Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2863920_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 10. april 2024 stillet følgende spørgs-
mål nr. 353 (alm. del) efter ønske fra Zenia Stampe (RV) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 353:
Kan ministeren
med bidrag fra andre relevante ministre
oplyse, hvor mange og
hvilke integrationsindsatser kommunerne er pålagt af national lovgivning på tværs
af de respektive ministerområder, herunder hhv. Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet, Social-, Bolig- og Ældreministeriet, Beskæftigelsesministeriet og andre re-
levante ministerier?
Svar:
1.
Det skal indledningsvis bemærkes, at det i svaret lægges til grund, at der med
spørgsmålet menes lovbestemte integrationsindsatser i kommunerne.
Det overordnede ansvar for integrationsindsatsen over for flygtninge og indvan-
drere i Danmark er forankret i Udlændinge- og Integrationsministeriet. Det betyder
også, at integrationsindsatsen hovedsagligt er forankret i lovgivning på Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriets område.
Den generelle lovbestemte integrationsindsats er reguleret i integrationsloven, der
fastsætter de overordnede rammer for integrationen af nyankomne udlændinge i
Danmark, herunder boligplacering af flygtninge i kommunerne, program, beskæfti-
gelsesindsats og danskuddannelse. Loven er forankret i Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet. Derudover reguleres området af danskuddannelsesloven, som fast-
sætter de overordnede rammer for danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
Loven er ligeledes forankret i Udlændinge- og Integrationsministeriet.
2.
Efter integrationsloven har kommunerne det overordnede ansvar for integratio-
nen af udlændinge i Danmark. På den baggrund skal kommunerne
som led i den
lovbestemte integrationsindsats
boligplacere nytilkomne flygtninge og tilbyde ny-
tilkomne flygtninge og familiesammenførte udlændinge et selvforsørgelses- og
hjemrejseprogram eller introduktionsprogram, som består af danskuddannelse og
Side
1/2
8. maj 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 5692
2677546
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 353: Spm. om ministeren – med bidrag fra andre relevante ministre – kan oplyse, hvor mange og hvilke integrationsindsatser kommunerne er pålagt af national lovgivning på tværs af de respektive ministerområder, herunder hhv. Udlændinge- og Integrationsministeriet, Social-, Bolig- og Ældreministeriet, Beskæftigelsesministeriet og andre relevante ministerier?
beskæftigelsesrettede tilbud i form af bl.a. vejledning og opkvalificering, virksom-
hedspraktik og ansættelse med løntilskud.
Udlændinge med opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til per-
soner, der er fordrevet fra Ukraine (særloven), sidestilles med flygtninge i integra-
tionslovens forstand. Det betyder, at integrationslovens bestemmelser om integra-
tionsindsatsen for flygtninge som udgangspunkt finder anvendelse for personer,
som meddeles ophold efter særloven. De fordrevne fra Ukraine med opholdstilla-
delse efter særloven omfattes dermed af integrationslovens regler om selvforsør-
gelses- og hjemrejseprogram, herunder beskæftigelsesindsats og danskuddan-
nelse, ligesom de får ret til ydelser, hvis de opfylder betingelserne herfor.
Formålet med integrationsindsatsen er at sikre, at nytilkomne udlændinge hurtigst
muligt bliver selvforsørgende, så de aktivt kan deltage i og bidrage til det danske
samfund på lige fod med øvrige borgere.
Regeringen, Danmarksdemokraterne og Dansk Folkeparti indgik den 13. oktober
2023
Aftale om en ny arbejdspligt med klare krav til borgere i kontanthjælpssyste-
met som ikke opfylder optjeningsreglerne.
Med aftalen ønsker aftalepartierne at
gøre op med, at mange indvandrere, især kvinder med ikke-vestlig baggrund, ikke
er en del af det danske arbejdsmarked. Aftalepartierne er enige om, at i Danmark
skal alle, der kan, arbejde og forsørge sig selv. Den ny arbejdspligt vil blive udmøn-
tet i lovgivning på Udlændinge- og Integrationsministeriet og Beskæftigelsesmini-
steriets områder, og vil træde i kraft den 1. januar 2025.
Kaare Dybvad Bek
/
Katrine Bang Nielsen
Side
2/2