Udenrigsudvalget 2023-24
URU Alm.del
Offentligt
2812428_0001.png
Samråd om praksis for risikovurderinger ved eksport af militært
udstyr til F-35-samarbejdet
Samrådsspørgsmål H
den 16. januar 2024
Til:
Udenrigsministeren
Enhed:
SP/JTEU
Sagsnr.:
24/03633
Dato:
12-01-2024
TALEPUNKT
Tak for ordet og tak til spørgeren for at indkalde til dette samråd.
Lad mig starte med at slå fast, at regeringen lægger stor vægt på dansk
deltagelse i F-35-programmet, som er afgørende for Danmarks
sikkerhed. Programmet foregår i samarbejde med vores vigtigste
allierede, herunder USA, og flyene spiller en nøglerolle for dansk
forsvar. Det kan man være politisk uenig i, men det er regeringens, og
min overbevisning, at det er i Danmarks klare sikkerhedspolitiske
interesse, at danske virksomheder kan indgå i forsyningskæder og
udviklingssamarbejder med EU- og NATO-partnere.
Jeg vil indlede med at redegøre kort for Danmarks deltagelse i F-35-
programmet samt danske virksomheders eksport til programmet. F-35-
programmet består af otte partnerlande, herunder Danmark, samt ni
brugerlande.
1
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16. januar 2024 om om eksport af militært udstyr til F-35-kampfly
Forsvarsministeriet har oplyst, at omkring 15 danske virksomheder har
kontrakter i forbindelse med F-35-programmet. De virksomheder
leverer primært dele til flyskroget og elektronik. De komponenter, som
danske virksomheder har vundet kontrakter på at fremstille, bliver
integreret i samtlige F-35, der produceres. Derfor er det altså heller ikke
muligt at differentiere mellem partnerlande og brugerlande af F-35.
Når danske virksomheder er underleverandører til bi- og multilaterale
samarbejdsprojekter som F-35 programmet, foregår eksportkontrollen i
Danmark som regel alene med USA som modtager, da det på
ansøgningstidspunktet som regel ikke er kendt, om og i givet fald hvilke
F-35-partner- og brugerlande det færdige produkt med de pågældende
delkomponenter evt. skal videresælges til. Eventuel senere eksport af
det færdige produkt foregår derfor i henhold til amerikansk
eksportkontrol.
Til brug for behandlingen af konkrete ansøgninger om udførsler til USA
har Udenrigsministeriet foretaget en udenrigs- og sikkerhedspolitisk
rammevurdering, der omfatter EU-, EFTA- og NATO-lande.
Rammevurderingen bygger på en vurdering af forholdene i landene
samt deres evne til at gennemføre effektiv eksportkontrol.
Anvendelsen af rammevurderingen indebærer, at Udenrigsministeriet
som udgangspunkt ikke høres ift. udførelser til EU-, EFTA- og NATO-
lande, medmindre der er tale om en kendt slutbruger uden for disse
lande.
2
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16. januar 2024 om om eksport af militært udstyr til F-35-kampfly
Udenrigsministeriet genbesøger når relevant den udenrigs- og
sikkerhedspolitiske rammevurdering for at sikre, at den er aktuel.
Rammevurderingen er da også i praksis løbende blevet revurderet for
at sikre, at den fortsat var aktuel. Således blev det i 2018 besluttet, at
vurderingen ikke længere kunne omfatte Tyrkiet, som jo også er et
NATO-land, på grund af Tyrkiets involvering i konflikten i Syrien.
Israels krig mod Hamas i Gaza har i lyset af USA’s eksport af
militærteknologi og –udstyr til Israel, herunder F-35-kampfly, givet
anledning til at genbesøge den nuværende rammevurdering for dansk
eksport til USA, og overveje, om denne fortsat kan opretholdes. Det er
Udenrigsministeriets vurdering, at den udenrigs- og sikkerhedspolitiske
rammevurdering for behandlingen af ansøgninger om udførsler af
militærteknologi og –udstyr fortsat kan opretholdes til NATO-landet
USA.
Jeg er faktisk forundret over, at spørgsmålet om rammevurderingen for
eksport af militært udstyr til Danmarks nærmeste samarbejdspartnere
og allierede fylder så meget. Regeringen mener, at det er vigtigt, at
danske forsvarsvirksomheder – i lyset af den sikkerhedspolitiske
virkelighed – kan indgå i internationale forsyningskæder og
udviklingssamarbejder. Vi har en strategisk sikkerhedspolitisk interesse
i at kunne være med i udviklingen af fremtidens forsvarsmateriel, både
for at sikre vor egen og vore allieredes sikkerhed.
Og som jeg også tidligere har redegjort for, er det Udenrigsministeriet
og Justitsministeriets vurdering, at Danmarks tilgang til eksportkontrol
3
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16. januar 2024 om om eksport af militært udstyr til F-35-kampfly
– også når det gælder F-35-programmet – er i overensstemmelse med
Danmarks EU-retlige og internationale forpligtelser.
Tak for ordet.
4