Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2782528_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 20
Offentligt
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
Christiansborg
8. november 2023
Svar på Udlændinge- og Integrationsudvalgets spørgsmål nr. 20
(Alm. del) af 12. oktober 2023 stillet efter ønske fra Pia
Kjærsgaard (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren så vidt muligt udarbejde estimerede overslag på de årlige
omkostninger til ikke-vestlig indvandring samt indvandring fra MENAPT-
landegruppen, herunder udgifter specialundervisning på skolerne, politiet,
domstolene, Kriminalforsorgen, advokater, sagsbehandlere, psykologer ifm.
voldssager, kommunale integrationsprojekter og integrationskonsulenter og
lignende?
Svar
Finansministeriet er ikke i besiddelse af oplysninger om offentlige udgifter til en-
keltpersoner på det detaljeringsniveau der spørges til. Med udgangspunkt i publi-
kationen ’Indvandreres
nettobidrag til de offentlige finanser i 2019’
kan der
imidlertid udle-
des et groft skøn over, hvor meget den enkelte bidrager til de offentlige indtægter,
og trækker på offentlige ydelser og services.
Nettobidragsopgørelsen er en fordeling af de samlede offentlige indtægter og ud-
gifter ud på enkeltpersoner. Nettobidragsopgørelsen gør brug af detaljerede oplys-
ninger på individniveau fra registre i de tilfælde, hvor det umiddelbart er muligt,
som fx indkomst- og ejendomsskatter. Ved andre indtægter eller udgifter, der ikke
umiddelbart kan individualiseres
fx forsvarsudgifter
benyttes en række forde-
lingsnøgler til individualiseringen. På basis af denne opgørelse kan det anslås om
forskellige grupper samlet bidrager positivt eller negativt til de offentlige finanser.
Ikke-vestlige indvandrere er forbundet med større udgifter og lavere indtægter
sammenlignet med personer med dansk oprindelse,
jf. tabel 1.
Samlet set, skønnes
ikke-vestlige indvandrere at være forbundet med en nettoudgift til de offentlige fi-
nanser på ca. 29.000 kr. pr. person i 2019, mens personer med dansk oprindelse i
gennemsnit vurderes at være forbundet med en nettogevinst på ca. 22.000 kr. pr.
person i 2019. Forskellen afspejler primært, at ikke-vestlige indvandrere har lavere
skattebetalinger og modtager mere i overførsler end personer med dansk oprin-
delse. Til gengæld er trækket på det offentlige forbrug mindre blandt ikke-vestlige
indvandrere end blandt personer med dansk oprindelse.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 33: MFU spm. om ministeren vil redegøre for de samlede offentlige udgifter forbundet med de ca. 25.000 palæstinensiske bosætteres ophold i Danmark?
2782528_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Gennemsnitlige offentlige indtægter og udgifter efter herkomst, 1.000 kr. pr. person, 2019
Personer med
dansk oprindelse
Indtægter i alt
Overførselsudgifter
Subsidier
Individuelt off. forbrug
- Sundhed
- Pleje
- Udsatte
- Daginstitution
- Uddannelse
- Beskæftigelsesindsats
- Asyl og integration
- Øvrigt indiv. off. forbrug
Kollektivt off. forbrug
- Fængsel
- Politi
- Domstole
- Øvrigt kollektivt forbrug
Øvrige udgifter
Nettobidrag i alt
216
59
7
71
21
3
7
4
16
2
0
17
28
0
1
0
26
29
22
Ikke-vestlige
indvandrere
159
70
5
55
17
2
5
1
12
4
1
13
31
2
3
1
26
27
-29
Indvandrere med oprin-
delse i et MENAPT-land
141
86
5
65
20
2
6
1
14
6
2
14
33
2
4
1
26
26
-74
Anm.: På grund af afrunding kan de angivne totaler afvige fra summen af delementerne. Tallene er i 2019-niveau,
og er afrundet til nærmeste 1.000 kr.
Kilde:
Økonomisk Analyse: Indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser i 2019
revideret version,
samt egne beregninger.
Betragtes den del af de ikke-vestlige indvandrere, der har oprindelse i et ME-
NAPT
1
-land, er den offentlige nettoudgift markant højere. For disse personer kan
der således opgøres en gennemsnitlig nettoudgift på ca. 74.000 kr. pr. person i
2019. Også for denne gruppe er det indkomstskattebetalinger og indkomstover-
førsler, der er baggrunden for, at nettobidraget er lavere end for personer med
dansk oprindelse, mens trækket på det offentlige forbrug samlet set er mindre end
for personer med dansk oprindelse.
MENAPT er en international gruppering af lande fra Mellemøsten og Nordafrika samt Tyrkiet.
MENAPT-lande omfatter følgende lande: Syrien, Kuwait, Libyen, Saudi-Arabien, Libanon, Somalia, Irak, Qa-
tar, Sudan, Bahrain, Djibouti, Jordan, Algeriet, Forenede Arabiske Emirater, Tunesien, Egypten, Marokko,
Iran, Yemen, Mauretanien, Oman, Afghanistan, Pakistan og Tyrkiet. Fra 2022 indgår endvidere Palæstina,
Gaza, Vestbredden og Østjerusalem i Udlændinge- og Integrationsministeriets afgrænsning af MENAPT-
lande. Disse ekstra lande er dog ikke inkluderet i opgørelsen til svaret, der er baseret på 2019-data.
1
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 33: MFU spm. om ministeren vil redegøre for de samlede offentlige udgifter forbundet med de ca. 25.000 palæstinensiske bosætteres ophold i Danmark?
Side 3 af 3
Det lavere træk på det offentlige forbrug dækker dog over, at der på visse områder
er et større træk end blandt personer med dansk oprindelse. Det gælder udgifterne
til beskæftigelsesindsatsen, asyl og integration samt retsvæsen, herunder politi,
domstole og fængsel. For beskæftigelsesindsatsen er udgiften ca. 3.000 kr. højere
pr. person for ikke-vestlige indvandrere og ca. 4.000 kr. højere pr. person for ind-
vandrere fra MENAPT-lande end for personer med dansk oprindelse. Udgifterne
til asyl og integration er ca. 1.000 kr. pr. person for ikke-vestlige indvandrere og
ca. 2.000 kr. pr. person for indvandrere med oprindelse i et MENAPT-land.
Endelig vurderes udgifter til retsvæsen, herunder både politi, fængsel og domstole,
at være ca. 3.000 kr. højere pr. person for ikke-vestlige indvandrere og ca. 5.000
kr. højere pr. person for indvandrere fra MENAPT-lande end for personer med
dansk oprindelse. Samlet set vurderes ikke-vestlige indvandrere at være forbundet
med en udgift på knap 2 mia. kr. til retsvæsen.
Det skal bemærkes, at udgifterne til retsvæsen er beregnet på baggrund af en for-
deling af den samlede udgift med udgangspunkt i, hvor meget personen har været
i kontakt med det pågældende område (fx antal sigtelser, domme og antal dage
som indsat), og ikke faktiske udgifter for den enkelte borger. Opgørelsen er såle-
des forbundet med en vis usikkerhed.
Derudover skal det bemærkes, at det gennemsnitlige nettobidrag for grupperne
kan afspejle forskelle i grupperne sammensætning, herunder alderssammensæt-
ning.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister