Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2885026_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 10. april 2024 stillet følgende spørgs-
mål nr. 358 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DD) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 358:
Vil ministeren redegøre for, om det vil mindske frygten for yderligere radikalisering
af andre beboere på landets udrejsecentre, hvis radikaliserede og terrordømte ind-
kvarteres på andre centre?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet bidrag fra Justitsministeriet. Justitsministeriet har indhentet bidrag fra
Politiets Efterretningstjeneste (PET), der har oplyst følgende:
”Det fremgår af den seneste Vurdering af Terrortruslen mod Danmark
(VTD) fra marts 2024, at Center for Terroranalyse (CTA) vurderer, at
det er muligt, at enkelte udviste udlændinge med sympati for militant
islamisme, og hvis udsendelse fra Danmark ikke kan effektueres, udgør
en terrortrussel. Dette gælder også udlændinge på tålt ophold i Dan-
mark, personer udvist på grund af fare for statens sikkerhed m.fl. Der
er en koncentration af tidligere terrordømte og andre muligt radikali-
serede løsladte, som er udvist i forbindelse med dom, på Udrejsecen-
ter Kærshovedgård.
Det er sandsynligt, at nogle udviste terrordømte og personer med sym-
pati for militant islamisme vil søge at etablere nye netværk eller styrke
eksisterende netværk med ligesindede under ophold på Udrejsecenter
Kærshovedgård. Kontakten er ikke nødvendigvis drevet af en interesse
for militant islamisme og kan eksempelvis være motiveret af en fælles
fortid og/eller sammenlignelige livssituationer. CTA vurderer, at per-
soner på udrejsecentret kan være særligt modtagelige over for radika-
lisering og påvirkning fra militant islamistiske dagsordener.
31. maj 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 5834
2701349
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 358: Spm. om ministeren redegøre for, om det vil mindske frygten for yderligere radikalisering af andre beboere på landets udrejsecentre, hvis radikaliserede og terrordømte indkvarteres på andre centre?
For så vidt angår anbefalingen om særskilt indkvartering fra den tvær-
ministerielle indsatsgruppe, som den daværende justitsminister ned-
satte i december 2020, henvises der til Udlændinge- og Integrations-
ministeriets besvarelse nedenfor.
PET følger nøje udviklingen i trusselsbilledet i Danmark og iværksætter
de sikkerhedsforanstaltninger, som situationen tilsiger. Dette gælder
også udviste terrordømte og radikaliserede, som befinder sig i Dan-
mark på tålt ophold eller på grund af udsendelsesvanskeligheder, her-
under på Udrejsecenter Kærshovedgård.”
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker herudover, at terrordømte og
radikaliserede udlændinge uden lovligt ophold ingen fremtid har i Danmark. Ud-
lændingemyndighederne arbejder derfor først og fremmest for, at de udrejser. Hvis
de pågældende ikke kan udsendes i umiddelbar forlængelse af afsoningen, og de
derfor indkvarteres på et udrejsecenter frem til udrejsen, er det afgørende, at der
sættes målrettet ind for at forhindre, at der dannes radikaliserede netværk på ud-
rejsecentrene.
På grund af truslen fra løsladte terrordømte og radikaliserede nedsatte den davæ-
rende justitsminister i december 2020 en myndighedsgruppe, der fik til opgave at
gennemgå det eksisterende system og myndighedssamarbejde på området med
henblik på at anbefale konkrete tiltag til at styrke den danske indsats over for ter-
rordømte og radikaliserede både i fængslerne og efter løsladelse. Indsatsgruppen,
har i sin anden delrapport, der blev offentliggjort den 14. marts 2024, kommet med
alt 15 overordnede anbefalinger til, hvordan Danmark bedst håndterer truslen fra
løsladte terrordømte og radikaliserede i fremtiden, herunder for så vidt angår ud-
lændinge uden lovligt ophold, der opholder sig på et udrejsecenter.
En af anbefalingerne i indsatsgruppens anden delrapport er, at der skabes mulighed
for, at udviste terrordømte og radikaliserede, der ikke umiddelbart kan udsendes
af landet, undtagelsesvist kan indkvarteres adskilt på særskilte faciliteter på bag-
grund af en indstilling fra PET. Det fremgår videre af rapporten, at særskilt indkvar-
tering er ressourcekrævende, og som udgangspunkt kun vil være relevant i de ex-
ceptionelle tilfælde, hvor en aktuel og konkret sikkerhedsvurdering fra PET viser, at
en udvist person vil udgøre en uacceptabel risiko ved indkvartering på et udrejse-
center. Anbefalingen om undtagelsesvis særskilt indkvartering forventes alene at
blive aktuel for ganske få personer.
Regeringen overvejer nu indsatsgruppens anbefalinger og vil herefter fremlægge
en plan for den videre håndtering. Regeringen har allerede implementeret nogle af
initiativerne i delrapporten, der vedrører et styrket myndighedssamarbejde om ra-
dikaliseringsbekymringer på udrejsecentrene, og i 2024 igangsættes bl.a. det initi-
ativ, der vedrører en styrkelse af PET’s forebyggende indsats på udrejsecentrene.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 358: Spm. om ministeren redegøre for, om det vil mindske frygten for yderligere radikalisering af andre beboere på landets udrejsecentre, hvis radikaliserede og terrordømte indkvarteres på andre centre?
Som oplyst ovenfor er PET fortsat meget opmærksom på truslen og iværksætter de
sikkerhedsforanstaltninger, som situationen tilsiger.
Kaare Dybvad Bek
/
Christina Fløystrup
Side
3/3