Udenrigsudvalget 2023-24
URU Alm.del
Offentligt
2825250_0001.png
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
24/11161
EUJUR/ØKOSIK
15. februar 2024
URU alm. del – svar på spørgsmål 99 fra Udenrigsudvalget
stillet den 18. januar 2024 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
Vil ministeren som opfølgning på det åbne samråd om URU alm. del -
samrådsspørgsmål H i Udenrigsudvalget den 16. januar 2024 redegøre for,
hvor Udenrigsministeriet finder juridisk belæg for, at anvendelsen af
rammevurderinger for direkte og indirekte eksport af militært udstyr til F-
35-kampflyprogrammet er i tråd med FN’s våbenhandelstraktat og EU’s
regler?
Svar
For en nærmere redegørelse af dansk praksis for våbeneksportkontrol,
herunder ift. F-35 programmet, samt Danmarks juridiske forpligtelser iht.
Rådets fælles holdning om fælles regler for kontrol med eksport af
militærteknologi og
FN’s våbenhandelstraktat henvises til
Udenrigsministeriets besvarelse af spørgsmål 59 og 62 til
Udenrigsudvalget af 18. juni 2023 samt besvarelse af spørgsmål 78 til
Udenrigsudvalget af 19. december 2023.
Som det fremgår af besvarelsen af URU spørgsmål 59, skal
medlemsstaterne i henhold til art. 1 i Rådets fælles holdning bl.a. fra sag til
sag vurdere de enkelte ansøgninger om eksporttilladelse, idet det overlades
til medlemsstaterne at fastsætte, i hvilke tilfælde der stilles krav om
eksporttilladelse.
Rådets fælles holdning indeholder en række kriterier, som
medlemsstaterne skal tage i betragtning ved deres eksportkontrol. Det
følger af Rådets fælles holdning, at de konkrete ansøgninger skal vurderes
ud fra otte kriterier (art. 2). Det drejer sig eksempelvis om, hvorvidt der
består en klar risiko for anvendelse af det pågældende udstyr til
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om, hvor Udenrigsministeriet finder juridisk belæg for, at anvendelsen af rammevurderinger for direkte og indirekte eksport af militært udstyr til F-35-kampflyprogrammet er i tråd med FN’s våbenhandelstraktat og EU’s regler
2
menneskerettighedskrænkelser, intern repression eller krænkelser af den
humanitære folkeret. FN’s våbenhandelstraktat forpligter dertil stater til
ikke at give tilladelse til eksport, hvis staten på tidspunktet for tilladelsen
har kendskab til, at de pågældende våben eller genstande vil blive anvendt
til at begå krænkelser af den humanitære folkeret, eller hvis staten afgør, at
der er en overvejende risiko for sådanne krænkelser eller alvorlig krænkelse
af internationale menneskerettigheder.
Det vurderes i den forbindelse at være i overensstemmelse med Danmarks
EU-retlige og internationale forpligtelser at behandle konkrete
ansøgninger om udførsel til en nærmere afgrænset gruppe af f.eks. nært
allierede lande baseret på nærmere definerede kriterier efter en model,
hvor der udarbejdes en samlet rammegodkendelse. En sådan godkendelse
omfatter en vurdering af de udenrigs- og sikkerhedspolitiske hensyn for
den pågældende landegruppe, hvor det herefter fra sag til sag påses, at den
konkrete ansøgning om udførsel af forsvarsmateriel er omfattet af
rammevurderingen.
Som bekendt har Udenrigsministeriet foretaget en rammevurdering, der
omfatter EU-, EFTA- og NATO-lande (med undtagelse af Tyrkiet).
Rammevurderingen bygger på en udenrigs- og sikkerhedspolitisk
vurdering på baggrund af kriterierne i Rådets fælles holdning og FN’s
våbenhandelstraktat. I rammevurderingen indgår også landenes evne og
pligt til at gennemføre effektiv eksportkontrol i forbindelse med senere
reeksport ud fra samme hensyn som EU-reglerne.
Som det fremgår af besvarelsen af URU spørgsmål 78, har den
overordnede tilgang bl.a. betydning i forhold til eksport inden for F-35-
programmet. Når danske virksomheder er underleverandører til bi- og
multilaterale samarbejdsprojekter som F-35-programmet, foregår
eksportkontrollen i Danmark som regel alene med USA som modtager
med udgangspunkt i den udenrigs- og sikkerhedspolitiske
rammevurdering. Det skyldes, at det på ansøgningstidspunktet som regel
ikke er kendt, om og i givet fald hvilke F-35-partner- og brugerlande det
færdige produkt med de pågældende delkomponenter eventuelt skal
videresælges til. Eventuel senere eksport af det færdige produkt foregår i
henhold til amerikansk eksportkontrol.
Hvis der sker ændringer i den udenrigs- og sikkerhedspolitiske situation,
foretager Udenrigsministeriet en revurdering af relevante lande, som er
omfattet af en samlet rammevurdering, således at det sikres, at den
pågældende rammevurdering på ethvert tidspunkt er aktuel.
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om, hvor Udenrigsministeriet finder juridisk belæg for, at anvendelsen af rammevurderinger for direkte og indirekte eksport af militært udstyr til F-35-kampflyprogrammet er i tråd med FN’s våbenhandelstraktat og EU’s regler
3
Udenrigsministeriet har derudover noteret sig den nederlandske landrets
dom af 12. februar 2024 i en sag vedrørende levering af dele til F-35-fly til
Israel fra et regionalt lager i Nederlandene. Landsretten i Haag omstødte
en tidligere byretsdom og pålagde den nederlandske regering at indstille al
(videre)levering af F-35-komponenter til Israel inden 7 dage efter
forkyndelse af dommen. Udenrigsministeriet er i gang med at afdække
dommens nærmere indhold og er i kontakt med vores ligesindede herom.
Det bemærkes, at den nederlandske regering har anket dommen.
Med venlig hilsen
Lars Løkke Rasmussen