Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2870022_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 19. april 2024 stillet følgende spørgs-
mål nr. 380 (Alm. del) efter ønske fra Zenia Stampe (RV) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 380:
Vil ministeren
i forbindelse med, at mange ukrainere ikke har taget ophold på
asylcentre i landet, men ude i kommunerne, hvor kommunerne i flere tilfælde til-
vejebringer dem en bolig
oplyse, om kommunerne også er forpligtet til at adskille
asylpar, hvor mindst den ene er mindreårig? Der henvises til Udlændinge- og Inte-
grationsministeriets nyhed ”Bred politisk aftale om kommunernes
indkvartering og
forplejning af fordrevne personer fra Ukraine”, uim.dk, 1. april 2022, Udlændinge-
styrelsens webside ” Information til kommunerne og andre samarbejdspartnere om
personer fra Ukraine”, us.dk, senest opdateret den 29. december 2023 og debat-
indlægget ” KL om indkvartering af flygtninge: Kommunerne skal have fuld fleksibi-
litet”, Altinget, den 6. maj 2022.
Svar:
Udlændingelovens § 42 a indeholder almindelige regler om Udlændingestyrelsens
indkvartering og forsørgelse af visse grupper af udlændinge, herunder asylansø-
gere. For så vidt angår muligheden for at iværksætte separat indkvartering fremgår
det af § 42 a, stk. 7, 3. pkt., at indkvarteringen af en mindreårig udlænding, der er
samlevende eller har indgået ægteskab, religiøs vielse uden borgerlig gyldighed
eller andet ægteskabslignende forhold, sker separat af hensyn til den mindreåri-
ges tarv, herunder hensynet til at give den mindreårige en betænkningsperiode,
medmindre hensynet til familiens enhed tilsiger fælles indkvartering, og dette
ikke er i strid med den mindreåriges tarv.
Efter § 14, stk. 1, i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordre-
vet fra Ukraine (særloven), finder de almindelige regler i udlændingelovens § 42
a i vidt omfang tilsvarende anvendelse over for udlændinge, der har indgivet an-
søgning om opholdstilladelse efter særloven. Dette indebærer bl.a., at reglerne
om separat indkvartering ligeledes gælder for udlændinge, der har indgivet an-
søgning efter særloven. Det bemærkes i den forbindelse, at der efter særloven
Side
1/3
21. maj 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 6415
2688700
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 380: Spm. om ministeren – i forbindelse med, at mange ukrainere ikke har taget ophold på asylcentre i landet, men ude i kommunerne, hvor kommunerne i flere tilfælde tilvejebringer dem en bolig – vil oplyse, om kommunerne også er forpligtet til at adskille asylpar, hvor mindst den ene er mindreårig?
ikke gælder en pligt for ansøgere til at lade sig indkvartere på et asylindkvarte-
ringssted. En ansøger vil således alene være omfattet af reglerne for Udlændin-
gestyrelsens indkvartering og forsørgelse, såfremt den pågældende vælger at
lade sig indkvartere af Udlændingestyrelsen.
Kommunerne har efter særlovens kapitel 4 a en særlig mulighed for at tilveje-
bringe og yde indkvartering og forplejning til udlændinge, der har ansøgt om op-
holdstilladelse efter særloven. Det er en forudsætning herfor, at ansøgeren ikke
er undergivet Udlændingestyrelsens forsørgelsesforpligtelse efter særloven eller
udlændingelovens § 42 a, og reglerne, herunder reglerne om separat indkvarte-
ring, finder således ikke anvendelse for udlændinge, der har søgt om opholdstil-
ladelse efter særloven, og som er indkvarteret og forsørges i kommunalt regi.
Udlændinge, der indgiver ansøgning om opholdstilladelse efter særloven, har ret
til at opholde sig i Danmark under sagens behandling (såkaldt processuelt op-
hold). Dette indebærer bl.a., at reglerne i serviceloven og barnets lov vil kunne
finde anvendelse for de pågældende. Reglerne i serviceloven og barnets lov hører
under Social-, Bolig- og Ældreministeriets område. Social-, Bolig- og Ældreministe-
riet har til brug for svaret oplyst følgende:
”Efter
servicelovens § 80 er kommunen forpligtet til at skaffe familier eller en-
lige, der har mistet en bolig, midlertidig husly mod betaling. Det kan f.eks.
være i tilfælde, hvor boligen er brændt eller på anden måde ødelagt, og i til-
fælde, hvor borgere alene bliver sat ud af deres bolig pga. huslejerestance,
ulovlig beboelse m.v. Hjælpen beror på en konkret individuel vurdering, hvor
der tages hensyn til borgerens tilknytning til kommunen, herunder om der er
børn, som går i institutioner i kommunen, arbejdsmarkedstilknytning og lig-
nende.
Derudover er der ikke i øvrigt fastsat regler om sådanne midlertidige boliger.
I barnets lov er der bl.a. fastsat regler om pligt for kommunen til at afdække
eller undersøge et barns eller en unges forhold, når dette er nødvendigt af
hensyn til at afklare, om barnet eller den unge har behov for særlig støtte,
herunder også anbringelse uden for hjemmet.
Der er desuden fastsat regler om underretningspligt, herunder om fagperso-
ners skærpede underretningspligt, når en fagperson som led i sit arbejde eller
hverv får kendskab til eller grund til at antage, at et barn eller en ung under 18
år kan have behov for særlig støtte efter barnets lov eller har været udsat for
overgreb.
Den sociale lovgivning, herunder barnets lov, indeholder ikke regler om ad-
skillelse af par, hvor den ene person er under 18 år, herunder udenlandske
par, der opholder sig lovligt i Danmark.”
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 380: Spm. om ministeren – i forbindelse med, at mange ukrainere ikke har taget ophold på asylcentre i landet, men ude i kommunerne, hvor kommunerne i flere tilfælde tilvejebringer dem en bolig – vil oplyse, om kommunerne også er forpligtet til at adskille asylpar, hvor mindst den ene er mindreårig?
Kaare Dybvad Bek
/
Brit Gotthard Jensen
Side
3/3