Udenrigsudvalget 2023-24
URU Alm.del
Offentligt
2800630_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2023/30373
APD/GDK
15. december 2023
URU alm. del
Svar på spørgsmål nr. 42 fra udvalget stillet af
Marianne Bigum (SF) den 20. november 2023 til ministeren for
udviklingssamarbejde og global klimapolitik.
Spørgsmål
Ifølge IFU indebærer reformen, at
IFU’s forvaltede kapital stiger fra 15,6
mia. kr. (2022) til omkring 35 mia. kr. i 2030. Reformen finansieres via to
hovedspor: i) kapitalindskud via udviklingsbistanden på 500 mio. kr. årligt
i perioden 2024-2030 og ii) adgang til låneramme i Nationalbanken for
13,7 mia. kr. frem mod 2030. Det fremgår desuden af det foreliggende
forslag til Finanslov for 2024 (§40.21.02), at når IFU optager genudlån hos
Danmarks Nationalbank til finansiering af Verdensmålsfonden, vil
eventuelle tab på lån blive dækket over udviklingsbistanden, mens det for
Danmarks Grønne Fremtidsfond (§ 40.21.06)
fremgår, at ”Der er fastsat
en risikopræmie på 1,75 pct. p.a. af nominelt udestående. Heraf betaler
IFU for modtagelsen af genudlån en provision til staten på 0,15 pct. af
nominelt udestående og de resterende 1,60 pct. finansieres af § 6.
Udenrigsministeriet”.
Vil ministeren i den forbindelse redegøre for:
- hvad er begrundelsen for de to forskellige modeller (hhv. dækning af
konkrete tab og risikopræmie)?
- hvor høj dækningen har været de sidste 5 år for hver af de to modeller?
- hvorfor der skal betales risikopræmie, når der samtidig sker et
kapitalindskud i IFU, som vil give bedre mulighed for at absorbere
eventuelle tab?
- hvorfor risikopræmien er sat så højt som 1,75% for Danmarks Grønne
Fremtidsfond?
-
om der er tidligere eksempler på, at en forøgelse af IFU’s låneramme har
ført til krav om betaling af risikopræmie?
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om forslaget til reform af Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU)
2800630_0002.png
2
Svar
Generelt i forbindelse med garantier, genudlån og egenkapitalindskud
oplyser Finansministeriet:
”Statslige
garantier, genudlån og egenkapitalindskud indebærer en risiko
for tab for staten. For statslige garantier og genudlån er der fx en risiko
for, at modtageren misligholder sine låneforpligtigelser (renter og
tilbagebetaling af lån), hvor staten i så fald er forpligtiget til at betale disse
på vegne af låntager. For statslige egenkapitalindskud er der en risiko for,
at disse taber økonomisk værdi og staten f.eks. ikke kan udtrække værdien
af sin egenkapitalinvestering på et senere tidspunkt.
Ved udstedelse af nye statslige garantier, genudlån og egenkapitalindskud
skal der derfor tilvejebringes finansiering svarende til den beregnede
statsfinansielle risiko for den pågældende ordning,
jf. Budgetvejledningens
punkt 2.2.15.
Finansieringen kan tilvejebringes i form af garanti-
/låneprovision fra modtageren til staten, statslig finansiering inden for det
statslige delloft for driftsudgifter eller en kombination heraf.
Formålet med at tilvejebringe finansiering til at afdække de statsfinansielle
risici er at finansiere de forventede tab på statslige garantier, genudlån og
egenkapitalindskud løbende fra udstedelsestidspunktet, frem for at der
skal findes finansiering på bagkant, når evt. tab måtte realiseres.
Afdækningen af statsfinansielle risici ved de såkaldte risikopræmier
fungerer således som en slags ”forsikringsordning” til
løbende afdækning
af evt. fremtidige tab. Det skal sikre, at de
forventede
omkostninger ved
statslige garantier, genudlån og egenkapitalindskud prioriteres på lige fod
med øvrige tiltag i udgiftspolitikken, samt at anvendelsen af statslige
garantier, genudlån og egenkapitalindskud ikke utilsigtet skævvrider de
udgiftspolitiske prioriteringer og svækker de offentlige finanser
over tid.”
I relation til de fem konkrete delspørgsmål under spørgsmål 42 bemærkes
følgende:
1. I
forbindelse med IFU’s
statslige genudlånsramme til finansiering
af Verdensmålsfonden dækkes eventuelle tab på genudlån direkte
over udviklingsbistanden, hvorved den statslige risiko er afdækket.
For genudlån
til finansiering af IFU’s
grønne udlån under
Danmarks Grønne Fremtidsfond afdækkes de statsfinansielle risici
i stedet løbende ved såkaldte risikopræmier, der reflekterer, at de
grønne lån udstedes alene på baggrund af
IFU’s egenkapital
og
inden fra rammerne af IFU’s risikostyring,
jf. punkt 3 nedenfor.
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om forslaget til reform af Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU)
3
Forskellen i håndteringen skyldes, at
IFU’s
statslige genudlåns-
ramme under Danmarks Grønne Fremtidsfond benyttes til udlån,
mens den statslige genudlånslånsramme for Verdensmålsfonden
anvendes til aktieinvesteringer, der er forbundet med højere risiko,
end IFU vurderes at kunne håndtere inden for IFU’s eksisterende
rammer, uden at udviklingsbistanden garanterer for evt. tab.
2. Der har ikke på nuværende tidspunkt været tab på nogen af de to
lånerammer.
3. Kapitalindskuddet til IFU anvendes bl.a. til at styrke
IFU’s
kapacitet til at yde udlån inden for rammerne
af IFU’s risikostyring.
Der vil dog fortsat være en statsfinansiel risiko for, at IFU ikke selv
kan honorere sine låneforpligtigelser, herunder også ift. statslige
genudlån. Der skal derfor fortsat tilvejebringes finansiering
svarende til den beregnede statsfinansielle risiko for
IFU’s
låntagning ved statslige genudlån, idet der dog i den underliggende
risikovurdering bl.a. tages højde for både IFU’s kapitalisering og
risikostyring.
4. I forbindelse med beslutningen om at etablere Danmarks Grønne
Fremtidsfond som led i Finanslovsaftalen for 2020 blev de
statsfinansielle risici ved IFU’s
statslige
genudlånsramme til IFU’s
grønne låneordning under Danmarks Grønne Fremtidsfond
opgjort til at svare til en risikopræmie på 1,75 pct.
5. IFU har ikke haft adgang til statens genudlån før etableringen af
Verdensmålsfonden og Danmarks Grønne Fremtidsfond. Der er
således ikke tidligere eksempler på, at en forøgelse af IFU’s
låneramme via statens genudlån har ført til krav om betaling af
risikopræmier til staten.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen