Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2853430_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 13. marts 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 311 (Alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og inte-
grationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 311:
Vil ministeren give en beskrivelse af de sagsskridt, der indgår i Udlændingestyrel-
sens behandling af et sagsforløb om forlængelse af en tidsbegrænset opholdstilla-
delse til en person med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 (asyl) eller §
8 (kvoteflygtninge) eller et familiesammenført familiemedlem til en sådan person?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bi-
drag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”1.
Behandlingen af sager om forlængelse af en tidsbegrænset opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 7, stk. 1-3, eller § 8, stk. 1-2, foretages af Udlændin-
gestyrelsen af egen drift ved opholdstilladelsens udløb, dvs. uden indgivelse af
en ansøgning, jf. udlændingelovens § 11, stk. 2, 2. pkt.
Udlændingestyrelsen orienterer ved brev udlændingen om, at styrelsen af egen
drift har oprettet en sag om forlængelse af opholdstilladelsen samt den forven-
tede sagsbehandlingstid. Brevet er vedlagt en erklæring på tro og love om even-
tuelle rejser til hjemlandet, som udlændingen skal udfylde og returnere til sty-
relsen. Udlændingestyrelsen vurderer herefter, om grundlaget for opholdstilla-
delsen fortsat er til stede, herunder om udlændingen fortsat har et beskyttel-
sesbehov. Udlændingestyrelsen undersøger i den forbindelse bl.a., om udlæn-
dingen fortsat er bosiddende i Danmark, og om udlændingen har foretaget rej-
ser til hjemlandet. For at få bekræftet, at udlændingen har opholdt sig i Dan-
mark, foretages et opslag i udlændingens adressehistorik i Det Centrale Person-
register (CPR) samt et opslag i udlændingens indkomsthistorik i e-Indkomst-re-
gisteret med henblik på kontrol af udlændingens løbende indtægt i Danmark.
Hvis opslagene viser, at udlændingen har været uden bopæl eller ikke har haft
indtægt i en periode på mere end 6 på hinanden følgende måneder, parthøres
Side
1/4
18. april 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 4580
2660156
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 311: Spm. om ministeren vil give en beskrivelse af de sagsskridt, der indgår i Udlændingestyrelsens behandling af et sagsforløb om forlængelse af en tidsbegrænset opholdstilladelse til en person med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 (asyl) eller § 8 (kvoteflygtninge) eller et familiesammenført familiemedlem til en sådan person?
udlændingen herom og anmodes om at indsende dokumentation for, at udlæn-
dingen har opholdt sig i Danmark i den givne periode.
Derudover kontroller styrelsen, hvorvidt udlændingen er indberettet til Schen-
geninformationssystemet (SIS) som uønsket i et eller flere Schengen-lande. I de
tilfælde, hvor udlændingen er indberettet i SIS, foretages høring af det indbe-
rettende land om årsagen til indberetningen, og det vurderes på baggrund af
svaret, om opholdstilladelsen kan forlænges.
Såfremt betingelserne for opholdstilladelsen fortsat er opfyldt, træffes afgørelse
om forlængelse af opholdstilladelsen, og udlændingen modtager ligeledes et nyt
opholdskort, når den pågældende har fået optaget biometri (ansigtsfoto og fin-
geraftryk) i styrelsens Borgerservice.
Såfremt Udlændingestyrelsen på baggrund af ovennævnte kontrolskridt ikke
kan afgøre sagen på det foreliggende grundlag, vil udlændingen blive anmodet
om at indsende sine bemærkninger og eventuel dokumentation til sagen. I langt
de fleste sager vil en skriftlig eller telefonisk partshøring være tilstrækkelig, men
udlændingen kan blive indkaldt til samtale med Udlændingestyrelsen, hvis dette
vurderes nødvendigt. Dette kan fx være tilfældet, hvis der er oplysninger i sagen,
der indikerer, at udlændingen ikke længere har behov for beskyttelse i Danmark.
Efter en eventuel partshøring og/eller samtale foretages en vurdering af, om
udlændingens opholdstilladelse kan forlænges, fordi pågældende fortsat har et
aktuelt beskyttelsesbehov.
Hvis Udlændingestyrelsen vurderer, at udlændingen ikke længere har et beskyt-
telsesbehov, vil styrelsen herefter vurdere, hvorvidt det er i strid med Danmarks
internationale forpligtelser at nægte at forlænge udlændingens tidsbegrænsede
opholdstilladelse i Danmark. I vurderingen heraf vil blandt andet indgå længden
af udlændingens ophold i Danmark, udlændingens tilknytning til det danske ar-
bejdsmarked, mindreårige børns selvstændige tilknytning til Danmark, samvær
med mindreårige særbørn, udlændingens helbred mv.
Hvis det vurderes, at udlændingen ikke længere har et beskyttelsesbehov, og at
det ikke vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser at nægte op-
holdstilladelsen forlænget, vil styrelsen træffe afgørelse herom. En afgørelse om
nægtelse af forlængelse af en opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk.
1-3, eller § 8, stk. 1-2, påklages automatisk til Flygtningenævnet. Klagen har op-
sættende virkning, hvorfor udlændingen fortsat har lovligt ophold, indtil Flygt-
ningenævnet måtte stadfæste styrelsens afslag på forlængelse.
2.
Forlængelse af en tidsbegrænset opholdstilladelse til en udlænding, som er
familiesammenført til en person med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 7, stk. 1-3, eller § 8, stk. 1-2, forudsætter en ansøgning fra den pågældende.
Udlændingestyrelsen påser i forbindelse med behandlingen af en ansøgning om
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 311: Spm. om ministeren vil give en beskrivelse af de sagsskridt, der indgår i Udlændingestyrelsens behandling af et sagsforløb om forlængelse af en tidsbegrænset opholdstilladelse til en person med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 (asyl) eller § 8 (kvoteflygtninge) eller et familiesammenført familiemedlem til en sådan person?
forlængelse, om grundlaget for opholdstilladelsen fortsat er til stede, og om de
løbende betingelser for opholdstilladelsen er opfyldt.
Grundlaget for en opholdstilladelse til en ægtefælle, der er familiesammenført
til en person med flygtningestatus i Danmark, er, at begge parter er fastboende
i Danmark, og at de samlever på fælles bopæl. Dette kontrolleres af styrelsen
ved opslag i CPR med henblik på at se, om ægtefællerne fortsat er registreret
med bopæl på samme adresse.
Der kan derudover efter en konkret vurdering være fastsat løbende betingelser
om, at den familiesammenførte skal bestå to forskellige danskprøver inden for
de første 6 og 9 måneder i Danmark, jf. udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 15, at
ingen af parterne modtager offentlige ydelser efter lov om aktiv socialpolitik el-
ler integrationsloven, jf. udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 4, og at parret råder
over en passende bolig af rimelig størrelse, jf. udlændingelovens § 19, stk. 1, nr.
6.
Aflagte danskprøver skal sendes til styrelsen, hvorefter det kontrolleres, at de
er aflagt inden for de fastsatte frister. Styrelsen kontrollerer, at boligkravet er
opfyldt ved kontrol af ansøgerens registrerede adresse i CPR ved enten opslag i
Den Offentlig Informationsserver (OIS) og Bygnings- og Boligregistret (BBR) eller
ved gennemgang af parrets lejekontrakt. Forsørgelseskravet, dvs. at ægtefæl-
lerne ikke må modtage ydelser efter lov om aktiv socialpolitik eller integrations-
loven, kontrolleres af styrelsen ved bl.a. opslag i parrets indkomsthistorik i e-
Indkomst.
Såfremt betingelserne for opholdstilladelsen fortsat er opfyldt, træffer Udlæn-
dingestyrelsen afgørelse om forlængelse af opholdstilladelsen.
Hvis det konstateres, at ægtefællerne ikke længere er samlevende, indhenter
Udlændingestyrelsen oplysninger om baggrunden for samlivsophøret, herunder
hvorvidt samlivsophøret skyldes, at den familiesammenførte ægtefælle eller
dennes børn har været udsat for overgreb, misbrug eller anden overlast fra den
herboende ægtefælle. I en sådan situation er det muligt at forlænge opholdstil-
ladelsen, jf. udlændingelovens § 19, stk. 7, selvom parret ikke længere er sam-
levende.
Hvis parret ikke længere er samlevende, og opholdstilladelsen ikke kan forlæn-
ges, jf. udlændingelovens § 19, stk. 7, vurderer Udlændingestyrelsen, om det vil
være i strid med Danmarks internationale forpligtelser at nægte at forlænge op-
holdstilladelsen.
På den baggrund indhentes der oplysninger om den familiesammenførte ægte-
fælle og eventuelle børns tilknytning til det danske samfund, bl.a. sprogkund-
skaber, tilknytning til arbejdsmarkedet, uddannelsessystemet m.v. samt oplys-
ninger om ægtefællernes samvær med eventuelle fællesbørn. Der foretages
herefter en vurdering af, om den familiesammenførte og eventuelle børn har en
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 311: Spm. om ministeren vil give en beskrivelse af de sagsskridt, der indgår i Udlændingestyrelsens behandling af et sagsforløb om forlængelse af en tidsbegrænset opholdstilladelse til en person med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 (asyl) eller § 8 (kvoteflygtninge) eller et familiesammenført familiemedlem til en sådan person?
så stærk tilknytning til Danmark, eller om der er et samværsforhold, der gør, at
det vil være i strid med retten til familie- og privatliv efter den Europæiske Men-
neskerettighedskonventions (EMRK) artikel 8 at henvise den familiesammen-
førte ægtefælle og eventuelle børn til at udrejse af Danmark. Derudover vurde-
rer styrelsen, om der er andre relevante internationale forpligtelser, der kan
medføre, at opholdstilladelsen forlænges.
Hvis parret er samlevende, men ikke opfylder de løbende betingelser for op-
holdstilladelsen (dvs. danskprøvekravet, boligkravet eller forsørgelseskravet) fo-
retages en vurdering af, om den samlede familieenhed (ægtefællerne og even-
tuelle mindreårige børn) kan henvises til sammen at tage ophold i den familie-
sammenførte ægtefælles hjemland eller den herboende ægtefælles hjemland,
uden at dette vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser. I denne
vurdering indgår, om den herboende ægtefælle fortsat risikerer asylrelevant for-
følgelse ved en tilbagevenden til sit eget hjemland. Desuden vurderes det, om
den herboende ægtefælle ville kunne tage ophold i den familiesammenførtes
hjemland i de tilfælde, hvor parret ikke har samme hjemland. Det vil i den for-
bindelse indgå i vurderingen, om den herboende ægtefælle vil være i risiko for
refoulement (tvungen hjemsendelse) til sit eget hjemland, såfremt vedkom-
mende fortsat risikerer asylrelevant forfølgelse i sit eget hjemland.
Hvis familien kan henvises til sammen at tage ophold i et eller flere hjemlande,
indhentes der via en partshøring oplysninger om den familiesammenførte æg-
tefælles og eventuelle børns tilknytning til Danmark samt om helbredsforhold
for både ægtefæller og eventuelle børn. Der foretages herefter en vurdering af,
om det vil være en krænkelse af retten til familie- og privatliv efter EMRK artikel
8, forbud mod uværdig eller nedværdigende behandling efter EMRK artikel 3
eller øvrige internationale forpligtelser at henvise familien til at udøve deres fa-
milieliv i et eller flere hjemlande.”
Kaare Dybvad Bek
/
Brit Gotthard Jensen
Side
4/4