Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2841552_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 224
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 9. juni 2023 stillet følgende spørgs-
mål nr. 224 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mikkel Bjørn
(DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 224:
Vil ministeren bekræfte, at der kan ske udvisning af kriminelle udvisningsdømte ud-
lændinge på trods af, at der foreligger en reel risiko for tortur, såfremt regeringen
eliminerer risikoen herfor gennem diplomatiske forsikringer, der kan anses for en
betryggende garanti, jf. Saadi v. Italy (para. 148), og vil ministeren redegøre for, i
hvor mange sager med reel risiko for refoulement dette er forsøgt af danske myn-
digheder de seneste 10 år?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at personer på tålt ophold er
udelukket fra at få asyl i Danmark – f.eks. fordi de har begået kriminelle handlinger
i eller uden for Danmark. Der er dog ikke mulighed for at tvangsudsende de pågæl-
dende til hjemlandet, fordi de derved vil risikere dødsstraf eller at blive underkastet
tortur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf. En måde at
imødegå denne risiko er ved at indgå en aftale om en diplomatisk forsikring med
hjemlandet.
En diplomatisk forsikring er en bilateral aftale, hvor modtagerlandet forsikrer Dan-
mark om, at en konkret person ikke vil blive udsat for tortur eller dødsstraf mv. i
landet. Der er flere forudsætninger, som skal være opfyldt, før en aftale om en di-
plomatisk forsikring vil kunne overvejes. Det indebærer konkret, at der foreligger
et egnet asylmotiv, samt en vurdering af, om de(n) konflikt(er), udlændingen har i
hjemlandet, er egnet til en diplomatisk forsikring. Hertil kommer, at landet skal
være egnet til at søge at indgå en diplomatisk forsikring med. Der kan endvidere
indgås generelle diplomatiske forsikringer (rammeaftaler), som kan understøtte en
efterfølgende konkret diplomatisk forsikring i forhold til en udlænding på tålt op-
hold. Sådanne generelle forsikringer vil kunne være såvel bi- som multilaterale.
Indgåelse af en aftale om en diplomatisk forsikring er en særdeles langvarig og res-
sourcekrævende proces, som myndighederne skal foretage i hver enkelt sag om
Side
1/2
29. juni 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 9256
2353742
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 228: MFU spm. om ministeren i forlængelse af REU alm. del - svar på spm. 300 vil oplyse, i hvor mange af sagerne om de 172 udlændinge på tålt ophold og de 369 udlændinge, som var udvist pga. kriminalitet og pålagt meldepligt pr. 30. juni 2023, regeringen og myndighederne har taget initiativ til at tilvejebringe fornødne diplomatiske forsikringer fra modtagerlandene for, at de pågældende kan udvises i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser?
anvendelse af eventuelle diplomatiske forsikringer, grundet de strenge krav om at
diplomatiske forsikringer skal udarbejdes klart og præcist.
Udsendelse af en kriminel udlænding på tålt ophold med udgangspunkt i en aftale
om diplomatisk forsikring vil kunne ske i de få tilfælde, hvor det vurderes relevant
og realistisk. Diplomatiske forsikringer har ikke hidtil været anvendt i forbindelse
med udsendelse af udlændinge på tålt ophold. Det skyldes blandt andet, at der er
tale om et område med meget begrænsede muligheder og et snævert råderum, og
at få sager vil være egnet hertil.
Jeg vil dog gerne understrege, at regeringen bestemt ikke vil afstå fra at gøre brug
af diplomatiske forsikringer, hvis det i en konkret sag vurderes at være relevant og
realistisk. Udlændinge på tålt ophold er uønskede i Danmark.
Kaare Dybvad Bek
/
Christina Fløystrup
Side
2/2