Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2853850_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. april 2024
Sikkerhedskontor I
Jeppe Haugaard Vandtved
2024-03198
3189247
Besvarelse af spørgsmål nr. 261 (Alm. del) fra Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 261 (Alm. del), som
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til
justitsministeren den 29. februar 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
ikkemedlem af udvalget (MFU) Victoria Velasquez (EL).
Peter Hummelgaard
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 261: MFU spm. om ministeren kan indhente Politiets Efterretnings Tjenestes (PET) vurdering af, hvilken betydning det har for mulighederne for hhv. at udøve og efterforske terrorfinansiering, at lønnen til udenlandske arbejdstagere fra tredjelande i dag skal udbetales til en dansk bankkonto?
Spørgsmål nr. 261 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og
Integrationsudvalg:
”Kan ministeren indhente Politiets Efterretnings Tjenestes
(PET) vurdering af, hvilken betydning det har for mulighederne
for hhv. at udøve og efterforske terrorfinansiering, at lønnen til
udenlandske arbejdstagere fra tredjelande i dag skal udbetales
til en dansk bankkonto? PET bedes samtidig redegøre for:
PET’s risikovurdering af, hvorvidt regeringens udkast til
lovforslag om lempelse af kravet om dansk bankkonto gør det
lettere at udøve og vanskeliggøre at efterforske
terrorfinansiering og dermed øger risikoen herfor. En gradueret
risikovurdering af hel eller delvis undtagelse fra kravet om
dansk bankkonto i forhold til om der er tale om små,
mellemstore eller store virksomheder samt om PETs
risikovurdering af eventuelt risikofyldte brancher.”
Svar
:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, der har oplyst
følgende:
”Regeringen har den 20. marts 2024 fremsat et lovforslag om
ændring af udlændingeloven (Øget fleksibilitet for ophold efter
fast track-ordningens korttidsspor, udvidelse af jobskiftereglen
og ændring af kravet om dansk bankkonto) (L 147). Med
lovforslaget foreslås det bl.a. at undtage udlændinge med
opholdstilladelse efter forskerordningen og fast track-
ordningens
almindelige
beløbsspor,
forskerspor,
uddannelsesspor og kortidsspor fra kravet om, at udbetaling af
løn skal ske til en dansk bankkonto. Ændringen vil indebære, at
udlændingens løn fremover vil kunne udbetales til en
udenlandsk bankkonto. Med lovforslaget foreslås det endvidere,
at tidsfristen for oprettelse af en dansk bankkonto forlænges fra
90 dage til 180 dage for de erhvervsordninger, som fortsat er
undergivet kravet om dansk bankkonto. Med lovforslaget
foreslås det endvidere at indføre mulighed for at få forlænget en
opholds- og arbejdstilladelse, der meddeles efter fast track-
ordningens såkaldte korttidsspor, ligesom der endvidere foreslås
en udvidelse af jobskiftereglen til også at omfatte de situationer,
hvor udlændingen ønsker at skifte opholdsordning
(opholdsgrundlag) under et igangværende ansættelsesforhold.
Formålet med lovforslaget er at gøre det mere enkelt for
virksomheder i Danmark at benytte erhvervsordningerne med
henblik på at rekruttere udenlandsk arbejdskraft og samtidig
Side 2/4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 261: MFU spm. om ministeren kan indhente Politiets Efterretnings Tjenestes (PET) vurdering af, hvilken betydning det har for mulighederne for hhv. at udøve og efterforske terrorfinansiering, at lønnen til udenlandske arbejdstagere fra tredjelande i dag skal udbetales til en dansk bankkonto?
indføre en højere grad af fleksibilitet for udenlandske
arbejdstagere, der søger om en opholdstilladelse i Danmark efter
en af erhvervsordningerne.
Det bemærkes, at kravet om dansk bankkonto oprindeligt blev
indført i forlængelse af indførelsen af beløbsordningen, og at
kravet gjaldt alene for denne ordning. Formålet med
bankkontokravet var at forebygge misbrug af ordningen. Ved
lov nr. 2194 af 29. december 2020 blev bankkontokravet
udvidet til at gælde for samtlige erhvervsordninger. Samtidig
blev der indført en række andre kontrolinitiativer, der skulle
bidrage til at styrke Styrelsen for International Rekruttering og
Integrations (SIRI) kontrolmuligheder. Formålet var at styrke
styrelsens muligheder for at kontrollere, om en udenlandsk
arbejdstager rent faktisk får den løn, som fremgår af
ansættelseskontrakten, og ansættes på sædvanlige løn- og
ansættelsesvilkår for at beskytte det danske arbejdsmarkedet
mod bl.a. social dumping. Bankkontokravet er således ikke
indført med henblik på efterforskning af terrorfinansiering.
Det bemærkes endvidere, at udlændinge på de
erhvervsordninger, som regeringen nu ønsker at undtage fra
kravet om dansk bankkonto, ligesom tidligere, vil være
forpligtet til at meddele SIRI de oplysninger, som er nødvendige
for bedømmelsen af, om en opholdstilladelse kan meddeles, skal
inddrages eller bortfalde, eller om udlændingen opholder sig
eller arbejder lovligt her i landet. Udlændingen vil således
fortsat, f.eks. i forbindelse med indgivelse af en ansøgning om
forlængelse af en opholdstilladelse, være forpligtet til at
fremvise nødvendig dokumentation for, at betingelserne for
opholdstilladelse efter den ordning, der ansøges om forlængelse
efter, er opfyldt, herunder at den kontraktfastsatte løn udbetales
til udlændingen, og at udlændingen disponerer over lønnen.
Lovforslaget forventes 1. behandlet i Folketinget den 12. april
2024. Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. juli 2024.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere
indhentet en udtalelse fra Politiets Efterretningstjeneste (PET), der har
oplyst følgende:
”Helt generelt er det Politiets Efterretningstjenestes (PET)
erfaring, at efterforskning rettet mod visse udenlandske
bankkonti kan være forbundet med flere praktiske og juridiske
udfordringer end efterforskning af danske bankkonti. PET kan
supplerende oplyse, at omfanget af terrorfinansiering i Danmark
historisk har været vanskeligt at fastslå, hvilket fortsat vurderes
at være tilfældet. Det kan være vanskeligt at dokumentere, og
dermed bevise, de finansielle spor gennem eller til jurisdiktioner
Side 3/4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 261: MFU spm. om ministeren kan indhente Politiets Efterretnings Tjenestes (PET) vurdering af, hvilken betydning det har for mulighederne for hhv. at udøve og efterforske terrorfinansiering, at lønnen til udenlandske arbejdstagere fra tredjelande i dag skal udbetales til en dansk bankkonto?
langt uden for Danmark, ligesom det direkte forsæt til
terrorfinansiering også kan være vanskeligt at bevise.
PET udgav i januar 2024 den seneste udgave af den nationale
risikovurdering af terrorfinansiering i Danmark, der er
tilgængelig på PET’s hjemmeside. Risikovurderingen er en del
af PET's løbende indsats til bekæmpelse og forebyggelse af
terrorfinansiering, der sker i samarbejde med en lang række
myndigheder, brancheorganisationer og virksomheder på
området i overensstemmelse med den nationale strategi for
forebyggelse og bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering
for 2022-2025.
Den aktuelle risikovurdering beskriver terrorfinansiering
generelt og indeholder desuden en række kapitler, der hver især
sætter fokus på særligt risikofyldte områder eller brancher som
fx ulovlig pengeoverførselsvirksomhed eller kryptoaktiver. I
den forbindelse vurderer PET, at der er en betydelig risiko for,
at pengeinstitutter bliver anvendt til terrorfinansiering, mens
risikoen vurderes at være høj på områder som kryptoaktiver,
nonprofit-området, kontanter og højværdivarer samt hhv.
ulovlig og autoriseret pengeoverførselsvirksomhed.
PET har igangsat en række forebyggende aktiviteter, herunder
undervisning, foredrag, awareness og uddannelsesaktiviteter, og
risikovurderingen vil indgå centralt i det videre arbejde med at
minimere risici forbundet med finansiering af terrorisme.
Risikovurderingen af terrorfinansiering fra januar 2024 fungerer
som et fundament for den type aktiviteter og for den løbende
dialog
med
myndighederne,
underretningspligtige
virksomheder og personer samt forskningssektoren.”
Side 4/4