Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2829159_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 5. januar 2024 stillet følgende spørgs-
mål nr. 122 (alm. del) efter ønske fra Helene Liliendahl Brydensholt (ALT) til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 122:
Kan ministeren oplyse, om han finder det hensigtsmæssigt, at personer med tids-
ubegrænset (permanent) opholdstilladelse i Danmark, herunder statsløse, indkal-
des til obligatoriske »hjemrejsesamtaler« hos kommunen, hvor de bl.a. opfordres
til at rejse til deres hjemlande? Mener ministeren er det rimeligt, at disse person-
grupper forpligtes til at deltage i samtaler om hjemrejse til lande, hvor de potentielt
risikerer forfølgelse?
Svar:
1.
Jeg mener grundlæggende, at repatrieringsordningen er en god og attraktiv ord-
ning. Ordningen sikrer, at udlændinge med lovligt ophold i Danmark og danske
statsborgere med dobbelt statsborgerskab, der gerne vil tilbage til deres hjemland,
tidligere opholdsland eller et land, hvor de har nær familiemæssig tilknytning, kan
få en økonomisk håndsrækning til deres hjemrejse og til at etablere sig på ny.
Repatriering er frivillig. Der er ingen, der tvinges til at repatriere. Det er et tilbud
om at vende hjem med økonomisk støtte fra den danske stat. I 2023 benyttede 304
personer sig af dette tilbud.
Jeg mener, at repatriering kan være et rigtig godt alternativ til herboende personer,
der ikke har fundet sig til rette i Danmark og f.eks. aldrig er blevet en integreret del
af det danske arbejdsmarked. For mange af dem vil repatriering kunne udgøre en
god mulighed for at etablere en bedre tilværelse et andet sted end i Danmark.
2.
Som nævnt er repatriering frivillig tilbagevenden til hjemlandet, det tidligere op-
holdsland eller et land hvortil den pågældende har nær familiemæssig tilknytning.
Repatriering skal således ikke i alle tilfælde ske til et land, hvor den pågældende har
statsborgerskab, og det er derfor muligt, herunder for statsløse, under visse nær-
mere betingelser at modtage repatrieringshjælp med henblik på tilbagevenden til
Side
1/3
29. januar 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 405
2572129
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om ministeren kan oplyse, om han finder det hensigtsmæssigt, at statsløse indkaldes til hjemrejsesamtaler, når udsigterne til deres repatriering er særdeles beskedne?
2829159_0002.png
et tidligere opholdsland eller til et land, hvortil vedkommende har nær familiemæs-
sig tilknytning.
3.
Repatrieringsordningen er i de senere år blevet styrket på flere områder, bl.a.
med en mere målrettet kommunal vejledning. Jeg har forstået spørgsmålet vedr.
obligatoriske hjemrejsesamtaler hos kommunen sådan, at det er kommunernes
vejledningspligt, og de vejledningssamtaler, der følger heraf, der spørges til.
Formålet med vejledningssamtalerne i kommunerne er at vejlede og informere om
tilbuddet om hjælp til frivillig repatriering. Repatrieringsindsatsen, herunder sam-
talerne om muligheden for repatriering, skal ses i sammenhæng med den kommu-
nale integrationsindsats. I de første 5 år sker der en systematisk vejledning, mens
der efter 5 år et tale om dedikerede vejledningssamtaler.
Systematisk vejledning finder sted i forbindelse med kommunernes integrations-
indsats, hvor udlændinge omfattet af repatrieringslovens personkreds systematisk
vejledes om mulighederne for repatriering i forbindelse med alle samtaler, der gen-
nemføres som led i den løbende opfølgning på kontrakten efter integrationsloven.
Endvidere skal kommunerne ved alle samtaler under kontaktforløbet efter lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats og som led i sygedagpengeopfølgningen systematisk
vejlede udlændinge, som har haft opholdstilladelse i op til fem år, om mulighederne
for repatriering. Indholdet af den del af samtalen, der vedrører muligheden for re-
patriering, skal tilrettelægges, så samtalen er både relevant og tilpasset den enkel-
tes situation.
Dedikeret vejledningssamtale afholdes med udlændinge,
som
er omfattet af repa-
trieringsloven,
som
har haft opholdstilladelse i Danmark i minimum fem år og
som
har modtaget kontanthjælpslignende ydelser i mindst 18 ud af de seneste 36 må-
neder. En dedikeret vejledningssamtale skal afholdes minimum hvert andet år, hvis
de nævnte betingelser for afholdelse af samtalen er opfyldt.
Den dedikerede vejledningssamtale er en individuel samtale af 15-30 minutters va-
righed mellem den enkelte borger og bopælskommunen. Vejledningen vil som ud-
gangspunkt bestå af en drøftelse af den pågældendes konkrete og aktuelle situa-
tion i Danmark over for en potentiel tilværelse i hjemlandet, det tidligere opholds-
land eller et land, hvortil den pågældende har nær familiemæssig tilknytning. Kom-
munen vil i den forbindelse kunne vejlede om de konkrete muligheder, der ligger i
repatrieringsloven, herunder beløbsstørrelser ved bevilling af hjælp til repatriering,
reintegrationsbistand, supplerende reintegrationsbistand og opkvalificeringskurser
forud for repatrieringen. Samtalen skal tilrettelægges på en måde, så den er rele-
vant og tilpasset den enkeltes situation.
Den dedikerede vejledningssamtale om repatriering forudsættes som udgangs-
punkt – bl.a. af hensyn til kommunernes administration – at ligge i forlængelse af
en anden obligatorisk samtale hos kommunen. Samtalen vil i visse tilfælde kunne
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om ministeren kan oplyse, om han finder det hensigtsmæssigt, at statsløse indkaldes til hjemrejsesamtaler, når udsigterne til deres repatriering er særdeles beskedne?
lægges uafhængigt af en obligatorisk samtale, herunder i tilfælde af, at udlændin-
gen ikke har et kontaktforløb i kommunen.
Kommunalbestyrelsen er, udover at udøve systematisk og dedikeret vejledning,
forpligtet til at vejlede om mulighederne for at repatriere med støtte efter repatri-
eringsloven, når der i øvrigt er anledning hertil.
Jeg mener, at det er fornuftigt, at kommunerne vejleder om muligheden for at mod-
tage hjælp til frivillig repatriering.
Ud over den kommunale vejledning udøver Dansk Flygtningehjælp (DRC) på vegne
af Udlændinge- og Integrationsministeriet individuel rådgivning til personer, som
ønsker at repatriere, ligesom DRC varetager den generelle informationsindsats ved-
rørende repatriering. I modsætning til vejledningen hos kommunen er dette ikke
obligatorisk, og jeg mener grundlæggende, at det er en rigtig god ting, at der ud
over den obligatoriske vejledning er mulighed for frivilligt at modtage rådgivning
fra DRC, hvis man overvejer at repatriere. Sådan sikrer vi, at der gives det bedst
mulige grundlag for at tage stilling til, om man ønsker at repatriere.
Kaare Dybvad Bek
/
Christina Fløystrup
Side
3/3