Udenrigsudvalget 2023-24
URU Alm.del
Offentligt
2802867_0001.png
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
23/00766
APD
19. december 2023
URU alm. del
svar på spørgsmål 7 fra udvalget stillet den
4. oktober 2023 til ministeren for udviklingssamarbejde og
global klimapolitik.
Spørgsmål
Under samrådet i Udenrigsudvalget den 12. september 2023
omhandlende Danmarks manglende indfrielse af 0,7%-målet for
udviklingsbistanden i 2022 forklarede ministeren, at systemet er gået
efter i sømmene, og at fejlene primært lå på andre ministeriers
områder, men at han gerne faciliterer en skriftlig redegørelse fra de
øvrige ministerier. Vil ministeren oversende en sådan redegørelse
for, hvad der gik galt for de øvrige ministerier sidste år, og hvilke
konkrete tiltag der er taget for, at det ikke sker igen? Vil ministeren
samtidig redegøre for, hvilke indberetninger (inkl. tal) fra relevante
ministerier og myndigheder, Udenrigsministeriet modtog i løbet af
2022 vedr. forventede og realiserede udgifter til
flygtningemodtagelse?
Svar
Danmark levede i 2022 ikke op til FN’s målsætning om at yde 0,7 pct.
af BNI i bistand. Det skyldes primært to forhold; i) at BNI efter årets
udgang blev markant opjusteret og ii) at de realiserede udgifter til
flygtningemodtagelse blev betydeligt lavere end skønnet af relevante
ressortministerier ved opfølgningen i 3. kvartal i oktober 2022.
Udenrigsministeriet modtager skøn for flygtningemodtagelses-
udgifter, der kan opgøres som udviklingsbistand, i forbindelse med de
kvartalsvise opfølgninger. Grundet den nye situation med
flygtningemodtagelsesudgifter til fordrevne fra Ukraine i 2022
indsamlede Udenrigsministeriet ekstraordinært, i tillæg til
opfølgningerne, opdaterede skøn over udgifterne i september 2022,
jf.
tabel 1.
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om redegørelse for, hvad der gik galt i øvrige ministerier sidste år, hvor Danmark ikke indfriede 0,7%-målet for udviklingsbistanden i 2022, og hvilke konkrete tiltag der er taget for, at det ikke sker igen
2802867_0002.png
FL22
(mio. kr., pl-2022)
Ressortministerium
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Heraf til fordrevne fra Ukraine
Social- og Ældreministeriet
Heraf til fordrevne fra Ukraine
Sundhedsministeriet
Heraf til fordrevne fra Ukraine
Beskæftigelsesministeriet
Heraf til fordrevne fra Ukraine
Børne- og Undervisningsministeriet
Heraf til fordrevne fra Ukraine
DAC-rapportering i alt
1
Status
v. 1.
kvt.
2022
Status
v. 2.
kvt.
2022
Status v.
september
2022
Status
v. 3.
kvt.
2022
2022
222,3
0
20,5
0
3,0
0,0
0,0
0,0
6,4
2.725,9
2.376,1
792,4
780,5
219,5
208,8
51,7
50,8
1.346,8
1.318,7
1.733,4
1.375,0
570,9
559,6
133,6
125,0
31,6
30,7
887,3
863,6
3356,8
1.544,1
1.184,7
504,7
493,4
126,4
117,7
31,4
30,5
785,1
761,4
2991,7
1.757,9
1.391,5
509,6
493,4
126,8
117,1
31,4
30,5
783,1
757,0
3208,8
252,2
5136,3
Anm.: Udgifterne som skønnet i forbindelse med udarbejdelsen af finansloven 2022. Hertil kom yderligere
2.015,4 mio. kr. i forventede udgifter, der kunne opgøres som udviklingsbistand, i forbindelse med etableringen
af særloven i marts 2022.
Fsva. den markante opjustering af BNI i 2022 oplyser
Økonomiministeriet, at det højere end ventede niveau primært skyldes
uforudsete hændelser relateret til den økonomiske udvikling, som bl.a.
kan henføres til en uforudset og yderst markant stigning i
medicinalindustriens aktiviteter i løbet af 4. kvartal 2022. Hertil
kommer en generelt stærkere udvikling i dansk økonomi i andet halvår
2022 end lagt til grund i Økonomisk Redegørelse, august 2022.
Desuden har Danmarks Statistik løbende revideret deres foreløbige
opgørelser af BNI. Opgørelsen i juni 2023 indebar et væsentligt højere
niveau for BNI i 2022 end opgørelsen ved udgangen af 2022.
Fsva. forskellen på de realiserede udgifter til flygtningemodtagelse i
forhold til de skønnede udgifter har Udenrigsministeriet indhentet
bidrag fra relevante ressortministerier der oplyser, at det særligt skal
ses i lyset af uforudsigeligheden vedrørende udviklingen i krigen i
Ukraine.
Den ekstraordinære usikkerhed betød blandt andet, at skønnet faldt
markant i løbet af året, hvilket bl.a. kan henføres til den store
usikkerhed om antallet af fordrevne fra Ukraine, der ville ankomme
til Danmark samt usikkerheden om sammensætningen af
persongruppen i forhold til eksempelvis alder, familieforhold,
helbredstilstand, mv.
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om redegørelse for, hvad der gik galt i øvrige ministerier sidste år, hvor Danmark ikke indfriede 0,7%-målet for udviklingsbistanden i 2022, og hvilke konkrete tiltag der er taget for, at det ikke sker igen
Samtidig blev der med særloven vedrørende fordrevne fra Ukraine
gennemført en række tiltag, som havde til formål at give kommunerne
mere fleksibilitet, herunder eksempelvis mulighed for at udskyde
påbegyndelse af danskuddannelse mv. Dette medførte en yderligere
usikkerhed i relation til at skønne udgifterne forbundet med
ordningerne.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen