Udenrigsudvalget 2023-24
URU Alm.del
Offentligt
2779410_0001.png
Talepunkt til brug for minister for udviklingssamarbejde og global klimapolitik ved
besvarelse af URU alm. del samrådsspørgsmål D den 7. november 2023.
Tak for ordet.
Lørdag den 7. oktober blev Israel ramt af et bestialsk terrorangreb fra
Hamas, og Israel har som reaktion indledt omfattende luftangreb og
senest også landoperationer i Gaza med det formål at bekæmpe
Hamas.
Regeringen har udtrykt sin klare fordømmelse af
Hamas’ terrorangreb
og støtter Israels ret til at forsvare sig
selvfølgelig inden for
rammerne af folkeretten, herunder den humanitære folkeret.
De seneste tabstal i konflikten lyder p.t. på over 1.400 dræbte og over
5.000 sårede israelere. I Gaza over 10.000 dræbte, heraf over 4.000
børn og over 25.000 sårede.
Den humanitære situation i Gaza er katastrofal og forværres dag for
dag. FN melder om 1,5 mio. internt fordrevne, og samtidig er der akut
mangel på stort set alt: vand, mad, medicin, elektricitet og brændstof.
Det er en dybt tragisk situation.
1
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. november 2023 om suspension af udviklingsbistand til Palæstina
2779410_0002.png
Mens det er positivt, at det nu er lykkedes at få mere nødhjælp ind i
Gaza, er den humanitære adgang desværre fortsat stærkt begrænset og
behovene akutte. Det er derfor også vigtigt for mig indledningsvist at
slå fast, at den danske humanitære bistand ikke er berørt af pausen,
ligesom støtten gennem danske civilsamfundsorganisationer fortsætter
ufortrødent.
Lad mig nu gå videre til besvarelsen af samrådsspørgsmålene. Dels
vedrørende den igangsatte gennemgang af udviklingssamarbejdet.
Dels vedrørende den humanitære bistand. Og endelig vedrørende
menneskerettighederne.
-oOo-
Først om gennemgangen af udviklingsbistanden.
I lyset af
Hamas’ brutale
angreb den 7. oktober besluttede regeringen
den 10. oktober at sætte de planlagte udbetalinger af den danske
bilaterale udviklingsstøtte til Palæstina på pause. Det gjorde vi fordi,
der ikke må herske nogen tvivl om, at danske midler til Palæstina
anvendes i overensstemmelse med formålet. Vi bruger nu pausen til at
gennemgå bistanden med henblik på at sikre, at ingen individer,
organisationer
eller enheder på EU’s og FN’s terrorlister direkte eller
indirekte får gavn af dansk støtte.
Konkret gennemgås de 72 mio. kr., som mangler at blive udbetalt i
2023 under det bilaterale landeprogram.
2
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. november 2023 om suspension af udviklingsbistand til Palæstina
Gennemgangen vil tage den nødvendige tid, men med ambitionen om
at blive afsluttet hurtigst muligt. Det er i alles interesse. Og vi er
allerede i fuld gang.
Bl.a. EU og Sverige er i gang med lignende øvelser, og vores
gennemgang sker i tæt dialog med dem. EU forventes at afslutte sin
gennemgang i midten af november og Sverige i starten af december.
Vi har ingen ambition om at blive færdige senere end det.
Da EU i oktober traf beslutning om at gennemføre sin gennemgang,
havde man ingen umiddelbart forestående planlagte udbetalinger. EU
stod dermed i en anden situation end Danmark. Det er samtidig min
forståelse, at EU forventer at kunne afslutte sin gennemgang inden
sine næste planlagte udbetalinger.
Pausen for det danske bistandsprogram omfatter, som nævnt, de
midler som endnu ikke er udbetalt i 2023. Da det danske engagement,
som nu gennemgås, omfatter støtte til hele Palæstina
Gaza og
Vestbredden inklusiv Østjerusalem
gælder det dermed også
projekter, som ikke kun implementeres i Gaza. Udviklingsbistanden
til Palæstina registreres og rapporteres således samlet.
3
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. november 2023 om suspension af udviklingsbistand til Palæstina
2779410_0004.png
Jeg vil samtidig gerne understrege en lidt mere generel pointe i relation
til bistandsgennemgangen. Nemlig at vi fra regeringens side
naturligvis er helt opmærksomme på balancerne, herunder vigtigheden
af at skelne mellem palæstinenserne og Hamas. Vi har ingen interesse
i at trække tæppet væk under palæstinenserne, men vi er nødt til at
sikre, at danske midler ikke bidrager til hverken direkte eller indirekte
at støtte terror. Det har vi naturligvis allerede gode retningslinjer for i
forvaltningen, men nu giver vi altså det hele en grundig gennemgang.
Det mener jeg, er det rigtige at gøre i den her situation.
-oOo-
Nu til spørgsmålene om humanitær støtte.
Regeringen annoncerede som bekendt
den 17. oktober et
ekstraordinært bidrag på 50 mio. kr. i akut humanitær nødhjælp, som
skal komme civilbefolkningen i Palæstina til gode. Det gjorde vi i lyset
af den katastrofale humanitære situation i Gaza.
Det ekstra humanitære bidrag kommer i tillæg til de 115,6 mio. kr.,
som vi allerede har givet i humanitær bistand til Palæstina i år.
Regeringen ser løbende på behovet for nye humanitære bidrag. Og vi
er villige til at yde mere. Jeg forventer i øvrigt at deltage i den
internationale humanitære konference i Paris på torsdag.
4
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. november 2023 om suspension af udviklingsbistand til Palæstina
2779410_0005.png
Den humanitære adgang til Gaza er som omtalt meget begrænset. Det
er godt, at det siden 21. oktober er lykkedes at få lastbiler med
nødhjælp ind i Gaza gennem grænseovergangen ved Rafah i Egypten.
Men det er fortsat langt fra nok. Der er behov for hjælp i meget større
skala. Derfor er jeg også glad for, at EU senest har tredoblet sin
humanitære bistand til over 75 mio. euro, ligesom EU har oprettet en
humanitær luftbro for at få nødhjælp ind i Gaza via Egypten.
Derudover er det selvfølgelig helt afgørende at sikre hurtig og uhindret
humanitær adgang ind i Gaza. EU har ved flere lejligheder påpeget
dette behov. Det var også var blandt konklusionerne fra det seneste
møde mellem stats- og regeringscheferne i Det Europæiske Råd, hvor
der blev opfordret til etableringen af humanitære korridorer og pauser.
-oOo-
Som det tredje element er det væsentligt for mig at understrege, at
regeringen bakker fuldt op om folkeretten og den humanitære folkeret.
Arbejdet for at fremme den internationale regelbaserede orden,
herunder beskyttelse af menneskerettighederne, er fast forankret i
dansk udenrigspolitik.
Derfor har det danske udviklingsprogram bl.a. også et stort fokus på
netop menneskerettigheder i Palæstina.
5
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. november 2023 om suspension af udviklingsbistand til Palæstina
2779410_0006.png
Gennem den bilaterale udviklingsbistand finansieres eksempelvis
civilsamfundsorganisationer,
som
arbejder
for
at
fremme
menneskerettighederne i Palæstina og dokumentere krænkelser begået
på begge sider. Det gælder bl.a. i forhold til kvinders rettigheder,
torturbekæmpelse og bevægelsesfrihed i Palæstina.
Som tidligere nævnt dækker det danske engagement hele Palæstina.
Derfor er alle relevante parter, som agerer i disse områder, i fokus for
arbejdet
med
menneskerettigheder.
Krænkelser
af
menneskerettighederne dokumenteres løbende, uanset om det er
Hamas, Israel eller det Palæstinensiske Selvstyre, som måtte begå
disse.
Derudover har FN,
særligt gennem FN’s Menneskerettighedsråd,
etableret en række mekanismer, som har til formål at monitorere
udviklingen i Israel og Palæstina. Danmark engagerer sig gennem EU
løbende med disse mekanismer, ligesom vi jævnligt tager
menneskerettighedssituationen
Menneskerettighedsrådet.
op,
bl.a.
i
regi
af
-oOo-
6
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. november 2023 om suspension af udviklingsbistand til Palæstina
2779410_0007.png
Afslutningsvist er det vigtigt for mig at understrege, at det fortsat er
regeringens holdning, at en fredelig løsning på konflikten mellem
Israel og Palæstina skal findes gennem realiseringen af en to-
statsløsning. Det er og bliver det overordnede formål med
bistandsprogrammet at understøtte denne proces og samtidig bidrage
til at forbedre levevilkårene for palæstinenserne. Vores gennemgang
af bistanden ændrer ikke ved dette formål.
7