Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2842609_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 29. februar 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 246 (Alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mikkel
Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 246:
Vil ministeren redegøre for, om det påhviler Danmark at give asyl til en udlænding,
der lander med et falsk pas i Kastrup Lufthavn fra Kroatien, hvis Danmark i mod-
sætning til Kroatien udfører tilstrækkelig paskontrol? Vil ministeren redegøre for
om det er muligt at tilbagesende flypassagerer, der søger asyl med falsk pas i en
dansk lufthavn, til den flydestination i Schengenområdet, hvorfra de ankom, f.eks.
i Kroatien?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der
spørges til, om Danmark er forpligtet til at behandle en ansøgning om asyl i det i
spørgsmålet nævnte tilfælde, herunder om den pågældende person kan overføres
til en anden medlemsstat.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet bi-
drag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”1.
Udtrykker en udlænding ved indrejsen i Danmark ønske om asyl, er kom-
petencen til at træffe afgørelse om afvisning tillagt Udlændingestyrelsen.
Det fremgår således af udlændingelovens 48 a, stk. 1, 1. pkt., at såfremt en
udlænding påberåber sig at være omfattet af udlændingelovens § 7 (asyl),
træffer Udlændingestyrelsen snarest muligt afgørelse om afvisning eller
overførsel efter reglerne i udlændingelovens kapitel 5 a (Overførsel m.v. ef-
ter reglerne i Dublinforordningen) eller 5 b (Afvisning af visse ansøgninger
om opholdstilladelse efter § 7) eller om afvisning efter reglerne i § 28, stk. 1,
nr. 1, 2, 6 eller 7, eller § 28, stk. 2 eller 3, jf. stk. 1, nr. 2, 6 eller 7, eller udvis-
ning efter § 25, nr. 2, eller § 25 b og i givet fald udsendelse.
22. marts 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 3814
2636637
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 246: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, om det påhviler Danmark at give asyl til en udlænding, der lander med et falsk pas i Kastrup Lufthavn fra Kroatien, hvis Danmark i modsætning til Kroatien udfører tilstrækkelig paskontrol?
I det i spørgsmålet beskrevne tilfælde, hvor en udlænding indrejser fra Kroa-
tien med et falsk pas i Kastrup og søger om asyl i lufthavnen, vil Udlændinge-
styrelsen vurdere, om udlændingen i medfør af Dublinforordningen kan
overføres til en anden medlemsstat, herunder Kroatien.
Til brug for vurderingen af, om en asylsøgende udlænding i medfør af Dubl-
inforordningen kan overføres til en anden medlemsstat, f.eks. Kroatien, eller
om en udlænding skal have sin ansøgning om asyl behandlet i Danmark, hol-
der Udlændingestyrelsen en samtale med udlændingen, jf. udlændingelo-
vens § 48 e, stk. 3. Til samtalen er der bl.a. fokus på udlændingens identitet
og rejserute.
Det forhold, at udlændingen er indrejst med falsk pas i Danmark, er uden
betydning for vurderingen af ansvaret i henhold til Dublinforordningen, lige-
som det forhold, at en asylsøgende udlænding indrejser fra Kroatien i Dan-
mark, ikke i sig selv fører til, at Kroatien er ansvarlig efter reglerne i Dublin-
forordningen.
Kroatien kan bl.a. være ansvarlig, jf. Dublinforordningen, hvis:
udlændingen har familiemedlemmer, som har beskyttelsesstatus el-
ler opholder sig som asylansøgere i Kroatien, jf. forordningens artikel
9 og 10.
Kroatien har udstedt et visum/opholdstilladelse til udlændingen, jf.
forordningens artikel 12.
udlændingen er indrejst ulovligt i Kroatien fra et tredjeland eller har
haft mindst 5 måneders ulovligt sammenhængende ophold i Kroa-
tien, jf. forordningens artikel 13.
udlændingen har søgt om asyl i Kroatien, og en anden medlemsstat
ikke er ansvarlig efter kriterierne i forordningen, for eksempel fordi
udlændingen er indrejst i denne medlemsstat fra et tredjeland, jf.
forordningens artikel 3, stk. 2.
Såfremt der ikke er grundlag for at overføre udlændingen til Kroatien eller en
anden medlemsstat, jf. Dublinforordningen, vil udlændingen blive registreret
som asylansøger i Danmark, jf. udlændingelovens § 48 e, stk. 2.
2.
Når Udlændingestyrelsen behandler en asylansøgning, hvor en asylansø-
ger isoleret set er omfattet af udlændingelovens § 7, vil styrelsen vurdere,
om der er grundlag for at udelukke den pågældende fra beskyttelse i Dan-
mark efter de anførte udelukkelsesgrunde i udlændingelovens § 10. Såfremt
en asylansøger er dømt for dokumentfalsk, vil dette indgå i vurderingen af
udlændingelovens § 10.”
Kaare Dybvad Bek
/
Ninna Kirstine Engelbrecht
Side
2/2