Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2838315_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 29. februar 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 252 (Alm. del) efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget (MFU)
Vic-
toria Velasquez (EL) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 252:
Vil ministeren redegøre for, om ministeren har tænkt sig at udvide kontrollen med
snyd med udenlandske bankkonti på omfattede erhvervsordninger, hvis kravet til
dansk bankkonto lempes, og der således er større risiko for snyd? I givende fald,
hvilke ekstra kontroltiltag vil blive iværksat, og hvor mange ekstra ressourcer vil
ministeren årligt afsætte hertil
inklusive tolkning og oversættelse (mio. kr.)
Svar:
Der er allerede indført en lang række lovgivningsinitiativer, der skal styrke kontrol-
len med udenlandsk arbejdskraft. Styrelsen for International Rekruttering og Inte-
gration (SIRI) arbejder målrettet med kontrol på udlændingeområdet. Det gælder
både i forbindelse med udstedelsen af opholds- og arbejdstilladelse til udenlandske
arbejdstagere og i forbindelse med den efterfølgende kontrol af, om betingelserne
for tilladelserne løbende overholdes. SIRI bruger i den forbindelse eIndkomst og
lønsedler til vurderingen af, om udlændingen har fået udbetalt løn i overensstem-
melse med ansættelseskontrakten.
SIRI’s kontrol af opholdstilladelser foretages primært ved registersamkøring. Her-
udover gennemfører SIRI stikprøvekontroller og kontrol på baggrund af konkrete
omstændigheder. Det skyldes bl.a., at ikke alt kan kontrolleres ved hjælp af regi-
stersamkøring.
Bankkontokravet er ét af de mange kontrolværktøjer, som SIRI råder over, og som
giver styrelsen mulighed for at vurdere, om udenlandske arbejdstageres løn ikke
blot er sædvanlige, men også reel.
Det fremgår af SIRI’s ”Kontrolrapport 2021-2022”,
som blev oversendt til Udlæn-
dinge- og Integrationsudvalget den 13. december 2023 (Bilag 37, UUI Alm. del,
2023-24), og som indeholder en beskrivelse af styrelsens kontrolresultater for
2021/22, at styrelsen stort set gennemgår alle tilladelser i omløb mindst en gang
Side
1/2
14. marts 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 3895
2638296
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 252: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, om ministeren har tænkt sig at udvide kontrollen med snyd med udenlandske bankkonti på omfattede erhvervsordninger, hvis kravet til dansk bankkonto lempes, og der således er større risiko for snyd?
om året via den registerbaserede kontrol. Det fremgår ligeledes, at der ud af de i
alt godt 53.000 tilladelser i omløb ved udgangen af 2021 var omkring 700 sager
(omkring 1,3 pct.), hvor SIRI vurderede, at betingelserne ikke var overholdt. Heraf
var der i mere end halvdelen af sagerne (omkring 450 sager/0,8 pct.) tale om bort-
faldssager. En opholdstilladelse bortfalder f.eks., hvis udlændingen opgiver sin bo-
pæl og rejser ud af Danmark. Der er således generelt en høj regelefterlevelse på
erhvervsområdet samlet set. SIRI’s kontrolindsatser
(på tværs af de forskellige kon-
trolmuligheder) viser dog, at der ses en højere regelefterlevelse på fast track-ord-
ningen og forskerordningen end på andre erhvervsordninger, hvilket også er en af
grundene til at regeringen nu ønsker at ophæve bankkontokravet for disse ordnin-
ger for derved at gøre disse ordninger endnu mere fleksible.
Det bemærkes, at udlændinge på de erhvervsordninger, som regeringen ønsker at
undtage fra kravet om dansk bankkonto, ligesom tidligere, vil være forpligtet til at
meddele SIRI de oplysninger, som er nødvendige for bedømmelsen af, om en op-
holdstilladelse kan meddeles, skal inddrages eller bortfalde, eller om udlændingen
opholder sig eller arbejder lovligt her i landet. Udlændingen vil således fortsat,
f.eks. i forbindelse med indgivelse af en ansøgning om forlængelse af en opholds-
tilladelse, være forpligtet til at fremvise nødvendig dokumentation for, at betingel-
serne for opholdstilladelse efter den ordning, der ansøges om forlængelse efter, er
opfyldt, herunder at den kontraktfastsatte løn udbetales til udlændingen, og at ud-
lændingen disponerer over lønnen.
Der lægges ikke op til at indføre yderligere kontroltiltag i forbindelse med det kom-
mende lovforslag.
Kaare Dybvad Bek
/
Charlotte Barslev
Side
2/2