Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2855674_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og
Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 8. april 2024 stillet følgende spørgs-
mål nr. 344 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DD) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 344:
Vil ministeren redegøre for, hvilke oplysninger Rigsadvokaten og ministeren har
fået angående virkningen af de biometriske kort til registrering af opholds- og mel-
depligt på Udrejsecenter Kærshovedgård, herunder om ministeren har fået oplys-
ninger om tekniske eller praktiske udfordringer ved brugen af det biometriske ad-
gangskort? Vil ministeren desuden redegøre for, om medarbejdere på Kærshoved-
gård, der tidligere har foretaget registreringen af opholds- og meldepligten på
Kærshovedgård, har været inddraget i beslutningen?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet henviser til orienteringen om genoptagelse
af brug af data fra Adgangs- og Meldepligtssystemet (AMS) i straffesager, som mi-
nisteriet har sendt til Udlændinge- og Integrationsudvalget fredag den 22. marts
2024 (https://www.ft.dk/samling/20231/almdel/UUI/bilag/93/index.htm).
Det fremgår af orienteringen, at Udlændinge- og Integrationsministeriet, på bag-
grund af Rigsadvokatens instruks af 1. december 2020 om midlertidigt at suspen-
dere brugen af data fra AMS som teknisk bevis i straffesager efter konstatering af
uregelmæssige registreringer i flere straffesager, iværksatte en ekstern uvildig un-
dersøgelse af AMS’ tekniske funktion og den praktiske anvendelse af systemet, som
blev gennemført af PwC.
PwC har i tillæg til undersøgelsen udarbejdet et notat om anvendelse af data fra
AMS på udrejsecentre i straffesager, som beskriver, hvad AMS-data er. Notatet er
tænkt som et fremtidigt redskab i forbindelse med anvendelse af AMS-data som
bevis i straffesager.
I undersøgelsen og notatet er processen, fra en udlænding oprettes i AMS ved ind-
kvartering på et udrejsecenter, til hvordan de elektroniske registreringer foretages
og hvordan disse overføres til Hjemrejsestyrelsens it-systemer således, at styrelsen
Side
1/2
24. april 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 5589
2674662
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om, hvilke oplysninger Rigsadvokaten og ministeren har fået angående virkningen af de biometriske kort til registrering af opholds- og meldepligt på Udrejsecenter Kærshovedgård
kan føre kontrol med, om udlændingene overholder de pålagte pligter, beskrevet.
Det er herved også beskrevet, hvordan de biometriske kort fungerer og anvendes.
Det fremgår eksempelvis, at anvendelse af biometri (fingeraftryk) med de biome-
triske adgangskort medfører, at der er et højt niveau af autentifikation, idet det kun
er ejeren af kortet, der kan anvende dette. Det fremgår også, at det biometriske
kort har en såkaldt anti-passback-funktion, som har til formål at undgå, at der med
kortet kan foretages to på hinanden følgende registreringer af passage i samme
retning (altså to indgange efter hinanden uden en mellemliggende udgangsregistre-
ring eller to udgange efter hinanden uden en mellemliggende indgangsregistre-
ring). I så fald vil kortet låse, og det vil kræve en medarbejders hjælp at få kortet
låst op igen. I og med at kortet skal låses op af en medarbejder, vil det kunne blive
opdaget, hvis udlændingen har foretaget f.eks. to indgange i træk uden en mellem-
liggende registreret udgang.
PwC’s
notat
indeholder tillige en beskrivelse af de opmærksomhedspunkter, som
bør iagttages ved anvendelsen af AMS-data i straffesager, herunder i relation til
adgangskort. Det fremgår således eksempelvis, at i de tilfælde, hvor en udlænding
skal oprettes manuelt i AMS, skal anti-passback-funktionen aktiveres manuelt på
adgangskortet, og at der derfor kan være risiko for, at funktionen ikke bliver akti-
veret. Det er også beskrevet, at hård frost kan besværliggøre aflæsningen af finger-
aftryk på de biometriske korts fingeraftryksaflæser.
Det kan endelig oplyses, at relevante medarbejdere fra involverede ministerier og
underordnede myndigheder har bidraget til arbejdet og beslutningen om at genop-
tage brugen af AMS.
Der henvises i øvrigt til orienteringen til Udlændinge- og Integrationsudvalget, hvor
bl.a. PwC’s
undersøgelse
og notat er vedlagt som bilag.
Kaare Dybvad Bek
/
Bjørn Bruun Østergaard
Side
2/2