Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 224
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 9. juni 2023 stillet følgende spørgs-
mål nr. 224 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mikkel Bjørn
(DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 224:
Vil ministeren bekræfte, at der kan ske udvisning af kriminelle udvisningsdømte ud-
lændinge på trods af, at der foreligger en reel risiko for tortur, såfremt regeringen
eliminerer risikoen herfor gennem diplomatiske forsikringer, der kan anses for en
betryggende garanti, jf. Saadi v. Italy (para. 148), og vil ministeren redegøre for, i
hvor mange sager med reel risiko for refoulement dette er forsøgt af danske myn-
digheder de seneste 10 år?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at personer på tålt ophold er
udelukket fra at få asyl i Danmark – f.eks. fordi de har begået kriminelle handlinger
i eller uden for Danmark. Der er dog ikke mulighed for at tvangsudsende de pågæl-
dende til hjemlandet, fordi de derved vil risikere dødsstraf eller at blive underkastet
tortur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf. En måde at
imødegå denne risiko er ved at indgå en aftale om en diplomatisk forsikring med
hjemlandet.
En diplomatisk forsikring er en bilateral aftale, hvor modtagerlandet forsikrer Dan-
mark om, at en konkret person ikke vil blive udsat for tortur eller dødsstraf mv. i
landet. Der er flere forudsætninger, som skal være opfyldt, før en aftale om en di-
plomatisk forsikring vil kunne overvejes. Det indebærer konkret, at der foreligger
et egnet asylmotiv, samt en vurdering af, om de(n) konflikt(er), udlændingen har i
hjemlandet, er egnet til en diplomatisk forsikring. Hertil kommer, at landet skal
være egnet til at søge at indgå en diplomatisk forsikring med. Der kan endvidere
indgås generelle diplomatiske forsikringer (rammeaftaler), som kan understøtte en
efterfølgende konkret diplomatisk forsikring i forhold til en udlænding på tålt op-
hold. Sådanne generelle forsikringer vil kunne være såvel bi- som multilaterale.
Indgåelse af en aftale om en diplomatisk forsikring er en særdeles langvarig og res-
sourcekrævende proces, som myndighederne skal foretage i hver enkelt sag om
Side
1/2
29. juni 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2023 - 9256
2353742