Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2834164_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 6. februar 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 196 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mikkel
Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 196:
Kan ministeren i al væsentlighed bekræfte spørgerens formodning om, at den ud-
viste person, som har voldtaget sin steddatter adskillige gange, aldrig reelt bliver
udvist til Iran, men får meldepligt i et par år efter at have afsonet to tredjedele af
dommen, hvorefter Udlændingestyrelsen administrativt ophæver udvisningen og
giver udviste en ny opholdstilladelse som asylansøger? Vil ministeren tilkendegive
sin holdning til sådant et forløb, herunder det faktum at ofret formentlig kan møde
sin gerningsmand på gaden om 4 til 5 år på trods af udvisningsdommen? Der hen-
vises til nyheden: »Idømt 6 års fængsel og udvist for at misbruge steddatter«, fra
Østjyllands Politi, den 1. februar 2024 (https://politi.dk/oestjyllands-politi/nyheds-
liste/doemt-og-udvist-efter-overgreb-paa-steddatter/2024/02/01).
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal indledningsvist bemærke, at der ikke
kan redegøres for et hypotetisk udfald af en konkret sag.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der
spørges generelt til mulighederne for prøveløsladelse af udvisningsdømte, reglerne
om asyl, herunder udelukkelse fra opholdstilladelse samt reglerne for kontrolfor-
anstaltningerne for personer uden lovligt ophold samt udsendelsesmulighederne
til Iran.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet
indhentet bidrag fra Justitsministeriet, Udlændingestyrelsen og Hjemrejsestyrelsen
vedr. reglerne for prøveløsladelse, kontrolforanstaltninger, tålt ophold/opholdstil-
ladelse og udsendelsesmulighederne til Iran.
2.
Udlændinge- og Integrationsministerieriet kan indledningsvist oplyse, at udlæn-
dinge uden lovligt ophold har pligt til at udrejse af Danmark. Det gælder også doms-
udviste udlændinge, der er udelukket fra opholdstilladelse, men ikke kan udsendes
Side
1/4
5. marts 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 2430
2611513
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 196: MFU spm. om ministeren i al væsentlighed kan bekræfte spørgerens formodning om, at den udviste person, som har voldtaget sin steddatter adskillige gange, aldrig reelt bliver udvist til Iran, men får meldepligt i et par år efter at have afsonet to tredjedele af dommen, hvorefter Udlændingestyrelsen administrativt ophæver udvisningen og giver udviste en ny opholdstilladelse som asylansøger?
tvangsmæssigt som følge af forbuddet mod refoulement, og som derfor er på tålt
ophold.
Udlændinge udvist ved dom, som ikke kan udsendes i umiddelbar forlængelse af
afsoningen, herunder personer på tålt ophold, pålægges kontrolforpligtelser i form
af opholds-, underretnings- og meldepligt, så myndighederne ved, hvor de befinder
sig, og der kan ske udsendelse, så snart muligheden herfor opstår. Derudover har
pligterne til hensigt at sende et tydeligt signal om, at de ikke har ret til at opholde
sig i landet og motivere de pågældende til at medvirke til behandling af deres sag
og udrejse i overensstemmelse med deres pligt hertil. Udviste udlændinge er uøn-
skede her i landet.
3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet om mulighederne
for prøveløsladelse oplyst følgende:
”Justitsministeriet
kan for så vidt angår prøveløsladelse generelt op-
lyse, at det følger af straffelovens § 38, stk. 1, at når to tredjedele af
straffen, dog mindst 2 måneder, er udstået, afgør justitsministeren el-
ler den, han bemyndiger dertil, om den dømte skal løslades på prøve.
Prøveløsladelse i medfør af straffelovens § 38, stk. 1, er forudsat som
et regelmæssigt led i fuldbyrdelse af fængselsstraffe på 2 måneder og
derover.
Ifølge straffelovens § 38, stk. 4, er det en forudsætning for løsladelse
på prøve, at den dømtes forhold ikke gør løsladelse utilrådelig, at der
er sikret den dømte passende ophold og arbejde eller andet under-
hold, og at den pågældende erklærer at ville overholde de vilkår for
løsladelsen, som fastsættes, herunder evt. vilkår om i hele prøvetiden
eller dele af denne at være undergivet tilsyn, jf. straffelovens § 39, stk.
2.
Afgørelse om prøveløsladelse træffes i alle tilfælde ud fra en konkret
og aktuel utilrådelighedsvurdering, hvor der tages stilling til, hvor stor
vægt de forskellige omstændigheder skal tillægges i den konkrete sag.
For så vidt angår seksualkriminelle bemærkes det, at der hyppigt vil
være behov for at fastsætte vilkår om fortsat behandling. Vil en seksu-
alkriminel ikke acceptere et relevant vilkår om i prøvetiden at fort-
sætte en påbegyndt psykiatrisk behandling, evt. kombineret med
kønsdriftsdæmpende medicin, vil dette i højere grad end sædvanligt
medføre, at der gives afslag på prøveløsladelse.
Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at løsladelse på prøve kan ske
tidligere, når særlige omstændigheder taler derfor, og den dømte har
udstået halvdelen af straffetiden, dog mindst to måneder, jf. straffelo-
vens § 38, stk. 2. Det kan for eksempel være tilfældet ved udvisnings-
dømte, der er udvist med et tidsbegrænset indrejseforbud.
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 196: MFU spm. om ministeren i al væsentlighed kan bekræfte spørgerens formodning om, at den udviste person, som har voldtaget sin steddatter adskillige gange, aldrig reelt bliver udvist til Iran, men får meldepligt i et par år efter at have afsonet to tredjedele af dommen, hvorefter Udlændingestyrelsen administrativt ophæver udvisningen og giver udviste en ny opholdstilladelse som asylansøger?
Det er dog for det første en forudsætning for prøveløsladelse af udvis-
ningsdømte efter afsoning af halvdelen af straffen, at den dømte i øv-
rigt vil kunne løslades på prøve i henhold til straffelovens § 38, stk. 1,
hvilket betyder, at prøveløsladelse ikke må skønnes utilrådelig. Det er
for det andet en forudsætning for prøveløsladelse af udvisningsdømte
efter afsoning af halvdelen af straffen, at den pågældendes udvisning
kan gennemføres umiddelbart efter prøveløsladelsen.
Det gælder i øvrigt, at der kan ske prøveløsladelse af udenlandske ind-
satte, som skal udvises med indrejseforbud, mod udlændingens eget
ønske (tvangsprøveløsladelse) efter udståelse af halvdelen af straffen,
forudsat at prøveløsladelsen ikke skønnes utilrådelig, og at udvisnin-
gen kan effektueres umiddelbart efter prøveløsladelsen.”
4.
Udlændingestyrelsen har til brug for besvarelsen af spørgsmålet vedrørende reg-
lerne om asyl, herunder udelukkelse fra opholdstilladelse, oplyst følgende:
”Såfremt
en flygtning, der er udvist ved dom, ikke ønsker at udrejse
frivilligt til sit hjemland efter evt. afsoning, forelægger Hjemrejsesty-
relsen sagen for Udlændingestyrelsen, som i henhold til udlændinge-
lovens § 49 a, skal træffe afgørelse om, hvorvidt den pågældende kan
udsendes til sit hjemland. Udlændingestyrelsen kan træffe afgørelse
om udsendelse, hvis flygtningen ikke vil være i risiko for asylrelevant
forfølgelse eller dødsstraf eller for at blive underkastet tortur eller
umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf i sit hjem-
land.
Hvis flygtningen fortsat risikerer asylrelevant forfølgelse eller overgreb
som nævnt ovenfor i sit hjemland og derfor ikke kan udsendes tvangs-
mæssigt som følge af forbuddet mod refoulement, skal Udlændinge-
styrelsen tage stilling til, om den pågældende skal meddeles opholds-
tilladelse på ny, eller om den pågældende som følge af dommen om
udvisning er udelukket fra opholdstilladelse efter udlændingelovens §
10, stk. 3. Udelukkelse vil i et sådant tilfælde indebære, at den pågæl-
dende henvises til et såkaldt tålt ophold.
Efter udlændingelovens § 10, stk. 3, 1. pkt., kan en udlænding, der er
meddelt indrejseforbud i forbindelse med en udvisningsdom, ikke gi-
ves opholdstilladelse efter §§ 7 og 8 (asyl), medmindre særlige grunde,
herunder hensynet til familiens enhed, taler derfor.
For så vidt angår konventionsflygtninge, der har haft opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 7, stk. 1, eller § 8, stk. 1, skal afvejningen
heraf foretages i overensstemmelse med flygtningekonventionens ar-
tikel 33, stk. 2, hvilket indebærer, at en konventionsflygtning alene kan
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 196: MFU spm. om ministeren i al væsentlighed kan bekræfte spørgerens formodning om, at den udviste person, som har voldtaget sin steddatter adskillige gange, aldrig reelt bliver udvist til Iran, men får meldepligt i et par år efter at have afsonet to tredjedele af dommen, hvorefter Udlændingestyrelsen administrativt ophæver udvisningen og giver udviste en ny opholdstilladelse som asylansøger?
udelukkes fra opholdstilladelse og henvises til tålt ophold, hvis den på-
gældende må anses for en fare for landets sikkerhed, eller efter ende-
lig dom for en særlig farlig forbrydelse må betragtes som en fare for
samfundet. Der lægges i den forbindelse bl.a. vægt på arten og grov-
heden af den begåede kriminalitet, ligesom gentagelsestilfælde vil
kunne have betydning.”
5.
Hjemrejsestyrelsen har til brug for besvarelsen af spørgsmålet vedrørende ud-
sendelsesmuligheder til Iran samt reglerne for kontrolforpligtelser oplyst følgende:
”Hjemrejsestyrelsen
kan oplyse, at udsendelse til Iran som udgangs-
punkt er mulig, hvis udlændingen medvirker til udsendelsen, eller hvis
de danske udlændingemyndigheder er i besiddelse af den pågælden-
des iranske rejsedokument.
Der er aktuelt ikke mulighed for at gennemføre tvangsmæssige udsen-
delser af iranske statsborgere, som ikke er i besiddelse af et iransk rej-
sedokument.
Iranske statsborgere på såkaldt tålt ophold kan ikke tvangsudsendes til
Iran, uanset om de er i besiddelse af et iransk rejsedokument.
Domsudviste udlændinge pålægges kontrolforpligtelser, herunder op-
holdspligt, meldepligt og underretningspligt i forbindelse med deres
løsladelse efter endt afsoning, medmindre særlige grunde taler imod.
En domsudvist udlænding pålægges som udgangspunkt pligter, indtil
den pågældende udlænding er udsendt.
Hjemrejsestyrelsen kontrollerer løbende om pålagte kontrolforpligtel-
ser overholdes. Såfremt det konstateres, at en given udlænding ikke
overholder sine kontrolforpligtelser, fremsender Hjemrejsestyrelsen
politianmeldelse til den lokale politikreds med henblik på, at der ind-
ledes en straffesag.”
Kaare Dybvad Bek
/
Christina Fløystrup
Side
4/4