Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2863877_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. maj 2024
Strafferetskontoret
Jakob Laudrup
2024-05116
3243751
Besvarelse af spørgsmål nr. 362 (Alm. del) fra Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 362 (Alm. del), som
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til
justitsministeren den 10. april 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Mikkel Bjørn (DF).
Justitsministeriet skal anmode om, at det vedlagte bilag behandles
fortroligt,
da bilaget indeholder oplysninger om enkeltpersoners private
forhold.
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 362: MFU spm. om, hvorfor den pågældende bosniske statsborger ikke fik en advarsel om udvisning første gang han blev idømt fængsel den 31. juli 2012?
Spørgsmål nr. 362 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og
Integrationsudvalg:
”Vil ministeren i relation til afgørelsen i sagen Sarac mod
Danmark (sagsnummer 19866/21) ved Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol (EMD) den 9. april 2024 redegøre
for, hvorfor den pågældende bosniske statsborger ikke fik en
advarsel om udvisning første gang han blev idømt fængsel den
31. juli 2012? Vil ministeren tage initiativ til at sikre, at alle
udlændinge, der fremover idømmes fængsel i Danmark, skal
have en advarsel om udvisning ved første fængselsdom? Vil
ministeren endvidere redegøre for, om Danmark på nogen måde
kan appellere afgørelsen til højere instans?”
Svar
:
For så vidt angår en redegørelse for den konkrete sag fra 2012 kan jeg
henvise til det vedlagte fortrolige bilag.
For så vidt angår udlændingelovens regler og spørgsmålet om udvisning har
Justitsministeriet indhentet en udtalelse fra Udlændinge- og
Integrationsministeriet, der har oplyst følgende:
”1. Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at
muligheden for betinget udvisning af udlændinge blev indført
ved lov nr. 429 af 10. maj 2006. Ved lov nr. 469 af 14. maj 2018
blev muligheden for betinget udvisning erstattet af den
nuværende advarselsordning, jf. udlændingelovens § 24 b.
Det fremgår af udlændingelovens §§ 22-24, at en udlænding, der
har haft lovligt ophold i Danmark i mindre end de sidste 5 år,
kan udvises ved idømmelse af betinget og ubetinget frihedsstraf.
Dette var også gældende på domstidspunktet i juli 2012. Det
fremgik endvidere af den dagældende udlændingelovs § 26,
stk. 2, at en udlænding skulle udvises efter bl.a.
udlændingelovens §§ 22-24, medmindre dette ville være i strid
med Danmarks internationale forpligtelser.
Endeligt fremgik det af den dagældende udlændingelovs § 24 b,
at en udlænding skulle udvises betinget med en prøvetid på to
år, hvis der ikke var grundlag for at udvise den pågældende efter
§§ 22-24, fordi dette ville være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser. Dette var dog ikke gældende for
udlændinge, der var omfattet af EU-reglerne.
Side 2/3
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 362: MFU spm. om, hvorfor den pågældende bosniske statsborger ikke fik en advarsel om udvisning første gang han blev idømt fængsel den 31. juli 2012?
Det var således en forudsætning for at udvise en udlænding
betinget, at der var hjemmel i udlændingelovens §§ 22-24 til at
udvise den pågældende. I de tilfælde, hvor en udvisning ville
være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, skulle
udlændingen i stedet udvises betinget med en prøvetid i to år.
På domstidspunktet i juli 2012 havde Sarac opholdt sig i
Danmark i mere end 5 år, og idet han blev idømt en betinget
fængselsstraf, var der således ikke hjemmel til at udvise ham
efter udlændingelovens §§ 22-24. Som følge heraf var der ikke
mulighed for at meddele ham en betinget udvisning med en
prøvetid i to år.
2.
Udlændinge, der misbruger deres ophold til at begå
kriminalitet, er ikke velkomne i Danmark. Derfor fremgår det
også af regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark”, at
regeringen vil udvise flest muligt kriminelle udlændinge inden
for konventionerne.
Regeringen har endnu ikke har taget stilling til, hvordan der skal
arbejdes videre med den del af regeringsgrundlaget, der
vedrører udvisning af kriminelle udlændinge.”
For så vidt angår spørgsmålet om at appellere dommen kan Justitsministeriet
oplyse, at det følger af artikel 43 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK), at sagens parter inden for en
periode på tre måneder fra dommens afsigelse undtagelsesvis kan anmode
om,
at
en
afgørelse
indbringes
for
Den
Europæiske
Menneskerettighedsdomstols Storkammer. En sådan anmodning behandles
efterfølgende af et udvalg bestående af fem dommere fra Storkammeret,
som kan godkende anmodningen, hvis sagen rejser et væsentligt spørgsmål,
der berører fortolkningen eller anvendelsen af EMRK eller de dertil
knyttede protokoller, eller et væsentligt emne af generel vigtighed. Hvis
anmodningen godkendes, skal Storkammeret afgøre sagen ved dom.
I den konkrete sag udløber fristen for, at sagens parter kan anmode om, at
sagen indbringes for Storkammeret, den 9. juli 2024.
Side 3/3