Udenrigsudvalget 2023-24
URU Alm.del
Offentligt
2823789_0001.png
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1024
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
14. august 2023
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Sagsbeh: Anders Svane Restorff
Caspersen
Sagsnr.: 2023-0030-9209
Dok.:
2925194
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1024 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1024 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. juli 2023. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Peter Hummelgaard
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 92: MFU spm. om, hvilke juridiske muligheder en erhvervsvirksomhed, der gør forretninger med en ambassade i Danmark, har i forhold til at indkræve penge fra ambassaden, hvis ambassaden ikke betaler sine regninger
Spørgsmål nr. 1024 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, om man som civil borger i Danmark vil
kunne anlægge et civilt søgsmål mod en udenlandsk ambassade
for manglende betalinger af ydelser?”
Svar:
En civil sag kan principielt anlægges mod enhver. Retten vil dog som ud-
gangspunkt afvise sagen, hvis den, der anlægger sagen (sagsøger), ikke har
retlig interesse i sagen. Det følger af dansk rets almindelige procesretlige
regler, jf. også retsplejelovens § 255, stk. 1.
Sagsøgeren anses for at have retlig interesse, når følgende betingelser er op-
fyldt: Sagsøgers påstand skal være lovlig og kunne bedømmes retligt, på-
standen skal være aktuel, og sagsøgeren skal have en konkret interesse i sa-
gen.
Hvis påstanden i sagen er, at sagsøgte skal betale et bestemt pengebeløb til
sagsøger (fuldbyrdelsessøgsmål), vil sagsøger typisk anses for at have kon-
kret interesse i sagen. Derudover vil en person, der er part i en sag ved en
myndighed, i almindelighed anses for at have konkret interesse i sagen.
Sagen skal endvidere for ikke at blive afvist være anlagt mod rette sagsøgte,
og sagsøger skal som udgangspunkt betale en retsafgift, der afhænger af
sagsgenstandens størrelse, jf. reglerne herom i retsafgiftsloven.
Det beror på en konkret vurdering i det enkelte tilfælde, om ovenstående
betingelser er opfyldt, og om man dermed som civil borger i Danmark vil
kunne anlægge et civilt søgsmål mod en udenlandsk ambassade for mang-
lende betalinger af ydelser.
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Udenrigsministeriet, der har oplyst følgende:
”Det
er fastslået i dansk retspraksis, at de folkeretlige regler om
staters immunitet ikke fritager en fremmed stats ambassade fra
søgsmål af privatretlig karakter. Der følger dog af wienerkon-
ventionen om diplomatiske forbindelser begrænsninger i mulig-
hederne for, at danske myndigheder kan foretage
Side 2/3
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 92: MFU spm. om, hvilke juridiske muligheder en erhvervsvirksomhed, der gør forretninger med en ambassade i Danmark, har i forhold til at indkræve penge fra ambassaden, hvis ambassaden ikke betaler sine regninger
tvangsfuldbyrdelse i sådanne sager, som involverer akkredite-
rede diplomater og diplomatiske repræsentationer.
I det omfang Udenrigsministeriet underrettes om, at en ambas-
sade ikke efterlever en dom afsagt af en dansk domstol, vil
Udenrigsministeriet efter fast praksis gøre ambassaden op-
mærksom på dens forpligtelser. Det bemærkes i den sammen-
hæng, at det følger af wienerkonventionens artikel 41, stk. 1, at
alle personer, som nyder privilegier og immuniteter, uden præ-
judice for disse har pligt til at overholde modtagerstatens love
og bestemmelser. Udenrigsministeriet udtrykker i sådanne til-
fælde ministeriets forventning om, at ambassaden efterlever sine
forpligtelser i henhold til konventionen.”
Side 3/3