Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2838347_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 29. februar 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 259 (Alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Victoria
Velasquez (EL) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 259:
Kan ministeren redegøre for Center mod menneskehandels (CMM) vurdering af,
hvorvidt regeringens udkast til lovforslag om lempelse af kravet om dansk bank-
konto vil øge risikoen for, at lønudbetalinger til udlandet anvendes til menneske-
handel til tvangsarbejde, prostitution eller menneskeudnyttelse?
Svar:
Bankkontokravet blev oprindeligt indført i forlængelse af indførelsen af beløbsord-
ningen, og kravet gjaldt alene for denne ordning. Formålet med bankkontokravet
var at forebygge misbrug af ordningen.
Ved lov nr. 2194 af 29. december 2020 blev bankkontokravet udvidet til at gælde
for samtlige erhvervsordninger. Samtidig blev der indført en række andre kontrol-
initiativer, der skulle bidrage til at styrke Styrelsen for International Rekruttering og
Integrations (SIRI) kontrolmuligheder. Formålet var at styrke styrelsens muligheder
for at kontrollere, om en udenlandsk arbejdstager rent faktisk får den løn, som
fremgår af ansættelseskontrakten, og ansættes på sædvanlige løn- og ansættelses-
vilkår for at beskytte det danske arbejdsmarkedet mod bl.a. social dumping. Bank-
kontokravet er således ikke indført med henblik på at forebygge menneskehandel.
Med lovforslaget om mere fleksibilitet på erhvervsordningerne foreslås det at und-
tage udlændinge med opholdstilladelse efter forskerordningen og fast track-ord-
ningens almindelige beløbsspor, forskerspor, uddannelsesspor og kortidsspor fra
kravet om, at udbetaling af løn skal ske til en dansk bankkonto. Ændringen vil inde-
bære, at udlændingens løn fremover vil kunne udbetales til en udenlandsk bank-
konto. Med lovforslaget foreslås det endvidere, at tidsfristen for oprettelse af en
dansk bankkonto forlænges fra 90 dage til 180 dage for de erhvervsordninger, som
fortsat er undergivet kravet om dansk bankkonto. Lovforslaget var i ekstern høring
fra den 23. januar til den 6. februar 2024.
14. marts 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 3913
2638505
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 259: MFU spm. om ministeren kan redegøre for Center mod menneskehandels (CMM) vurdering af, hvorvidt regeringens udkast til lovforslag om lempelse af kravet om dansk bankkonto vil øge risikoen for, at lønudbetalinger til udlandet anvendes til menneskehandel til tvangsarbejde, prostitution eller menneskeudnyttelse?
En ophævelse af bankkontokravet for visse ordninger ændrer ikke på, at de udlæn-
dinge, der vil blive omfattet af de nye regler, ligesom tidligere, er forpligtet til at
meddele SIRI de oplysninger, som er nødvendige for bedømmelsen af, om en op-
holdstilladelse kan gives, skal inddrages eller bortfalde, eller om udlændingen op-
holder sig eller arbejder lovligt her i landet. Udlændingen vil således fortsat, f.eks. i
forbindelse med indgivelse af en ansøgning om forlængelse af opholdstilladelse,
være forpligtet til at fremvise nødvendig dokumentation for, at betingelserne for
opholdstilladelsen er opfyldt, herunder at den kontraktfastsatte løn udbetales til
udlændingen, og at udlændingen disponerer over lønnen.
Center mod Menneskehandel ses ikke at have afgivet høringssvar i forbindelse
med, at udkast til lovforslag har været i ekstern høring. Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet har på baggrund af ovenstående ikke fundet anledning til at foretage
en særskilt inddragelse af Center mod Menneskehandel.
Kaare Dybvad Bek
/
Charlotte Barslev
Side
2/2