udgøres af ikke-vestlige indvandrere
og ikke-vestlige efterkommere.
Ifølge dagtilbudslovens § 87 er det en betingelse for at få tilskud til hjemmepasning, at ansøgere ikke samtidig modtager
offentlig overførelsesindkomst eller har en arbejdsindtægt, har tilstrækkelige danskkundskaber til at kunne udvikle barnets
dansksproglige kompetencer, og har opholdt sig her i riget i 7 ud af de seneste 8 år.
2
Efter gældende regler kan den enkelte kommune beslutte at give forældre med børn i alderen 24 uger og indtil barnets
skolestart et økonomisk tilskud til pasning af egne børn i stedet for en plads i et dagtilbud efter dagtilbudslovens § 86.
1
Side 2 af 2