Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2886340_0001.png
Subject:
Instruktion: bidrag til JM-besvarelse af spørgsmål fra Udlændinge og Integrationsudvalget. Frist:
COB den 23. april 2024.
Instruktion: bidrag til lM-besvarelse af spørgsmål fra Udlændinge og
Integrationsudvalget.
Til ambassaderne i Berlin, London og Paris
Justitsministeriet ønsker bidrag til brug for deres besvarelse af det vedhæftede spørgsmål fra
Folketingets Udlændinge og Integrationsudvalg om "håndtering af sager om billigelse af terror"
i hhv. Tyskland, Storbritannien og Frankrig.
Ambassaderne anmodes derfor om at svare på følgende spørgsmål fra JM, evt. ved inddragelse
af relevante lokale myndigheder:
1 Er det strafbart at billige terror?
.
la. Hvis ja, hvad er strafferammen herfor?
lb. Hvis ja, hvor mange sager er afgjort efter bestemmelsen de seneste fem år?
le. Hvis ja, kan man blive udvist for at billige terror?
ld. Hvis ja, er der ved bestemmelsens indførsel blevet foretaget en konsekvens- og
sikkerhedsvurdering?
JM anmoder om jeres bidrag senest COB den 23. april 2024. Send det gerne til mig for at
kunne levere en fælles besvarelse.
Skulle det vise sig nødvendigt med en længere tidsfrist, bedes I give direkte besked og/
eller rette øvrige spørgsmål til JM på mail eller telefonisk.
Med venlig hilsen,
TERRORBEKÆMPELSESKOORDINATOR/CHEFKONSULENT
SIKKERHEDSPOLITISK KONTOR
UDENRIGSMINISTERIET
ASIATISK PLADS 2 / DK-1448
TLF. +45 3392 0000
WWW.UM.DK SÅDAN BEHANDLER VI PERSONOPLYSNINGER
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om ministeren i kølvandet på Hamas’ terrorangrebet mod Israel den 7. oktober 2023 vil iværksætte, at der bliver foretaget høringer af hhv. Frankrig, Tyskland og Storbritannien om deres håndtering af sager om billigelse af terror, herunder strafferammer, antallet af sager og evt. konsekvens- og sikkerhedsvurderinger forbundet hermed?
2886340_0002.png
Subject:
London: Svar på instruktion vedr. håndtering af sager om billigelse af terror
London: Svar på instruktion vedr. håndtering af sager om billigelse af terror
De britiske myndigheder oplyser, at man ikke direkte har reference til "billigelse af terror" i sin
terrorlovgivning. Den lovovertrædelse, der kommer tættest på er "opfordring til terror"
(Encouraqement
of terrorism).
Her er strafferammen på op til 15 års fængsel og/eller en bøde.
I perioden fra 1. januar 2019 til 31. December 2023 faldt 23 domme på baggrund af (primært)
"opfordring til terror" (Counter
terrorism statistics - GOV.UK (www.gov.uk)).
I UK vil enhver udenlandsk statsborger, der dømmes for kriminalitet og får en fængselsdom
blive taget i betragtning til udvisning hurtigst muligt. Desuden gælder ifølge UK Barders Aet
2007, at en såkaldt
"deportation order"
skal udarbejdes, når en udenlandsk statsborger er
blevet dømt for en lovovertrædelse, og har modtaget en fængselsdom på 12 måneder eller
mere. Derudover gælder, at en udenlandsk statsborger, der er blevet dømt for en
lovovertrædelse og har forårsaget alvorlig skade; er en vedvarende lovovertræder eller
repræsenterer en trussel mod nationens sikkerhed, kan tages i betragtning til udvisning under
Immigration Aet 1971 - såfremt det vurderes i den offentlige interesse
("is conductive to the
public good").
En uafhængig gransker gennemgår løbende funktionsdygtigheden af britisk terrorlovgivning,
og udgiver regelmæssigt rapporter med sine anbefalinger. Rapporterne forelægges
Parlamentet mhp. oplysning til offentligheden og den politiske debat. Se mere her:
Independent Reviewer of Terrorism Leqislation «.
Ambassaden har været i kontakt med Home Office, hhv. Home/and Security Group og
Immigration Enforcement.
Til baggrund kan hovedlovgivningen p j terroromrjdet i UK findes her:
Terrorism Aet 2000 (leqislation.qov.uk)
og
Terrorism Aet 2006 (leqislation.qov.uk)
London /
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om ministeren i kølvandet på Hamas’ terrorangrebet mod Israel den 7. oktober 2023 vil iværksætte, at der bliver foretaget høringer af hhv. Frankrig, Tyskland og Storbritannien om deres håndtering af sager om billigelse af terror, herunder strafferammer, antallet af sager og evt. konsekvens- og sikkerhedsvurderinger forbundet hermed?
2886340_0003.png
Berlin: Svar på instruktion: Bidrag til JM-besvarelse af spørgsmål fra
Udlændinge og Integrationsudvalget
Ambassaden har modtaget følgende svar fra det tyske forbundsjustitsministerium.
1. Er det strafbart at billige terror?
I tysk strafferet kriminaliserer§ 140 i den tyske straffelov (StGB) belønning for og
billigelse af visse lovovertrædelser - herunder handlinger i en terroristisk sammenhæng.
Derudover kan billigelse af terrorhandlinger også falde ind under tilskyndelse til had i
henhold til § 130, stk. 5, i StGB og, under visse omstændigheder, under de
bestemmelser om statens sikkerhed, der omhandler dannelsen af en terrororganisation
(§§ 129a og 129b i StGB).
§ 140, nr. 2, i StGB straffer både billigelse af en handling, der faktisk er blevet begået,
og en handling, der endnu ikke er blevet begået, forudsat at billigelsen finder sted
offentligt, i en forsamling eller ved at sprede indhold (f.eks. som en folder) samt er
egnet til at forstyrre den offentlige fred. Forbrydelser, hvis billigelse er strafbar i henhold
til tysk ret, omfatter i henhold til § 140 sammenholdt med § 126, stk. 1, bl.a. mord,
manddrab, visse forbrydelser mod den fysiske integritet og den personlige frihed samt
folkedrab, forbrydelser mod menneskeheden og krigsforbrydelser. Selv om selve
bestemmelsen ikke udelukkende regulerer billigelse af terrorhandlinger, dækker den
"typiske terroristiske" handlinger. Billigelse foreligger, hvis den person, der udtaler sig,
udtrykker tilslutning til, at en handling er blevet begået eller vil blive begået på en sådan
måde, at personen moralsk støtter gerningsmanden gennem sin udtalelse. Billigelsen af
disse handlinger skal også være egnet til at bringe den offentlige fred i fare, hvilket er
tilfældet, hvis billigelsen af handlingen skaber et klima, der fremmer udførelsen af
lignende lovovertrædelser.
Tysk strafferet kriminaliserer ligeledes offentlig billigelse af folkedrab, forbrydelser mod
menneskeheden og krigsforbrydelser med bestemmelsen i § 130, stk. 5, i StGB. Kravene
i bestemmelsen er næsten de samme som i § 140, nr. 2, i StGB med det yderligere krav,
at billigelsen også skal være egnet til at opildne til had eller vold mod en national,
racemæssig, religiøs eller etnisk gruppe, mod dele af befolkningen eller mod en person
på grund af dennes tilhørsforhold til en af de ovenfor nævnte grupper eller dele af
befolkningen.
I enkelte tilfælde kan billigelse af terrorhandlinger også falde ind under forbrydelser mod
statens sikkerhed i henhold til § 129a, stk. 5, i StGB (eventuelt sammenholdt med §
129b i StGB). Det er tilfældet, hvis terrorhandlingen billiges med det formål at rekruttere
andre personer som medlemmer eller tilhængere af en bestemt terrororganisation eller
for at fremme en organisations fortsatte eksistens eller realisering af dens mål gennem
psykologisk støtte.
l a . Hvis ja. hvad er strafferammen herfor?
-
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om ministeren i kølvandet på Hamas’ terrorangrebet mod Israel den 7. oktober 2023 vil iværksætte, at der bliver foretaget høringer af hhv. Frankrig, Tyskland og Storbritannien om deres håndtering af sager om billigelse af terror, herunder strafferammer, antallet af sager og evt. konsekvens- og sikkerhedsvurderinger forbundet hermed?
2886340_0004.png
Både § 140, nr. 2, i StGB og § 130, stk. 5, StGB indeholder en strafferamme fra bøde til
tre års fængsel. § 129a, stk. 5 (eventuelt sammenholdt med § 129b i den tyske
straffelov) fastsætter i tilfælde af en støttehandling og afhængigt af typen af
terrororganisation en strafferamme på seks måneder til ti års fængsel eller op til fem års
fængsel eller bøde. I tilfælde af rekruttering af medlemmer eller tilhængere gælder en
straf på seks måneder til fem års fængsel.
l b . Hvis ja. hvor mange sager er afgjort efter bestemmelsen de seneste fem år?
-
Der foreligger desværre ingen oplysninger herom.
-
le. Hvis ja. kan man blive udvist for at billige terror?
Ifølge den tyske udlændingelovgivning skal en udlænding, hvis ophold bringer den
offentlige sikkerhed og orden, den frie demokratiske grundorden eller andre væsentlige
interesser i Forbundsrepublikken Tyskland i fare, udvises, hvis interessen i at forlade
landet opvejer interessen i udlændingens fortsatte ophold i Tyskland under hensyntagen
til alle omstændigheder i den enkelte sag, jf. § 53, stk. 1, i den tyske opholdslov
(AufenthG).
Der er ingen automatisk forbindelse mellem en straffedom og udvisning, da den
ansvarlige udlændingemyndighed ifølge loven skal foretage en omfattende vurdering og
afvejning af hensynet til hhv. udvisning og ophold i hver enkelt sag.
Lovgiveren har dog givet de ansvarlige udlændingemyndigheder "standardiserede
sagstyper", som skal tages i betragtning, når man vurderer interessen for udvisning:
a)
Med hensyn til endelige domme (herunder for de lovovertrædelser, der er nævnt i svaret
på det første spørgsmål) vejer interessen i udvisning, der skal tages i betragtning i
vurderingen, særligt tungt, hvis udlændingen er blevet idømt en frihedsstraf eller en
ungdomsstraf på mindst to år for en eller flere forsætlige kriminelle handlinger, eller hvis
der blev pålagt sikkerhedsforvaring i den sidste endelige dom, jf. § 54, stk. 1 nr. 1, i
,
AufenthG. Med hensyn til § 54, stk. 1, nr. 1, i AufenthG står der i bemærkningerne til
loven, at "de særligt tungtvejende udvisningshensyn (... ) i første omgang omfatter
alvorlige forsætlige lovovertrædelser fra udlændingens side, som er blevet endeligt
straffet med en frihedsstraf eller en ungdomsstraf på mere end to år, dvs. at der er tale
om endelige domme, hvis fuldbyrdelse ikke længere kan udsættes betinget."
I tilfælde af endelige domme til en fængselsstraf på mindst seks måneder vejer
interessen i udvisning, jf. § 54, stk. 2, nr. 1, i AufenthG tungt.
b)
På terrorområdet gælder udvisningsreglerne dog også under tærsklen for endelig
domfældelse. F.eks. vejer hensynet til udvisning i den individuelle sagsafgørelse særligt
tungt, hvis udlændingen bringer Forbundsrepublikken Tysklands frie demokratiske
grundorden eller sikkerhed i fare; dette må antages, hvis de faktiske omstændigheder
berettiger den konklusion, at vedkommende tilhører eller har tilhørt en organisation, der
støtter terrorisme, eller at vedkommende støtter eller har støttet en sådan organisation,
eller at vedkommende forbereder eller har forberedt en alvorlig voldshandling til fare for
staten som defineret i § 89a, stk. 1, jf. § 89a, stk. 2, i StGB, medmindre udlændingen
klart og troværdigt afholder sig fra at handle på en måde, der bringer sikkerheden i fare,
jf. § 54, stk. 1, nr. 2 i AufenthG.
-
1d. Hvis ja. er der ved bestemmelsens indførsel blevet foretaget en konsekvens- og
sikkerhedsvurdering?
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om ministeren i kølvandet på Hamas’ terrorangrebet mod Israel den 7. oktober 2023 vil iværksætte, at der bliver foretaget høringer af hhv. Frankrig, Tyskland og Storbritannien om deres håndtering af sager om billigelse af terror, herunder strafferammer, antallet af sager og evt. konsekvens- og sikkerhedsvurderinger forbundet hermed?
2886340_0005.png
[Kun besvaret ift. reglerne om udvisning]
Hele udvisningslovgivningen er også baseret på sikkerhedsrelaterede overvejelser. Dette
skyldes, at udvisning blandt andet kræver en vurdering fra udlændingemyndigheden om,
hvorvidt "der er tilstrækkelig sandsynlighed for, at udlændingens fortsatte
tilstedeværelse på Forbundsrepublikkens område vil medføre skade på en af de
beskyttede interesser (bemærk: dette henviser til den offentlige sikkerhed og orden, den
frie demokratiske grundorden eller andre væsentlige interesser i Forbundsrepublikken
Tyskland)." Udvisning er derfor en foranstaltning, der har til formål at forhindre
fremtidige forstyrrelser af den offentlige sikkerhed og orden og krænkelser af den frie
demokratiske grundorden samt andre væsentlige interesser for Forbundsrepublikken på
grund af udlændingens ophold i Tyskland.
Berlin /
KONIGLICH DÅNISCHE BOTSCHAFT
RAUCHSTR. 1 / D-10787 BERLIN
TLF. +49 30 5050 2000
TYSKLAND.UM.DK
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om ministeren i kølvandet på Hamas’ terrorangrebet mod Israel den 7. oktober 2023 vil iværksætte, at der bliver foretaget høringer af hhv. Frankrig, Tyskland og Storbritannien om deres håndtering af sager om billigelse af terror, herunder strafferammer, antallet af sager og evt. konsekvens- og sikkerhedsvurderinger forbundet hermed?
2886340_0006.png
Subject
Paris.
Svar på Instruktion: bidrag til JM-besvarelse af spørgsmål fra Udlændinge og
Herunder finder du svar på instruktion fra det franske justitsministerium. Du finder desuden vedhæftet
en fri oversættelser af ambassaden til dansk.
Lad mig endelig vide, om der er andet, jeg kan bidrage med,
Mange hilsner
AFFAIRES POLITIQUES ET ECONOMIQUES / AMBASSADE DU DANEMARK
1. L'apologie du terrorisme constitue-t-elle une sanction penale ?
Le droit penal frans:ais incrimine le fait de faire
publiquement l'apologie
des actes de terrorisme
code enal.
a
l'article
421-2-5 du
Le delit d'apologie d'actes de terrorisme consiste dans
le fait d'inciter publiquement
a
porter, sur ces infractions ou
leurs auteurs, un jugement favorable
(Crim,
4 juin 2019, n
°
18-85.042).
L' apologie punissable peut vanter abstraitement
un fait puni par la loi, par exemple les actes de terrorisme, en les presentant comme une legitime resistance a l'oppression
etatique. Elle s'applique egalement a des infractions consommees.
Par ailleurs, l'apologie n'est pas obligatoirement verbale ou ecrite, elle peut prendre la forme d'image ou de videos. La
proposition de creer des T-Shirt representant l'image d'un attentat perpetre ou le port d'un maillot de football avec le nom
d'un terroriste ont pu etre qualifies d'apologie du terrorisme.
l a . Dans !'affirmative, quelles sont les peines encourues ?
L'apologie du terrorisme est punie des peines de
5 ans d'emprisonnement et 75 000 euros d'amende. Ces peines sont
portees
a
7 ans d'emprisonnement et 100 000 euros d'amende lorsque l'apologie est commise au moyen d'un
service de communication au public en ligne.
L'auteur de ces infractions encourt egalement les peines complementaires suivantes:
L'interdiction d'exercer une activite, une fonction publique ou d'exercer l'activite professionnelle ou sociale
dans l'exercice ou a l'occasion de l'exercice de laquelle l'apologie a ete commise pendant 10 ans;
La privation des droits civiques et familiaux pendant une duree de 10 ans
;
L'interdiction de paraitre dans un territoire ou une zone pendant une duree de 10 ans;
La soumission a un suivi-socio judiciaire (mesure qui consiste notamment a la mise en place de mesure de
surveillance et d'assistance) pendant une duree maximale de 20 ans;
L'interdiction du territoire fram;ais definitive ou pendant une duree de 10 ans.
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om ministeren i kølvandet på Hamas’ terrorangrebet mod Israel den 7. oktober 2023 vil iværksætte, at der bliver foretaget høringer af hhv. Frankrig, Tyskland og Storbritannien om deres håndtering af sager om billigelse af terror, herunder strafferammer, antallet af sager og evt. konsekvens- og sikkerhedsvurderinger forbundet hermed?
2886340_0007.png
Les peines complementaires
d'interdiction du territoire fran\'.ais
et d'interdiction des droits civiques, civils et de famille,
d'interdiction d'exercer une fonction publique ou une activite professionnelle ou sociale et d'interdiction de sejour
ne
peuvent pas etre prononcees
a
l'encontre d'un auteur mineur
(article
L. 121-1 du code de la justice penale des
mineurs).
1b. Dans !'affirmative, combien de cas ont ete juges en vertu de cette disposition au cours des
cinq dernieres annees ?
En reponse, nous vous proposons le tableau ci-dessous, lequel presente le nombre de condamnations visant une
infraction d'apologie du terrorisme, calcule selon deux methodes:
Infraction principale: sont decomptees toutes les condamnations dans lesquelles l'infraction recherchee est la
plus grave, qu'elle soit seule ou non.
Au moins une infraction : sont comptabilisees toutes les condamnations prononcees pour lesquelles l'infraction
recherchee est visee, qu'elle soit seule ou non.
Condamnations visant une infraction d'apologie du terrorisme, selon que cette infraction est principale (la plus
grave) ou non (quel que soit son rang dans le jugement)
Lecture: en 2023, 187 personnes ont ete condamnees pour apologie publique d'un acte de terrorisme. Dans 50 cas,
cette in action etait la lus rave visee.
2019
2020
2021
Infraction
principale
APOLOGIE PUBLIQUE D'UN ACTE DE
ifERRORISME
APOLOGIE PUBLIQUE D'UN ACTE DE
ifERRORISME COMMISE AU MOYEN
D'UN SERVICE DE COMMUNICATION AU
93
Infraction
quel que soit
le rang
226
47
Infraction
principale
48
52
Infractions
quel que soit
le rang
170
64
Infraction
principale
83
49
Infi
que
ler
2H
69
Les donnees chiffrees sont extraites du« Systeme d'information decisionnelle (SID)», source statistique produite par la
sous-direction des statistiques et des etudes (SSER, service statistique ministeriel) du secretariat general (SG) du
ministere de la justice, a partir des donnees enregistrees par les utilisateurs de l' applicatif Cassiopee dans les juridictions
de P.remiere instance, COmP.etentes en matiere delictuelle.
1c. Dans !'affirmative, pouvez-vous etre expulse pour apologie du terrorisme ?
La peine d'interdiction du territoire fran9ais est en principe obligatoirement prononcee a l'encontre de la personne
etrangere reconnue coupable de l'infraction d'apologie du terrorisme. Lajuridiction qui souhaite ne pas la prononcer doit
motiver sa decision. Cette interdiction est prononcee soit
a
titre definitif soit
a
temps alors pour une duree maximale de
dix annees. Il existe neanmoins des cas de protection absolue contre le prononce de l'interdiction du territoire fran9ais.
Dans les cas prevus par l'article
131-30-2 du code de procedure penale,
la peine d'interdiction du territoire fran9ais ne
peut etre prononcee, sauf derogation particuliere.
La peine d'interdiction du territoire fran9ais emporte de plein droit la reconduite a la frontiere de la personne condamnee.
Dans l'hypothese Oll une peine privative de liberte a egalement ete prononcee, cette peine d'interdiction du territoire
fran9ais est suspendue et commence
a
courir
a
compter de la date Oll la peine privative de liberte prend fin (article
131
0 du code penal).
Lorsqu'elle est prononcee a titre de peine principale et assortie de l'execution provisoire elle entraine le placement en
retention de l'etranger (article
L 741-2 du code de l'entree et du sejour des etrangers et du droit d'asile).
1d. Dans !'affirmative, une etude d'impact et de securite a-t-elle ete realisee lors de
l'introduction de cette disposition?
Le delit d'apologie du terrorisme a ete cree par la loi n° 92-1336 du 16 decembre 1992 qui a inclut cette incrimination clans la loi
du 29 juillet 1881 sur la liberte de la presse. Aucune etude d'impact n'a ete publiee å cette occasion. En revanche, la loi n°
2014-1353 du 13 novembre 2014 a transfere ce delit dans le code penal. Une etude d'impact a ete realisee et publiee å cette
occasion, que vous trouverez en piece-jointe (§ 2.4 concemant le transfert du delit de provocation et d'apologie d'actes de
terrorisme dans le code penal).
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om ministeren i kølvandet på Hamas’ terrorangrebet mod Israel den 7. oktober 2023 vil iværksætte, at der bliver foretaget høringer af hhv. Frankrig, Tyskland og Storbritannien om deres håndtering af sager om billigelse af terror, herunder strafferammer, antallet af sager og evt. konsekvens- og sikkerhedsvurderinger forbundet hermed?
2886340_0008.png
Fri oversættelse af ambassaden
1. Er det strafbart at billige terror?
Artikel
421-2-5 - Code penal
i den franske straffelov gør det strafbart
offentligt at billige
terrorhandlinger.
Forbrydelsen med at billige terrorhandlinger består i offentligt at tilskynde til en positiv holdning
til disse forbrydelser eller deres gerningsmænd (crim.
4 juin 2019, 18-85.042).
En strafbar billigelse
kan i det abstrakte lovprise en strafbar handling, for eksempel terrorhandlinger, ved at
præsentere dem som legitim modstand mod
statslig undertrykkelse. Det gælder også for fuldbyrdede lovovertrædelser.
Desuden behøver billigelsen ikke at være mundtlig eller skriftlig; den kan tage form af billeder
eller videoer. Forslaget om at lave T-shirts med billedet af et begået angreb eller at bære en
fodboldtrøje med navnet på en terrorist kunne betegnes som en billigelse af terrorisme.
l a . Hvis ja, hvad er strafferammen herfor?
En billigelse af terrorisme kan straffes med
5 års fængsel og en bøde på 75.000 euro. Disse
straffe øges til 7 års fængsel og en bøde på 100.000 euro, når billigelsen gives via en
offentlig online kommunikationstjeneste.
Gerningsmanden til disse lovovertrædelser er også ansvarlig for følgende yderligere straffe:
• Frakendelse af retten til at varetage et offentligt embede eller en professionel eller social
aktivitet i forbindelse med udøvelsen af den billigelsen, der blev begået, i 10 år;
• Fratagelse af borgerlige og familiemæssige rettigheder i 10 år;
• Et 10-årigt forbud mod at rejse ind i et territorium eller område;
• Underkastelse af retlig social overvågning (en foranstaltning, der især består i
gennemførelse af overvågnings- og hjælpeforanstaltninger) i en periode på højst 20 år;
• permanent eller 10-årigt forbud mod at opholde sig på fransk territorium.
De yderligere straffe, som består i
forvisning fra fransk territorium,
frakendelse af
borgerlige, civile og familiemæssige rettigheder, frakendelse af et offentligt embede eller en
professionel eller social aktivitet og opholdsforbud,
kan ikke pålægges en mindreårig
lovovertræder
(Article
L121-li
straffeloven for unge).
l b . Hvis ja, hvor mange sager er afgjort efter bestemmelsen de seneste fem år?
Som svar tilbyder vi dig nedenstående tabel, som viser antallet af domme for forbrydelsen
billigelse af terrorisme, beregnet ved hjælp af to metoder:
Hovedforbrydelse: alle domme, hvor den påklagede forbrydelse er den alvorligste,
tælles med, uanset om det er den eneste forbrydelse eller ej.
Mindst en lovovertrædelse: Alle domme, der involverer den pågældende
lovovertrædelse, tælles med, uanset om de er alene eller ej.
Domme for lovovertrædelsen billigelse af terrorisme, alt efter om denne lovovertrædelse er
den vigtigste lovovertrædelse (den alvorligste) eller ej (uanset dens rang i dommen)
Fortolkning: I 2023 blev 187 personer dømt for offentligt at bifalde en terrorhandling. I 50
tilfælde var denne lovovertrædelse den alvorligste.
2019
Hoved-
forbrydelse
Forseelse
uanset rang
OFFENTLIGT BILLIGELSE AF
E TERRORHANDLING
N
OFFENTLIGT BILLIGELSE AF
E TERRORHANDLING
N
2020
Hoved-
forbrydelse
Forseelse
uanset rang
2021
Hoved-
forbrydelse
Forseelse
uanset rang
I
216
46
2022
Forseelse
uanset rang
2023
Hoved-
forbrydelse
Forseelse
uanset rang
Hoved-
forbrydelse
93
226
48
170
83
134
50
187
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om ministeren i kølvandet på Hamas’ terrorangrebet mod Israel den 7. oktober 2023 vil iværksætte, at der bliver foretaget høringer af hhv. Frankrig, Tyskland og Storbritannien om deres håndtering af sager om billigelse af terror, herunder strafferammer, antallet af sager og evt. konsekvens- og sikkerhedsvurderinger forbundet hermed?
2886340_0009.png
Fri oversættelse af ambassaden
OFFENTLIGT BILLIGELSE AF
EN TERRORHANDLING
BEGÅET VED HJÆLP AF EN
OFFENTLIG ONLINE
KOMMUNIKATIONSTJENESTE
32
47
52
64
49
69
50
61
58
77
Tallene er hentet fra "Systeme d'information decisionnelle (SID)", en statistisk kilde produceret
af underdirektoratet for statistik og studier (SSER, Service statistique ministeriel) i
Justitsministeriets Generalsekretariat (SG), baseret på data registreret af brugere af Cassiopee-
applikationen ved domstolene i første instans, som har kompetence i straffesager.
le. Hvis ja, kan man blive udvist for at billige terror?
I princippet skal udlændinge, der dømmes for at billige terrorisme, udvises af Frankrig. Hvis
domstolen beslutter ikke at udstede udvisningen, skal den begrunde sin beslutning. Forbuddet
er enten endeligt eller midlertidigt og kan højst gælde i ti år. Der er dog tilfælde, hvor der er
absolut beskyttelse mod et forbud mod at forlade fransk territorium. I de tilfælde, der er
beskrevet i
article 131-30-2
i strafferetsplejeloven, kan der ikke udstedes en fransk
udvisningsordre, medmindre der er en specifik undtagelse.
En udvisningsdom medfører automatisk udvisning af den dømte person. Hvis der også er afsagt
en frihedsrøvende straf, suspenderes udvisningsdommen og begynder at løbe fra den dato, hvor
frihedsberøvelsesstraffen udløber (article
131-30 du code penal).
Når den idømmes som hovedstraf og fuldbyrdes foreløbigt, resulterer det i, at udlændingen
frihedsberøves (article
L 741-2 du code de l'entree et du sejour des etrangers et du droit d'asile).
l d . Hvis ja, er der ved bestemmelsens indførsel blevet foretaget en konsekvens- og
sikkerhedsvurdering?
Forbrydelsen at billige terrorisme blev indført ved lov nr. 92-1336 af 16. december 1992, som
inkluderede denne forbrydelse i loven af 29. juli 1881 om pressefrihed. Der blev ikke
offentliggjort nogen konsekvensanalyse på daværende tidspunkt. På den anden side overførte
lov 2014-1353 af 13. november 2014 denne lovovertrædelse til straffeloven. Ved denne lejlighed
blev der gennemført og offentliggjort en konsekvensanalyse, som du finder vedhæftet (§ 2.4 om
overførsel af provokation og undskyldning for terrorhandlinger til straffeloven).