Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2880329_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 8. april 2024 stillet følgende spørgs-
mål nr. 345 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DD) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 345:
Vil ministeren redegøre for omfanget af beboere med opholds- og meldepligt på
Udrejsecenter Kærshovedgård, der snyder med deres registrering opholds- og mel-
depligt på udrejsecenteret ved at hoppe over hegnet til udrejsecentret? Vil mini-
steren desuden i tabelform redegøre for, hvor mange sager Midt- og Vestjyllands
Politi i perioden 2019-2024 har haft af sager, hvor udlændinge er blevet efterlyst,
fordi de har forladt udrejsecentret uden om registreringen ved indgangen til cen-
tret eksempelvis ved at hoppe over hegnet til udrejsecenteret?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker indledningsvis, at de udlæn-
dinge, der er indkvarteret på Udrejsecenter Kærshovedgård ikke er frihedsberø-
vede. Det er derfor ikke kriminaliseret at forlade centeret uden om portfunktionen,
f.eks. ved at hoppe over hegnet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker endvidere, at det ofte ikke er
muligt at identificere de udlændinge, der forlader centeret uden om portfunktio-
nen, f.eks. ved at hoppe over hegnet.
Der er løbende stor fokus på sikkerheden på Kærshovedgård, herunder i forhold til
at undgå hegnsforceringer, og der er iværksat en række tiltag, der skal gøre det
vanskeligere at forcere hegnet. Hegnet er således afkortet for at afskære den del af
hegnet, som var længst væk fra personalets kontorer, og hvor forceringer i særlig
grad har fundet sted. Desuden er der foretaget afskærmning af bolte og stolper, så
boltene ikke kan afmonteres med værktøj,
montering af ”strammetråde” i bunden
af hegnet relevante steder for at undgå underforcering, ligesom der er kameraover-
vågning langs hegnet. Endelig er Kriminalforsorgen, jf. nedenfor, pr. 1. januar 2024
begyndt manuelt at registrere antallet af hegnsforceringer.
11. juni 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 5590
2701363
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om omfanget af beboere med opholds- og meldepligt på Udrejsecenter Kærshovedgård, der snyder med deres registrering opholds- og meldepligt på udrejsecenteret ved at hoppe over hegnet til udrejsecentret
2880329_0002.png
Kriminalforsorgen driver Udrejsecenter Kærshovedgård på vegne af Udlændinge-
styrelsen.
Der er mellem Udlændingestyrelsen og kriminalforsorgen indgået en samarbejds-
aftale (en såkaldt operatørkontrakt), som bl.a. nærmere beskriver kriminalforsor-
gens opgaver som indkvarteringsoperatør.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at det ikke er muligt for kriminalfor-
sorgen via dataudtræk fra de for kriminalforsorgen tilgængelige systemer at udar-
bejde en opgørelse over, hvor mange hegnsforceringer der har været i perioden fra
2019-2023.
Kriminalforsorgen er pr. 1. januar 2024 begyndt manuelt at registrere antallet af
hegnsforceringer og har oplyst, at der i perioden 1. januar 2024 til 31. marts 2024
er konstateret følgende antal hegnsforceringer på Udrejsecenter Kærshovedgård:
Måned
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Antal forceringer
161
130
134
159
103
Det bemærkes, at det ikke kan udledes af tallene, hvor mange beboere der har for-
ceret hegnet, eller om forceringen er foretaget inde på eller væk fra centerets om-
råde.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet bidrag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Udlændingestyrelsen
er ansvarlig for at tilvejebringe og drive indkvar-
teringssteder for asylansøgere m.fl., jf. udlændingelovens § 42 a, stk.
5. I praksis driver en række indkvarteringsoperatører disse steder på
vegne af styrelsen.
Kriminalforsorgen, der som nævnt driver Udrejsecenter Kærshoved-
gård på vegne af udlændingemyndighederne, har bl.a. ansvaret for
den daglige betjening af det elektroniske adgangs- og meldepligtssy-
stem, som Hjemrejsestyrelsen anvender til at kontrollere overholdel-
sen af pålagte pligter for udlændinge uden lovligt ophold i Danmark,
som bor på Udrejsecenter Kærshovedgård. Kriminalforsorgen foreta-
ger bl.a. interne indberetninger, hvis det observeres, at en beboer klat-
rer over hegnet.
Udlændingestyrelsen modtager som udgangspunkt ikke oplysninger
fra kriminalforsorgen om, hvilke konkrete beboere der ureglemente-
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om omfanget af beboere med opholds- og meldepligt på Udrejsecenter Kærshovedgård, der snyder med deres registrering opholds- og meldepligt på udrejsecenteret ved at hoppe over hegnet til udrejsecentret
ret forlader Udrejsecenter Kærshovedgård, f.eks. ved at klatre over pe-
rimeterhegnet, i de tilfælde, hvor det kan lade sig gøre at identificere
de pågældende.
Udlændingestyrelsen bemærker også, at perimeterhegnet rundt om
Udrejsecenter Kærshovedgård ikke er et egentligt sikkerhedshegn
med sigte på at umuliggøre passage.
Det bemærkes, at oplysninger om en identificeret beboers ureglemen-
terede udgang af udrejsecentret efter en konkret vurdering kan indgå
i kriminalforsorgens vurdering af, om der bør gennemføres tilstedevæ-
relseskontrol. Hvis det i forbindelse med en tilstedeværelseskontrol
konstateres, at udlændingen ikke reelt opholder sig på udrejsecentret,
skal kriminalforsorgen straks registrere udlændingen som udeblevet i
Udlændingestyrelsens Indkvarterings- og ydelsesBeregningsSystemet
(IBS).”
For så vidt angår spørgsmålet om overtrædelse af de indkvarteredes kontrolforplig-
telser har Hjemrejsestyrelsen oplyst følgende:
”Det
forhold, at en udlænding, der måtte have forceret hegnet, og
også er blevet identificeret af kriminalforsorgen i den forbindelse, er
ikke i sig selv tilstrækkeligt grundlag for, at Hjemrejsestyrelsen kan an-
mode politiet om at indlede en straffesag for overtrædelse af kontrol-
forpligtelser.
Hjemrejsestyrelsen bemærker, at kriminalforsorgens tilstedeværelses-
kontrol, herunder evt. observationer af den pågældendes uautorise-
rede ind- og udgange samt registreringer i IBS indgår Hjemrejsestyrel-
sens samlede vurdering af, om der er grundlag for en politianmeldelse
for overtrædelse af kontrolforpligtelserne.
Hjemrejsestyrelsen anmoder politiet om at efterlyse de udlændinge,
der er i udsendelsesposition, og som er udeblevet fra centret med et
spærrekort, ligesom der løbende foretages anmeldelse af alle udlæn-
dinge, når de ikke overholder deres opholds- og meldepligt. I det om-
fang Hjemrejsestyrelsen har kendskab til, at en identificeret udlænding
har forceret hegnet og samtidig ikke har overholdt en eller flere af sine
kontrolforpligtelser, vil dette indgå i anmeldelsen til politiet.”
Udlændinge- og Integrationsministeriet har endvidere indhentet et bidrag fra
Justitsministeriet. Justitsministeriet har indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der
har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen anmodet Midt-
og Vestjyl-
lands Politi, der har udrejsecenter Kærshovedgård beliggende i politi-
kredsen, om et bidrag.
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om omfanget af beboere med opholds- og meldepligt på Udrejsecenter Kærshovedgård, der snyder med deres registrering opholds- og meldepligt på udrejsecenteret ved at hoppe over hegnet til udrejsecentret
Rigspolitiet kan på baggrund af politikredsens bidrag oplyse, at det ikke
er muligt at udarbejde den anmodede opgørelse.
Midt- og Vestjyllands Politi modtager løbende anmeldelser fra Hjem-
rejsestyrelsen om manglende overholdelse af kontrolforpligtelser på
Udrejsecenter Kærshovedgård. Politikredsen vurderer herefter, om
der er grundlag for at fremstille udlændingen i grundlovsforhør med
henblik på frihedsberøvelse, og om der i så fald er behov for at efter-
lyse den pågældende. Politikredsen registrerer i den forbindelse ikke,
om den pågældende udlænding har været indlogeret på udrejsecente-
ret, herunder hvordan den pågældende har forladt udrejsecentret, li-
gesom denne oplysning heller ikke altid fremgår af anmeldelsen.
Det er derfor ikke muligt for politikredsen ved et udtræk i politiets sy-
stemer at udarbejde en opgørelse over, hvilke udlændinge der har for-
ladt udrejsecentret uden om registreringen ved indgangen til centeret,
herunder ved eventuelt at forcere hegnet.
Midt- og Vestjyllands politi er bekendt med enkelte tilfælde, hvor ud-
lændingemyndighederne i forbindelse med anmeldelsen har angivet,
at der har været tale om hegnsforcering. Da det dog ikke synes at være
en konsekvent praksis at oplyse dette i forbindelse med anmeldelsen,
er det Rigspolitiets vurdering, at en gengivelse af disse eksempler ikke
vil give et retvisende
billede af, hvor ofte dette finder sted.”
Kaare Dybvad Bek
/
Bjørn Bruun Østergaard
Side
4/4