Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2827926_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 3. januar 2024 stillet følgende spørgs-
mål nr. 120 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DD) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 120:
Vil ministeren i forlængelse af UUI alm. del - svar på spørgsmål 72 redegøre for,
hvilke forhold de 72 personer på tålt ophold, der er opgjort som efterlyst (udeble-
vet), er blevet dømt til udvisning for? Vil ministeren desuden redegøre for, hvad
ministeren agter at gøre for at opspore de pågældende personer, som er efterlyst
(udeblevet), og hvad ministeren agter at gøre for, at færre personer på tålt ophold
overholder deres opholds-, underretnings- og meldepligt?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af
spørgsmå-
let om, hvilke forhold
de 72 personer på tålt ophold, som ultimo november 2023
var registreret efterlyst, er udvist for, samt hvad der gøres for at opspore de pågæl-
dende, indhentet bidrag fra Justitsministeriet.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Rigsadvo-
katen, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
har til brug for besvarelse af spørgsmål nr. 120 (Alm.
del) fra Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg, via Politiets
Administrative Center (PAC), bestilt straffeattester i Kriminalregistret
på de i spørgsmålet omtalte 72 personer.
Rigsadvokaten har på grundlag af de modtagne straffeattester udar-
bejdet en oversigt over de domme, der har ført til udvisning af de per-
soner på tålt ophold, der er registreret som efterlyst. Oversigten ved-
lægges som
bilag 1.
22. februar 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 102
2567897
Side
1/5
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om, hvilke forhold de 72 personer på tålt ophold, der er opgjort som efterlyst (udeblevet), er blevet dømt til udvisning for
Det bemærkes, at der for så vidt angår T36, T59 og T60 ikke er frem-
kommet oplysninger om, at de pågældende er dømt for strafbare for-
hold. For så vidt angår T50 fremgår det udelukkende af straffeattesten,
at den pågældende i 2018 har modtaget en bøde for tyveri og i 2019
en bøde for overtrædelse af lov om euforiserende stoffer.
Rigsadvokaten kan herudover oplyse, at der ved en gennemgang af op-
lysninger fra de resterende 68 personers straffeattester ikke er frem-
kommet oplysninger om, at der er sket domfældelse for terror, jf.
straffelovens § 114 -
§ 114 j.”
I forlængelse af Rigsadvokatens udtalelse bemærker Udlændinge- og Integrations-
ministeriet på baggrund af oplysninger fra Udlændingestyrelsen, at de fire udlæn-
dinge T36, T50, T59 og T60 er udelukket fra beskyttelse som følge af andre forhold
end kriminalitet pådømt i Danmark, og på baggrund heraf er på tålt ophold.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen desuden indhentet en udtalelse fra
Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Indledningsvis
kan Rigspolitiet oplyse, at det er Hjemrejsestyrelsen,
der modtager registreringer af de kontrolforpligtelser, som udlæn-
dinge på tålt ophold måtte være pålagt, og løbende foretager opfølg-
ning på, hvorvidt disse overholdes. Såfremt en udlænding ikke over-
holder sine kontrolforpligtelser på et udrejsecenter, foretager Hjem-
rejsestyrelsen anmeldelse til politiet. Anmeldelsen sker elektronisk via
mail til den politikreds, hvor udlændingen har melde-, opholds- eller
underretningspligt, og indeholder en opgørelse af de kontrolforpligtel-
ser, der ikke er overholdt.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Midt- og Vestjyllands Politi, Midt- og Vestsjællands Politi og Nordsjæl-
lands Politi, idet disse tre kredse har udrejsecentre.
Midt- og Vestjyllands Politi har oplyst, at manglende overholdelse af
kontrolforpligtelser på Udrejsecenter Kærshovedgård anmeldes til po-
litikredsen, der herefter foretager kvalitetssikring af anmeldelsen og
sikrer, at det fremsendte materiale kan danne grundlag for en sigtelse
eller eventuelt fremstilling i grundlovsforhør. Er udlændingens op-
holdssted ukendt af politiet, opretter politikredsen en efterlysning i
Det Centrale Kriminalregister (KR), hvis det vurderes, at anmeldelsen
kan danne grundlag herfor. Efterlysningen indeholder en tydelig vej-
ledning om de sagsbehandlingsskridt, som skal iværksættes i tilfælde
af, at en anden politikreds træffer udlændingen. Politikredsen foreta-
ger løbende efterforskning, herunder i forhold til at udfinde udlændin-
gens opholdssted. Hvis en anmeldt udlænding indfinder sig på Udrej-
Side
2/5
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om, hvilke forhold de 72 personer på tålt ophold, der er opgjort som efterlyst (udeblevet), er blevet dømt til udvisning for
secenter Kærshovedgård, bliver politipersonalet i Politivagten på ud-
rejsecenteret orienteret med henblik på sigtelse og eventuel fremstil-
ling af udlændingen.
Nordsjællands Politi har oplyst, at når politikredsen modtager en an-
modning om efterlysning af en udlænding på tålt ophold, som ikke har
overholdt sine kontrolforpligtelser, undersøger kredsen, hvorvidt poli-
tiet er bekendt med udlændingens opholdssted, herunder om den på-
gældende i anden anledning er tilbageholdt af politiet og dermed ikke
reelt forsvundet. Såfremt politiets indledende undersøgelser ikke fører
til, at udlændingens opholdssted fastslås, og den pågældende således
må antages at være forsvundet, registrerer politikredsen udlændingen
som efterlyst i KR. Herved bliver landets øvrige politikredse ligeledes
opmærksomme på, at udlændingen er efterlyst af Nordsjællands Po-
liti, som skal kontaktes, hvis udlændingen antræffes. Efterlysningen af-
lyses, såfremt udlændingen træffes af politiet.
Midt- og Vestsjællands Politi har oplyst, at såfremt politikredsen mod-
tager en anmodning om efterlysning af en person på tålt ophold, regi-
streres efterlysningen i KR. Det vurderes endvidere konkret, om der er
mulige efterforsknings- eller eftersøgningsskridt med henblik på at
finde udlændingen. Hvis dette ikke er tilfældet, overdrages sagen til
den enhed i politikredsen, der behandler sager vedrørende efterlyste
personer, og hvor sagen vil være tilgængelige for vagtcentralen, hvis
personen skulle blive truffet i aften- eller nattetimerne. Sagerne frem-
tages med jævne mellemrum til en vurdering af, om der er nyt i sagen,
herunder nye efterforskningsmuligheder.”
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har forstået den sidste del af spørgsmå-
let således, at der spørges til, hvordan det kan sikres, at flere personer på tålt op-
hold overholder deres opholds-, underretnings- og meldepligt. Udlændinge- og In-
tegrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Hjemrejse-
styrelsen, der har oplyst følgende:
”Kontrolforpligtelser
for udlændinge på tålt ophold
Udlændinge, der er på tålt ophold, pålægges som udgangspunkt op-
holds-, underretnings- og meldepligt.
Opholdspligten indebærer, at udlændingen har pligt til at bo og som
udgangspunkt overnatte på et bestemt indkvarteringssted hver nat, jf.
hjemrejselovens § 13, stk. 2, nr. 1.
Underretningspligten indebærer, at udlændingen har pligt til at give
underretning til Hjemrejsestyrelsen på indkvarteringsstedet, hvis den
pågældende opholder sig uden for udrejsecentret i tidsrummet mel-
lem kl. 23.00 og kl. 6.00, jf. hjemrejselovens § 13, stk. 4.
Side
3/5
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om, hvilke forhold de 72 personer på tålt ophold, der er opgjort som efterlyst (udeblevet), er blevet dømt til udvisning for
Meldepligten for udlændinge på tålt ophold skal som udgangspunkt
aflægges dagligt og indebærer, at udlændingen har pligt til på nær-
mere angivne tidspunkter at melde sig hos myndighederne, jf. hjem-
rejselovens § 12, stk. 2.
Det bemærkes, at opholds- og underretningspligten hører sammen.
Udlændinge på tålt ophold med opholdspligt har derfor også altid un-
derretningspligt. Hvis en udlænding på tålt ophold senere måtte have
fået ophævet sin opholdspligt og underretningspligt i stedet for op-
holdspligt blive pålagt orienteringspligt, jf. hjemrejselovens § 13, stk.
5, ligesom udlændingen som det altovervejende udgangspunkt fortsat
vil være pålagt meldepligt.
Kontrol af overholdelse af pligter på udrejsecentre
Udlændingenes overholdelse af deres opholds- og meldepligt, herun-
der udlændinge på tålt ophold, sker i dag ved manuel kontrol på Ud-
rejsecenter Kærshovedgård og Udrejsecenter Avnstrup.
Hjemrejsestyrelsen kontrollerer løbende på baggrund af den manuelle
kontrol, at udlændinge på tålt ophold overholder deres kontrolforplig-
telser, og anmelder det konsekvent til politiet, hvis en udlænding ikke
har overholdt sine pligter.
Såfremt Hjemrejsestyrelsen herefter konstaterer, at en udlænding på
tålt ophold har overtrådt en eller flere af sine kontrolforpligtelser, ud-
arbejder Hjemrejsestyrelsen en anmeldelse til politiet. Det bemærkes,
at overtrædelse af kontrolforpligtelser for udlændinge på tålt ophold
er underlagt det skærpede kontrolregime, herunder strafniveau.”
3.
Det skal i forhold til udlændinge, som er pålagt opholdspligt på et udrejsecenter,
bemærkes, at de pågældende ikke er frihedsberøvede. De kan derfor frit forlade
centeret.
De pålagte kontrolforpligtelser skal bidrage til at sikre, at myndighederne i Danmark
har kendskab til, hvor de pågældende udlændinge opholder sig, således at der kan
ske udsendelse, når muligheden herfor opstår. Derudover sender kontrolforpligtel-
serne et klart signal til udlændingen om, at den pågældende har pligt til at udrejse.
For at sikre overholdelse af opholds-, underretnings- og meldepligten er det afgø-
rende, at udlændinge på tålt ophold efterlyses af politiet, når de udebliver fra deres
indkvarteringssted og konsekvent anmeldes, når de ikke overholder de pålagte kon-
trolforpligtelser, så de kan straffes for deres overtrædelser. Jeg er derfor tilfreds
med, at dette også er fast praksis hos myndighederne. Jeg mener, det er nødven-
digt, at overtrædelser af kontrolforpligtelserne straffes hårdt, og straffen herfor er
løbende er blevet skærpet. Den seneste strafskærpelse trådte i kraft i juni 2021.
Side
4/5
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om, hvilke forhold de 72 personer på tålt ophold, der er opgjort som efterlyst (udeblevet), er blevet dømt til udvisning for
Udlændinge på tålt ophold kan således under særligt skærpende omstændigheder
straffes med fængsel i indtil 4 år for overtrædelse af kontrolforpligtelserne.
Kaare Dybvad Bek
/
Christina Fløystrup
Side
5/5