Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2810615_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samrådsspørgsmål C, D, E, F
Hvornår:
12. januar 2024 kl. 8.30-10
DET TALTE ORD GÆLDER
2. januar 2024
Tekst:
1.
[Indledning]
Tak for spørgsmålene.
Ligestillingsministeren og jeg har aftalt, at jeg indleder be-
svarelsen af samrådsspørgsmålene, hvorefter jeg vil give
ordet videre til hende.
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at jeg har stor sympati
for voldsramte kvinder, mænd og børn.
Fysisk og psykisk vold i ægteskaber er helt uacceptabelt.
Det gælder naturligvis både, når det finder sted blandt
danskere, og når det finder sted blandt udlændinge.
Derfor synes jeg også, at det er helt rigtigt, at der findes
en særlig regel i udlændingeloven [den såkaldte voldsbe-
Sags nr.
Akt-id
2023 - 17125
2514751
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 12/1-24, jf. samrådsspm. C-F
2
stemmelse], som gør det muligt for udlændingemyndighe-
derne at tage hensyn til, hvis der er familiesammenførte
udlændinge, som er endt i et voldeligt forhold.
Det er en bestemmelse, der muliggør en lempeligere vur-
dering i inddragelses- og forlængelsessager, end der ellers
ville have været for familiesammenførte udlændinge, der
er udsat for vold.
De tal, der er tilgængelige, viser, at bestemmelsen faktisk
bliver brugt i dag.
Størstedelen af de familiesammenførte til andre end flygt-
ninge, der de seneste par år har påberåbt sig at have været
udsat for vold, er endt med at bevare deres opholdstilla-
delse. Enten på baggrund af voldsbestemmelsen eller på
baggrund af andre personlige forhold.
Derfor kan jeg ikke genkende det billede, der tegnes af, at
bestemmelsen reelt ikke bliver anvendt.
2.
[Udlændingelovens
§ 19, stk. 7]
Den særlige bestemmelse i udlændingeloven [§ 19, stk. 7]
er et udtryk for en balance mellem særligt to hensyn.
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 12/1-24, jf. samrådsspm. C-F
3
På den ene side
har vi hensynet til at beskytte voldsudsatte
udlændinge.
Vi skal hjælpe de voldsudsatte og deres børn og undgå, at
udlændinge bliver i et voldsramt forhold af frygt for at mi-
ste opholdstilladelsen.
Det synes jeg også, at vi med voldsbestemmelsen har et
godt udgangspunkt for at sikre.
På den anden side
har vi hensynet til at imødegå misbrug.
Og her vil jeg understrege, at det er et hensyn, som rege-
ringen mener, der er nødvendigt at varetage. Også selvom
der er tale om en regel, der skal beskytte en særligt sårbar
gruppe.
Vi bliver nødt til at sikre, at reglen ikke misbruges med
det formål at bevare en opholdstilladelse i Danmark,
selvom der ikke længere er grundlag for det.
Derfor synes jeg, det er rimeligt, at vi stiller krav til, hvor-
når bestemmelsen skal finde anvendelse.
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 12/1-24, jf. samrådsspm. C-F
4
Og det er også derfor, at vi har krav om, at volden skal
være godtgjort, og at der skal være sammenhæng mellem
volden og samlivsophævelsen.
Det skal ikke være sådan, at man skal kunne beholde en
opholdstilladelse, uden at det skal efterses, om der har væ-
ret vold i forholdet.
Og hvis man ophæver et samliv af andre årsager end vold,
fx utroskab, skal det heller ikke være sådan, at man skal
bevare sin opholdstilladelse på baggrund af den særlige
voldsbestemmelse.
Derfor er regeringen ikke indstillet på at ændre på de be-
tingelser, der skal være opfyldt for, at bestemmelsen i ud-
lændingelovens § 19, stk. 7, finder anvendelse.
3.
[Information
om voldsbestemmelsen og praksis]
Når det er sagt, så har jeg det indtryk, at en del af kritikken
kan basere sig på misforståelser om voldsbestemmelsen,
og om hvordan den i dag administreres. Det har jeg også
sagt før.
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 12/1-24, jf. samrådsspm. C-F
2810615_0005.png
5
Det er jeg meget interesseret i at rette op på, for det er
selvfølgelig et problem, hvis det har den effekt, at udlæn-
dinge afholder sig fra at forlade en voldelig ægtefælle.
Det gælder fx misforståelsen om, at bestemmelsen kun
finder anvendelse, hvis samlivsophøret sker på voldsoffe-
rets initiativ.
At samlivet ikke er ophørt på den voldsramtes initiativ,
eller at der er gået længere tid imellem volden og samlivs-
ophøret, fører ikke i sig selv til, at der ikke er den fornødne
årsagssammenhæng.
Vurderingen af, om der er den nødvendige årsagssammen-
hæng er altid individuel og beror på sagens konkrete om-
stændigheder.
Og det indgår allerede i dag i Udlændingestyrelsens vur-
dering, at en voldsramt kan have svært ved at bryde ud af
et ægteskab, hvis vedkommende eller dennes barn har væ-
ret udsat for vold eller overgreb.
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 12/1-24, jf. samrådsspm. C-F
6
Det skal ikke være sådan, at der er kvinder [eller mænd],
der på grund af misforståelser om reglen eller praksis ikke
tør at forlade en voldelig partner.
Jeg vil derfor se på den information om bestemmelsen, der
er tilgængelig på udlændingemyndighedernes hjemme-
side, og sikre, at den er tilstrækkelig.
Det vil jeg bede mit ministerium om at se på med det
samme.
Det bliver dog med det forbehold, at udlændingemyndig-
hederne i disse sager
altid
foretager en konkret og indivi-
duel vurdering, og at der derfor aldrig kan laves en facit-
liste.
Men hvis der kan gøres noget for, at både voldsudsatte og
fagpersoner føler sig mere oplyst, så er jeg naturligvis
åben for det,
4.
[Status
på udvidelsen af § 19, stk. 7]
Afslutningsvis vil jeg sige lidt om status på arbejdet med
udvidelsen af persongruppen, der er omfattet af udlændin-
gelovens § 19, stk. 7,
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 12/1-24, jf. samrådsspm. C-F
7
Det er et af de initiativer, som indgår i handlingsplanen
mod partnervold og partnerdrab fra juni 2023, som lige-
stillingsministeren bagefter vil sige noget mere om.
Udlændingelovens § 19, stk. 7, gælder i dag for udlæn-
dinge, der er familiesammenført efter de almindelige fa-
miliesammenføringsregler [§ 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9 c,
stk. 1], og det er uanset, om den herboende ægtefælle er
dansker eller udlænding.
Det er fortsat regeringens ønske, at persongruppen skal
udvides til at omfatte
alle
udlændinge, hvis opholdstilla-
delse er betinget af samliv på fælles bopæl med en ægte-
fælle eller en partner, således at fx medfølgende ægtefæl-
ler til arbejdstagere fremover også vil være omfattet.
Det forventes således, at regeringen vil fremsætte et lov-
forslag i næste folketingsår.
Tak for ordet, som jeg nu vil overlade til ligestillingsmi-
nisteren.