Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2841734_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 29. februar 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 269 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karsten
Hønge (SF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 269:
Ministeren bedes oplyse, hvilke konsekvenser det har for en fast track-certificeret
virksomhed, hvis SIRI eller andre myndigheder konstaterer brud på betingelserne
for opholdsgrundlaget for udenlandske ansatte, samt oplyse, om det har en konse-
kvens for virksomhedens fast track-certificering, eller om virksomheden bliver ude-
lukket fra at ansætte udenlandsk arbejdskraft via erhvervsordningerne.
Svar:
Virksomheder, der beskæftiger udlændinge uden fornøden arbejdstilladelse eller i
strid med de for en arbejdstilladelse fastsatte betingelser, kan straffes med bøde
eller fængsel indtil 2 år efter udlændingelovens § 59, stk. 5-6. Endvidere kan tilside-
sættelse af de betingelser, der er knyttet til en tilladelse efter udlændingeloven,
straffes med bøde eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil 4
måneder efter udlændingelovens § 60, stk. 1. Strafbestemmelserne gælder også for
virksomheder, der er fast track-certificeret.
En betingelse for opnåelse af fast track-certificering, jf. udlændingelovens § 9 a, stk.
18, nr. 6, er, at virksomheden ikke inden for det seneste år forud for certificeringen
må være straffet mere end to gange efter § 59, stk. 5, eller § 60, stk. 1, eller være
ifaldet straf efter § 59, stk. 5, eller § 60, stk. 1, i form af en bøde på 60.000 kr. eller
strengere straf, når virksomheden beskæftiger færre end 250 fuldtidsansatte, hen-
holdsvis 100.000 kr. eller strengere straf, når virksomheden beskæftiger 250 fuld-
tidsansatte eller derover.
Idet betingelserne for fast track-certificering er løbende betingelser, kan en fast
track-certificeret virksomhed få inddraget sin certificering, hvis den idømmes straf
efter udlændingeloven i et sådant omfang, at virksomheden ville være udelukket
fra certificering. Certificeringen vil dog ikke blive inddraget, hvis virksomheden
godtgør, at der foreligger undskyldelige omstændigheder, og virksomheden ikke
Side
1/2
21. marts 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 3910
2638484
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 269: MFU spm. om ministeren vil oplyse, hvilke konsekvenser det har for en fast track-certificeret virksomhed, hvis SIRI eller andre myndigheder konstaterer brud på betingelserne for opholdsgrundlaget for udenlandske ansatte, samt oplyse, om det har en konsekvens for virksomhedens fast track-certificering, eller om virksomheden bliver udelukket fra at ansætte udenlandsk arbejdskraft via erhvervsordningerne.
tidligere er straffet for overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk. 5, eller § 60,
stk. 1.
I forbindelse med en inddragelse vil Styrelsen for International Rekruttering og In-
tegration også træffe afgørelse om en karantæneperiode på 1 år, hvor virksomhe-
den ikke kan meddeles en ny certificering. Virksomheden kan dog i denne periode
fortsat benytte de øvrige ordninger uden for fast track-ordningen.
Hvis en virksomheds certificering inddrages, har det ikke umiddelbare konsekven-
ser for de af virksomhedens medarbejdere, der allerede har opnået opholds- og
arbejdstilladelse efter fast track-ordningen. Sådanne medarbejdere kan dog ikke få
forlænget deres opholds- og arbejdstilladelse i forbindelse med deres udløb, men
må i stedet ansøge om tilladelse efter en af de øvrige ordninger.
Kaare Dybvad Bek
/
Charlotte Barslev
Side
2/2