Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2872689_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 8. april 2024 stillet følgende spørgs-
mål nr. 341 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DD) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 341:
Vil ministeren redegøre for, hvordan kontrollen af beboerne på Udrejsecenter
Kærshovedgårds opholds- og meldepligt er blevet udført før og efter ophævelsen
af suspenderingen af brugen af det elektroniske Adgangs- og Meldepligtssystem
(AMS) den 22. marts 2024? Der henvises til ministerens ”Orientering om genopta-
gelse af brug af data fra Adgangs- og Meldepligtssystemet i straffesager”
til Udlæn-
dinge- og Integrationsudvalget af 22. marts 2024.
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet henviser indledningsvis til ministerens ori-
entering om genoptagelse af brug af data fra Adgangs- og Meldepligtssystemet i
straffesager af 22. marts 2024 til Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
(bilag 93 (alm del) UUI).
Det fremgår af orienteringen, at brugen af data fra AMS som bevis i straffesager
efter Rigsadvokatens beslutning har været midlertidigt suspenderet siden den 1.
december 2020 efter konstatering af uregelmæssige registreringer i flere straffesa-
ger. Der blev på den baggrund den 10. december 2020 iværksat en manuel kontrol
med ud- og indgangen samt aflæggelsen af meldepligt på bl.a. Udrejsecenter Kærs-
hovedgård, som frem til den 22. marts 2024 dannede grundlag for den fortsatte
anmeldelse og domfældelse for overtrædelse af kontrolforpligtelserne på udrejse-
centeret. Det fremgår desuden, at den elektroniske registrering af ud- og indgan-
gene samt på meldepligtsstanderne på centeret blev opretholdt parallelt hermed,
men altså ikke har været anvendt som bevis i straffesagerne.
Det fremgår endvidere, at Rigsadvokaten den 22. marts 2024 besluttede at ophæve
den midlertidige suspendering af AMS som bevis i straffesager, og at AMS dermed
igen kan anvendes til at kontrollere udlændingenes ud- og indgange af Kærshoved-
gård samt registrering af meldepligt, og at data fra AMS igen kan danne grundlaget
Side
1/4
24. maj 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 5582
2701414
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om, hvordan kontrollen af beboerne på Udrejsecenter Kærshovedgårds opholds- og meldepligt er blevet udført før og efter ophævelsen af suspenderingen af brugen af det elektroniske Adgangs- og Meldepligtssystem
for politianmeldelse, når der er mistanke om, at en udlænding ikke har overholdt
sine pligter.
Udlændinge- og Integrationsministeriet henviser desuden til den samtidige besva-
relse af spørgsmål nr. 343 (alm. del) UUI.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet bidrag fra Justitsministeriet. Justitsministeriet har til brug for besvarelsen
af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der
har oplyst følgende:
”Kriminalforsorgen har på alle tidspunkter –
både før og efter suspen-
dering af brugen af det elektroniske Adgangs- og Meldepligtssystem
(AMS)
haft bemandet adgangskontrol.
Adgangskontrollen har derfor ikke ændret sig som følge af suspende-
ringen. De biometriske kort var i brug inden ophævelsen af suspende-
ringen af brugen af Adgangs- og Meldepligtssystemet.
På Udrejsecenter Kærshovedgård er der en døgnbemandet portfunk-
tion, som dels står for modtagelsen af nye beboere, dels sikrer, at
alene personer med lovligt ærinde får adgang til udrejsecenteret. End-
videre understøtter den døgnbemandede portfunktion den elektroni-
ske adgangskontrol.
Beboerne bliver registreret ved ind- og udgange gennem porten i cen-
teret. En beboer skal således ved passage gennem porten anvende sit
biometriske kort eller stregkodekort. Registreringen af ind- og ud-
gange i centeret kan foregå enten ved selvbetjening (biometrisk kort)
eller via en medarbejder fra kriminalforsorgen (stregkodekort).
For udlændinge med biometriske kort gennemføres ind- og udgang
gennem en karrusel og en sluse, hvor udlændingen skal bruge sit bio-
metriske kort (sit fingeraftryk) to gange for at gå igennem. Passagen er
under opsyn fra portvagtens vindue samt via kameraovervågning.
Udlændinge med stregkodekort passerer ind og ud gennem en dør, der
manuelt betjenes af medarbejdere fra kriminalforsorgen. Passagen fo-
regår ved, at udlændingen henvender sig til portvagten, som derefter
verificerer identiteten ved at sammenligne personen med billedet på
kortet. Herefter scanner portvagten stregkoden på kortet for at regi-
strere passage i AMS-systemet. Udlændingens ind- og udgang registre-
res desuden manuelt i en logbog, før beboeren får tilladelse til at pas-
sere.
Såfremt en beboer med biometrisk adgangskort f.eks. har mistet sit
kort eller såfremt der opstår systemfejl, så kortet ikke kan anvendes,
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om, hvordan kontrollen af beboerne på Udrejsecenter Kærshovedgårds opholds- og meldepligt er blevet udført før og efter ophævelsen af suspenderingen af brugen af det elektroniske Adgangs- og Meldepligtssystem
vil kriminalforsorgens medarbejdere i stedet manuelt kontrollere be-
boerens identitet og dernæst registrere beboerens passage manuelt
på samme måde som beboere med stregkodekort. Disse registreringer
fremsender kriminalforsorgen herefter til Hjemrejsestyrelsen.”
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
endvidere indhentet bidrag fra Hjemrejsestyrelsen, der har oplyst følgende:
Kontrol af beboere på Udrejsecenter Kærshovedgård før ophævelsen
af suspenderingen af brug af data fra Adgangs- og Meldepligtssyste-
met i straffesager den 22. marts 2024
På Udrejsecenter Kærshovedgård sad der i perioden fra den 10. de-
cember 2020 (før ophævelsen af suspenderingen af Adgangs- og Mel-
depligtssystemet) indtil ophævelsen af suspenderingen den 22. marts
2024, kontrollanter, som var vikarer ansat af Hjemrejsestyrelsen, der
døgnet rundt manuelt kontrollerede udlændinges ud- og indgange af
centeret. Der var derudover også kontrollanter, der særskilt manuelt
registrerede og påså meldepligt inde på centrets grund, alle ugens
dage mellem kl. 9-15.
Beboerne anvendte fortsat deres adgangskort (biometrisk eller streg-
kodekort) ved ud- og indgange gennem porten på Udrejsecenter Kærs-
hovedgård. Ud- og indgangsregistreringen foregik enten selvbetjent
(for biometrisk kort) eller betjent af en af kriminalforsorgens medar-
bejdere på centeret (for stregkodekort).
Kontrol af beboere på Udrejsecenter Kærshovedgård efter ophævelsen
af suspenderingen af Adgangs- og Meldepligtssystemet (AMS) den 22.
marts 2024
Beboerne bliver fortsat registreret ved ud- og indgange gennem port
på Udrejsecenter Kærshovedgård ved anvendelse af adgangskort, jf.
kriminalforsorgens beskrivelse ovenfor.
For så vidt angår kontrollen af meldepligt gælder det både for beboere
med biometriske adgangskort og stregkodekort, at udlændinges af-
læggelse af meldepligten sker inde på centrets område ved særskilte
meldepligtstandere/-scannere. Der er fortsat kontrollanter, ansat af
Hjemrejsestyrelsen, til stede alle dage mellem kl. 9-15, hvor meldepligt
kan aflægges.
Beboere, der har biometrisk kort, kan på samme måde som ved ud- og
indgange selv anvende deres fingeraftryk til få sin meldepligt registre-
ret, mens beboere med stregkodekort fortsat får deres identitet kon-
trolleret manuelt, hvorefter medarbejderen scanner stregkoden på
udlændingens kort for at registrere meldepligten i AMS.
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om, hvordan kontrollen af beboerne på Udrejsecenter Kærshovedgårds opholds- og meldepligt er blevet udført før og efter ophævelsen af suspenderingen af brugen af det elektroniske Adgangs- og Meldepligtssystem
Såfremt beboere med biometrisk adgangskort har mistet dette eller
oplever problem med anvende det, vil personalet til stede ved melde-
pligt kunne hjælpe, herunder registrere deres meldepligt manuelt.
Hvis der skulle opstå systemnedbrud, der påvirker AMS, er kontrollan-
terne også her instrueret i registrere alle beboerne, uanset type af ad-
gangskort, manuelt.”
Kaare Dybvad Bek
/
Bjørn Bruun Østergaard
Side
4/4