Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2772767_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 4. oktober 2023 stillet følgende
spørgsmål nr. 1 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mikkel
Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren i forlængelse af sin besvarelse af UUI alm. del spørgsmål 398 rede-
gøre for, hvad de syv tyrkiske statsborgere er dømt for, samt begrundelsen for, at
deres indrejseforbud blev ophævet? Vil ministeren endvidere redegøre for, om mi-
nisteren er bekendt med, hvorvidt de fire svenske statsborgere fik tildelt svensk
indfødsret efter meddelelsen af deres danske indrejseforbud, og i bekræftende fald
om deres naturalisation som svenske statsborgere har haft betydning for ophævel-
sen af det danske indrejseforbud under henvisning til EU-retten eller Danmarks in-
ternationale forpligtelser?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bi-
drag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”I de
syv sager om ophævelse af indrejseforbud for tyrkiske statsborgere, der
er omtalt i besvarelsen af UUI alm. del
spm. 398, var de pågældende blevet
administrativt udvist af Danmark med indrejseforbud i to år efter enten ud-
lændingelovens § 25 a, stk. 2, nr. 1 (ulovligt arbejde) eller efter udlændinge-
lovens tidligere gældende § 25 b, stk. 1 (ulovligt ophold).
I fire af disse sager lagde Udlændingestyrelsen ved ophævelsen af indrejse-
forbuddet vægt på, at de pågældende efter udvisningen var blevet tildelt
svensk statsborgerskab og dermed var omfattet af EU-reglerne, og at en op-
retholdelse af indrejseforbuddet efter Udlændingestyrelsens vurdering ikke
ville være proportionalt i forhold til de omstændigheder, der oprindeligt be-
grundede udstedelsen af indrejseforbuddet.
I tre af disse sager lagde Udlændingestyrelsen ved ophævelsen af indrejse-
forbuddet vægt på, at de pågældende var familiemedlemmer til unionsbor-
gere, der havde udøvet retten til fri bevægelighed i et andet EU-land end
Side
1/2
31. oktober 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
International Arbejdskraft
og EU-ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 15293
2480355
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm. om ministeren i forlængelse af sin besvarelse af UUI alm. del spørgsmål 398 vil redegøre for, hvad de syv tyrkiske statsborgere er dømt for, samt begrundelsen for, at deres indrejseforbud blev ophævet?
hjemlandet, og at en opretholdelse af indrejseforbuddet efter Udlændinge-
styrelsens vurdering ikke ville proportionalt i forhold til de omstændigheder,
der oprindeligt begrundede udstedelsen af indrejseforbuddet.
I sagerne om ophævelse af indrejseforbud for de tre af de fire svenske stats-
borgere, der var udvist ved dom og som er omtalt i besvarelsen af UUI alm.
del
spm. 398, lagde Udlændingestyrelsen ved ophævelsen af indrejsefor-
buddet vægt på, at de pågældende efter dommen var blevet tildelt svensk
statsborgerskab. I den forbindelse lagde styrelsen bl.a. vægt på de pågælden-
des personlige og familiemæssige forhold sammenholdt med kriminalitetens
karakter, samt på at der ikke siden dommene var begået ny kriminalitet. Sty-
relsen vurderede i den forbindelse, at en opretholdelse af indrejseforbuddet
ikke ville være proportionalt i forhold til EU-reglerne, jf. herved udlændinge-
lovens § 32, stk. 7, samt principperne i EU-opholdsbekendtgørelsens § 37.
I den sidste sag om ophævelse af indrejseforbud for en svensk statsborger
havde den pågældende både før og efter dommen svensk statsborgerskab. I
denne sag lagde Udlændingestyrelsen vægt på den tid, der var forløbet siden
dommen og på det forhold, at der i over 40 år ikke var begået ny kriminalitet.
Styrelsen vurderede i den forbindelse, at den pågældende ikke længere ud-
gjorde en reel, umiddelbar og tilstrækkelig alvorlig trussel imod den offent-
lige orden,
sikkerhed eller sundhed.”
Kaare Dybvad Bek
/
Charlotte Barslev
Side
2/2