Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2806801_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del - foreløbigt svar på spørgsmål 25
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 18. oktober 2023 stillet følgende
spørgsmål nr. 25 (Alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Mikkel Bjørn
(DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares delvist.
Spørgsmål nr. 25:
Vil ministeren redegøre for, hvad regeringen planlægger at foretage sig, hvis en
større migrantbølge fra Gaza, Libanon eller Vestbredden som følge af krigshandlin-
ger sætter kurs mod Europa og Danmark, og mener ministeren, at mulige radikali-
serede palæstinensere potentielt skal have deres asylsager behandlet i Danmark,
hvis dette kan medføre en øget terrorrisiko for herboende jøder og den danske be-
folkning som konsekvens?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet følger løbende i både nationalt regi og i
internationale fora migrantbevægelser mod EU og mod Danmark tæt, og i den for-
bindelse er der naturligvis også et stort fokus på udviklingen af den nuværende si-
tuation i Mellemøsten.
2.
På internationalt plan blev der den 19. oktober 2023 iværksat en fuld aktivering
af EU’s krisestyringsmekanisme, IPCR, vedrørende situationen i Mellemøsten. Akti-
veringen betyder, at der er en tæt monitorering af situationen i de berørte områ-
der, herunder hvis det skulle medføre store migrantstrømme.
EU har også etableret et Blueprint netværk, der har til formål at sikre udveksling af
oplysninger for beredskab og krisestyring på migrationsområdet. Netværket er med
til at understøtte
EU’s civilbeskyttelsesmekanisme og de integrerede politiske kri-
seresponsordninger (IPCR) ved bl.a. at bidrage med en operationel ramme til over-
vågning og forudsigelse af migrationsstrømme og migrationssituationer samt til en
koordineret reaktion på en migrationskrise.
Det Europæiske Asylagentur, EUAA, udgiver ugentlige rapporter om udviklingen af
asylsituationen i EU, Norge og Schweiz, herunder med fokus på antal af asylansøg-
ninger, oprindelseslande og modtagerlande. Ligesom agenturet en gang om måne-
Side
1/3
21. november 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 16170
2515197
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvad regeringen planlægger at foretage sig, hvis en større migrantbølge fra Gaza, Libanon eller Vestbredden som følge af krigshandlinger sætter kurs mod Europa og Danmark
den udgiver en Early Warning rapport med data fra Early Warning and Prepared-
ness System (EPS), som er en vurdering af de overordnede asyltendenser på EU+-
niveau.
Endelig er det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning, Frontex, til
stede ved EU’s ydre grænser
for at overvåge og varsle medlemslande om bl.a. græn-
seoverskridende kriminalitet og irregulær grænsekrydsninger ved de forskellige mi-
grationsruter til EU. Frontex sender ugentlige rapporter om ud- og indrejser, græn-
sekrydsninger og situationsanalyser.
3.
Asyltilstrømningen til Danmark er for tiden på et niveau, hvor myndighederne
kan følge med. Der er pr. 14. november 2023 registreret ca. 2.200 asylansøgninger
i Danmark i løbet af i år.
I kølvandet på migrationskrisen i 2015 vedtog Folketinget en række tiltag, som re-
geringen inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser kan tage i
brug, hvis tilstrømningen til Danmark stiger væsentligt eller pludseligt.
Dette omfatter bl.a., at politiet har adgang til at frihedsberøve asylansøgere ved
indrejsen med henblik på at fastlægge en ansøgers identitet, foretage registrering
og fastlægge grundlaget for ansøgningen.
Endvidere kan Udlændinge- og integrationsministeren i særlige tilfælde beslutte, at
ejendomme, som skal anvendes til indkvarteringssteder eller faciliteter til brug for
frihedsberøvelse af asylansøgere, fritages fra nogle af byggelovens og planlovens
bestemmelser.
Dertil kan private aktører i særlige tilfælde efter politiets eller Udlændingestyrel-
sens nærmere bestemmelse bistå med at varetage myndighedsopgaver.
Politiet kan endvidere i ganske særlige tilfælde meddele forbud mod bus-, tog - og
færgedrift over danske landegrænser. Hjemlen kan f.eks. anvendes i en situation,
hvor tilstrømningen af udlændinge er så voldsom, at politiet og/eller udlændinge-
myndighederne ikke kan håndtere situationen, og forbud efter bestemmelsen må
anses for nødvendigt for at afværge betydelig forstyrrelse af den offentlige orden
og fare for den offentlige sikkerhed.
I 2017 vedtog Folketinget endvidere
”nødbremsen”, der er det mest vidtgående
redskab, der kan gøres brug af. Udlændinge- og integrationsministeren kan således
i særlige tilfælde beslutte, at udlændinge, som påberåber sig at være omfattet af
asyl, kan afvises ved indrejse fra et land, som er omfattet af Dublinforordningen.
Dublinforordningen regulerer hvilken medlemsstat, der er ansvarlig for behandlin-
gen af en asylansøgning.
4.
Adgangen til at søge asyl er fundamental og universel. Det gælder også forbuddet
mod at sende personer tilbage til et land, hvor deres liv er i fare. Det har jeg ikke
planer om at ændre på.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvad regeringen planlægger at foretage sig, hvis en større migrantbølge fra Gaza, Libanon eller Vestbredden som følge af krigshandlinger sætter kurs mod Europa og Danmark
Det vil sige, at en udlænding, der søger asyl i Danmark, vil få sin asylansøgning be-
handlet i Danmark, medmindre udlændingemyndighederne vurderer, at et andet
land er ansvarlig herfor. Det kunne fx være tilfældet, hvis et andet EU-land er an-
svarlig for at behandle ansøgningen efter Dublinreglerne. Det gælder naturligvis
også, hvis der er tale om en palæstinenser.
Dette ændrer ikke på, at det følger af udlændingeloven, at en udlænding som ud-
gangspunkt er udelukket fra at blive meddelt asyl i Danmark, hvis den pågældende
idømmes en frihedsstraf i Danmark og udvises med et indrejseforbud som følge af
kriminalitet begået her i landet, medmindre særlige grunde, herunder hensynet til
familiens enhed, taler imod dette.
En udlænding er endvidere udelukket fra at blive meddelt asyl i Danmark, hvis den
pågældende må anses for 1) en fare for statens sikkerhed, 2) en alvorlig trussel mod
den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed, eller 3) hvis udlændingen anses for
at være omfattet af en af flygtningekonventionens udelukkelsesgrunde. Efter flygt-
ningekonventionens artikel 1 F finder konventionens bestemmelser ikke anven-
delse på den, om hvem der er alvorlig grund til at antage, at vedkommende 1) har
begået en forbrydelse mod freden, en krigsforbrydelse eller en forbrydelse mod
menneskeheden, 2) har begået en alvorlig ikke-politisk forbrydelse udenfor til-
flugtslandet, inden han som flygtning fik adgang til dette, eller 3) har gjort sig skyldig
i handlinger, der er i strid med De Forenede Nationers mål og grundsætninger.
Desuden vil en udlænding være udelukket fra at blive meddelt asyl i Danmark, hvis
udlændingen uden for landet er dømt for et forhold, som kunne medføre udvisning
efter §§ 22, 23 eller 24, såfremt pådømmelsen var sket her i landet, eller hvis der
er alvorlig grund til at antage, at udlændingen uden for landet har begået en lov-
overtrædelse, som kunne medføre udvisning efter §§ 22, 23 eller 24. Sidstnævnte
finder dog ikke anvendelse, såfremt udlændingen er omfattet af § 7, stk. 1.
5.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for den del af spørgsmålet,
der vedrører terrorrisikoen for herboende jøder og den danske befolkning, anmo-
det Justitsministeriet om bidrag.
En supplerende besvarelse vil blive oversendt til Udlændinge- og Integrationsudval-
get, når bidraget er modtaget.
Ministeriet forventer at kunne besvare denne del af spørgsmålet primo 2024.
Kaare Dybvad Bek
/
Brit Gotthard Jensen
Side
3/3