Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2886096_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 10. april 2024 stillet følgende spørgs-
mål nr. 350 (alm. del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 350:
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af UUI alm. del - samrådsspørgsmål N,
den 2. april 2024, eventuelt med bidrag fra Justitsministeriet, redegøre for, om slet-
tefristerne i Det Centrale Kriminalregister (Kriminalregisteret) har indflydelse på,
hvor længe en advarsel om udvisning efter udlændingeloven har virkning i praksis?
Kan ministeren i besvarelsen forholde sig til om politiet, anklagemyndigheden, ud-
lændingestyrelsen og domstolene, der behandler sager om udvisning, kan se en ad-
varsel om udvisning efter 10 år?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bi-
drag fra Justitsministeriet, der har oplyst følgende:
”Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålene indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at reglerne om optagelse og sletning af op-
lysninger i Det Centrale Kriminalregister (herefter Kriminalregisteret)
findes i bekendtgørelse nr. 1860 af 23. september 2021 om behand-
ling af personoplysninger i Det Centrale Kriminalregister (Kriminalre-
gisteret) og cirkulære nr. 9755 af 29. september 2021 om registrering
mv. af oplysninger i Det Centrale Kriminalregister (Kriminalregister-
cirkulæret).
Selvstændige udenretlige advarsler er reguleret flere steder i cirku-
læret. Selvstændige udenretlige advarsler efter særlove optages ty-
pisk i Kriminalregisteret efter kriminalregistercirkulæret § 14, nr. 3.
Slettefristen for sådanne advarsler afhænger i udgangspunktet af de
regler, som advarslen gives på baggrund af. Gives en advarsel uden-
retligt f.eks. i forbindelse med tiltalefrafald, optages advarslen også i
Side
1/3
25. juni 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 5685
2677458
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 350: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, om slettefristerne i Det Centrale Kriminalregister (Kriminalregisteret) har indflydelse på, hvor længe en advarsel om udvisning efter udlændingeloven har virkning i praksis?
Kriminalregisteret og slettes 5 år fra afgørelsen, jf. kriminalregister-
cirkulærets § 30.
Hvis en advarsel meddeles ved dom
f.eks. i forbindelse med en af-
gørelse, hvor retten ikke finder grundlag for udvisning efter udlæn-
dingeloven
registreres advarslen sammen med hovedforholdet i sa-
gen. Denne type advarsler er ikke omfattet af 5-års slettefristen i kri-
minalregistercirkulærets § 30, og slettefristen er ikke selvstændigt
reguleret i kriminalregistercirkulæret. Advarsler om udvisning afsagt
ved dom i medfør af udlændingelovens § 24 b er uden tidsmæssig
begrænsning. Advarslen registreres derfor i Kriminalregisteret uden
udløbsdato og slettes som udgangspunkt ikke.
Rigspolitiet skal bemærke, at det er Rigspolitiets forståelse, at betin-
get udvisning i medfør af lov nr. 469 af 14. maj 2018 om ændring af
udlændingeloven ikke længere bruges i praksis og er erstattet med
advarsel om udvisning. For så vidt angår tidligere afgørelser om be-
tinget udvisning kan Rigspolitiet oplyse, at betingede udvisninger
også blev registreret som en del af hovedforholdet i sagen og i med-
før af den dagældende udlændingelovgivning udløb efter en prøvetid
på 2 år. Modsat advarsler er afgørelser om betinget udvisning tids-
mæssigt begrænsede og fremgår af Kriminalregisteret, indtil der i
medfør af kriminalregistercirkulærets kapitel 3 og 4 sker sletning af
hovedforholdet i sagen.”
Justitsministeriet har desuden til brug for besvarelsen af spørgsmålene ind-
hentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Når anklagemyndigheden skal vurdere, om der skal
nedlægges på-
stand om udvisning, skal det i første omgang vurderes, om der er
hjemmel til udvisning efter reglerne i udlændingelovens §§ 22-24 el-
ler 25 c. Hvis der er hjemmel til udvisning, skal anklagemyndigheden
foretage en konkret proportionalitetsvurdering af, om Danmarks in-
ternationale forpligtelser med sikkerhed er til hinder for udvisning,
jf. udlændingelovens § 26.
Til brug for denne vurdering anvender anklagemyndigheden bl.a. op-
lysninger fra Kriminalregisteret. Anklagemyndigheden undersøger i
den forbindelse bl.a., om den pågældende person tidligere er idømt
udvisning eller en advarsel om udvisning, hvilket indgår i vurderingen
af, om udvisning med sikkerhed vil være i strid med Danmarks inter-
nationale forpligtelser.””
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 350: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, om slettefristerne i Det Centrale Kriminalregister (Kriminalregisteret) har indflydelse på, hvor længe en advarsel om udvisning efter udlændingeloven har virkning i praksis?
Kaare Dybvad Bek
/
Øzlem Gencay Akar
Side
3/3