Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2830770_0001.png
DRC Dansk Flygtningehjælp
T: +45 3373 5000
[email protected]
www.dre.ngo
Borgergade 10
DK 1300 København K
Danmark
C) DANSK
Cli~ FLYGTNINGE
M
HJÆLP
Til
30. januar 2024
Styrelsen for International Rekruttering og integration (SIRI)
Redegørelse til SIRI om sag i DRC Dansk Flygtningehjælps BØrne-
&
Familieafdeling
SIRI har i mail af 29. januar 2024 anmodet om en redegørelse for:
1. Hvorvidt midler modtaget af Udlændinge- og Integrationsministeriet er anvendt til at aflønne eller
på anden vis understøtte den familiebehandler, der er omtalt i denne artikel. Chokerende anklager:
Ansat hos Dansk Flygtningehjælp bistod bortførelse af børn I BT Samfund - www.bt.dk
Det gælder ud over de bevillinger, der afsat på § 14.69.14, også tilskud i medfør af § 14.31.02.40
2.
En kort beskrivelse af de juridiske rammer for Flygtningehjælpens aftale med den pågældende
kommune - om rådgivningen/bistanden sker på konsulentbasis (indtægtsdækket) og hvad der gæl-
der/er aftalt for kommunens og Flygtningehjælpens ansvar og tilsyn.
3. Om sagen har givet anledning til ændrede procedurer i Dansk Flygtningehjælp.
Ad. 1
DRC Dansk Flygtningehjælp kan helt afvise, at midler modtaget fra Udlændinge- og Integrationsministeriet
på nogen måde er anvendt eller anvendes til at aflønne eller understøtte den i BT's artikel omtalte familie-
medarbejder eller andre af BØrne- & Familieafdelingens aktiviteter og opgaver. Det gælder både bevillinger
givet i medfør af Finanslovens § 14.69.14 og tilskud i medfør af § 14.31.02.40.
Selv om DRC Dansk Flygtningehjælp kun har et CVR-nummer, har BØrne- & Familieafdelingen helt selvstæn-
dige budgetter og regnskaber, som alene vedrører indtægter og udgifter affødt af vores aktiviteter i og
samarbejde med kommunerne om familiesager. Det vil således ved en revisionsmæssig gennemgang af
budgetter og regnskaber kunne konstateres, at BØrne- & Familieafdelingen ikke subventioneres af midler
fra de ovennævnte paragraf-områder i Finansloven.
Det skal i Øvrigt nævnes, at DRC Dansk Flygtningehjælps bevillinger fra § 14.69.14 revideres af en ekstern
revisor, og at revisionserklæringerne, der blandt andet har fokus på, at bevillingerne bliver anvendt til det i
Finansloven forudsatte formål, hvert år tilgår SIRI. DRC Dansk Flygtningehjælps bevilling fra § 14.31.02.40
revideres af en ekstern revisor som del af revisionen af DRC Dansk Flygtningehjælps samlede årsregnskab.
Bevillingen er således omfattet af den uafhængige revisors revisionspåtegning, som indgår i DRC Dansk
Flygtningehjælps årsrapport.
Ad. 2
DRC Dansk Flygtningehjælps BØrne- & Familieafdeling er en not-for-profit konsulentvirksomhed, som leve-
rer specialistydelser til danske kommuner indenfor feltet børn, unge og familier med flugt- og minoritets-
baggrund. Vi arbejder pr. 1. januar 2024 som leverandør til kommunerne indenfor rammerne af Barnets
Lov. Frem til udgangen af 2023 har vi naturligvis arbejdet indenfor rammerne af Serviceloven, hvor vi har
tilbudt følgende ydelser:
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 194: MFU spm. om ministeren vil oversende den forespurgte redegørelse vedr. sagen om familiebehandleren fra Dansk Flygtningehjælp, når den foreligger, som opfølgning på spørgetimen og mundtlig besvarelsen af spørgsmål S 464, den 31. januar 2024?
2830770_0002.png
§ 52, stk.3, nr. 2 — Praktisk pædagogisk støtte
§ 52, stk. 3, nr. 3 — Familiebehandling og terapi
§ 52, stk. 3, nr. 6 — Kontaktpersonindsatser
§ 52, stk. 3, nr. 9 — Udredning
§ 76 — Efterværn
§ 71—Støtte og overvåget samvær
For alle opgaver indgås en kontrakt med kommunen, der som myndighed har ansvaret for opgavens udfør-
sel. I den pågældende sag har vi indgået fire fortløbende kontrakter med Egedal Kommune, henholdsvis
den:
-
-
-
-
15.05.19 omhandlende praktisk pædagogisk støtte efter SL § 52.3.2
16.07.19 omhandlende praktisk pædagogisk støtte efter SL § 52.3.2
09.03.20 omhandlende familiebehandling efter SL § 52.3.3
22.11.22 omhandlende familiebehandling efter SL § 52.3.3
I alle kontrakter fremgår målet med indsatsen, omfanget af leverancen, timepris, hvilke navngivne medar-
bejdere, der (Øser opgaven, personalets adgang til faglig sparring og supervision samt rammerne for afrap-
portering og opfØlgningsmØder med kommunen.
Ad. 3
Omtalen af sagen i BT har ikke aktuelt givet anledning til ændrede procedurer. Som nævnt i redegørelsen til
udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek, vil vi — hvis en kommende dom indebærer, at an-
klagerne mod vores tidligere medarbejder er helt eller delvist rigtige — med det samme gennemgå alle vo-
res kvalitetssikringsprocesser for at vurdere, hvor og hvordan de skal ændres.
Når vi ikke aktuelt har taget sådanne skridt, skyldes det, at vi allerede har et meget stærkt fokus på at an-
sætte medarbejdere med de rigtige faglige kompetencer og værdisæt. For det fØrste ansætter vi medarbej-
dere med en uddannelsesmæssig baggrund inden for det sociale område, lige som vi inden ansættelsen
indhenter referencer fra tidligere arbejdsgiver(e) og sikrer os, at medarbejderen har en ren børneattest.
Endvidere indhentes undervejs i ansættelsen børneattester årligt.
Det skal også nævnes, at alle medarbejdere ved underskrivelse af deres ansættelseskontrakt forpligter sig
til at efterleve DRC Dansk Flygtningehjælps Code of Conduct, der i overskrifter handler om adfærd og hold-
ninger i forbindelse med:
Respekt, værdighed og integritet
Interessekonflikt og gennemsigtighed
Sikkerhed, sundhed og trivsel
Seksuel udnyttelse og misbrug og seksuel chikane
Diskrimination
Korruption og bedrageri
Chikane på arbejdspladsen
Kriminelle og uetiske aktiviteter og menneskerettigheder
Fortrolighed
-
-
-
-
-
Code of Conduct er vedlagt som bilag til denne redegørelse, og det forhold, at dokumentet er dateret 6.
december 2022, skyldes, at der pr. denne dato er foretaget en overvejende sproglig tilretning.
Med hensyn til kvalitetssikringsprocesser i forhold til vores medarbejderes arbejde med familier på vegne
af kommunerne er det fast praksis, at vi
2/3
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 194: MFU spm. om ministeren vil oversende den forespurgte redegørelse vedr. sagen om familiebehandleren fra Dansk Flygtningehjælp, når den foreligger, som opfølgning på spørgetimen og mundtlig besvarelsen af spørgsmål S 464, den 31. januar 2024?
2830770_0003.png
[
~~~ ~ ~:fl
; ~
Foretager en grundig vurdering og match af kommunens efterspørgsel/familiens behov og familie-
behandlernes kompetencer
I komplekse sager tilknytter to familiebehandlere, som arbejder i familien både sammen og hver for
sig
-
Tilknytter en pædagogisk konsulent, som
o
o
o
Løbende sparrer med, følger op og forestår faglig kvalitetssikring på familiebehandlernes
arbejde
Udarbejder statusrapporter i overensstemmelse med frister i Serviceloven/Barnets Lov
med opfølgning på kommunens handleplansmål og progressionen i vores arbejde
Arbejder tæt sammen med kommunens sagsbehandler(e), herunder deltager i samarbejds-
møder med kommunen
Sikrer at alle familiebehandlere løbende modtager supervision og deltager i videreuddannelse.
K: nneth Flex
DRC Integration, Dansk Flygtningehjælp
3/3