Udenrigsudvalget 2023-24
URU Alm.del
Offentligt
2802869_0001.png
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
23/00766
APD
19. december 2023
URU alm. del
svar på spørgsmål 3 fra udvalget stillet den
4. oktober 2023 til ministeren for udviklingssamarbejde og
global klimapolitik.
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse regnskabs-/forbrugstallet for
udviklingsbistanden for 2021 og 2022 (dvs. det samlede forbrug
under §6.3. og uden for §6.3.), herunder redegøre for større
afvigelser i forhold til finansloven og i skøn over/realiseret BNI?
Besvarelsen forventes at rumme svar på, hvorfor der
som oplyst af
ministeren under samrådet i Udenrigsudvalget den 12. september
2023
manglede at blive udbetalt 901,3 mio. kr. i udviklingsbistand i
2022.
Svar
Den samlede ramme for udviklingsbistand på § 6.3. fastsættes på
finansloven på baggrund af et skøn for finansårets BNI og et skøn
over de udgifter uden for § 6.3, der forventes at kunne rapporteres
som udviklingsbistand i henhold til de internationalt standardiserede
OECD-DAC-retningslinjer.
§ 6.3. budgetteres på finansloven i altovervejende grad som
tilsagn om
tilskud
på reservationsbevillinger, der giver mulighed for at udbetale
over flere år. Den endelige afrapportering til OECD-DAC baserer
sig på de realiserede
udbetalinger.
Disse udbetalinger kan have
oprindelse i de afsatte tilsagn på det givne års finanslov eller tidligere
års indgåede tilsagn. Der vil derfor forventeligt være forskel mellem
den budgetterede udviklingsbistand på finansloven (tilsagn) og den
endelige afrapportering til OECD-DAC (udbetalinger). I det
følgende præsenteres derfor både regnskabs- og forbrugstal opgjort i
forhold til indgåede tilsagn samt faktiske udbetalinger i 2021 samt
2022.
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om regnskabs-/forbrugstallet for udviklingsbistanden for 2021 og 2022
2802869_0002.png
Tabel 1 viser henholdsvis den afsatte ramme til udviklingsbistand
under §6.3 samt de realiserede tilsagn.
Tabel 1: Udgifter inden for § 6.3. (mio. kr., løbende priser)
Afsat ramme
Realiserede
Difference
tilsagn
finansloven
2021
14.166,4
13.780,7
-385,70
2022
14.356,9
11.455,8
-2.901,10
Differencen mellem det afsatte beløb på finansloven for 2021 og de
realiserede tilsagn i 2021 skyldes overvejende, at der blev afsat midler
til at dække udgifter forbundet med donation af COVID-19-vacciner
til udviklingslande. Differencen i 2022 skyldes overvejende, at der
blev omprioriteret ca. 2,8 mia. kr. til udgifter relateret til fordrevne
fra Ukraine. Dette var på baggrund af årets sidste skøn for, hvad der
kunne forventes at kunne opgøres som udviklingsbistand.
Derudover blev der ligeledes afsat midler til at dække udgifter
forbundet med donation af COVID-19-vacciner.
Tabel 2 viser en oversigt over BNI som afsat på finansloven
sammenholdt med BNI på tidspunkt for indmelding til OECD-
DAC.
Tabel 2: Udsving i BNI 2021-2022
(mio. kr. løbende priser)
BNI på tidspunkt for
BNI på tidspunkt for
fastlæggelse af ramme på
indmeldelse til OECD
FL
1
DAC
2
Afvigelse i
bistandsramme
svarende til 0,70 pct. af
BNI
2021
2.390.266
2.584.156
1.357,2
2022
2.594.100
2.929.370
2.346,9
Anm.:
1
Bistandsrammen svarende til 0,70 pct. af BNI fastlægges på finanslovene med
afsæt i Økonomisk Redegørelse fra året før. Således er BNI-skøn for FL21 baseret på
Økonomisk redegørelse af august 2020.
2
Det indrapporterede BNI til OECD DAC
baseres på Danmarks Statistiks opgørelse på tidspunktet for den endelige opgørelse i
juli det efterfølgende år. For 2021 er der således tale om BNI-opgørelsen tilgængelig i
juli 2022.
Økonomiministeriet oplyser, at de højere end ventede niveauer for
Danmarks BNI i 2021 og 2022 primært skyldes uforudsete
hændelser relateret til den økonomiske udvikling.
For 2021 var der en markant stærkere udvikling i dansk
økonomi i 4. kvartal 2021 end lagt til grund i Økonomisk
Redegørelse, december 2021. Det var især eksporten, der
overraskede positivt.
For 2022 var der en uforudset og yderst markant stigning i
medicinalindustriens aktiviteter i løbet af 4. kvartal 2022.
Hertil kommer en generelt stærkere udvikling i dansk
økonomi i andet halvår 2022 end lagt til grund i Økonomisk
Redegørelse, august 2022.
Desuden har Danmarks Statistik løbende revideret deres foreløbige
opgørelser af BNI. Opgørelsen i juni 2023 indebar et væsentligt
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om regnskabs-/forbrugstallet for udviklingsbistanden for 2021 og 2022
2802869_0003.png
højere niveau for BNI i 2022 (og 2021) end opgørelsen ved
udgangen af 2022.
Hvert år opererer Udenrigsministeriet med en udbetalingsbuffer for
udbetalingerne fra § 6.3. Bistand til udviklingslandene med henblik
på at sikre, at der udbetales mindst 0,70 pct. af BNI i
udviklingsbistand på trods af udsving i udgifter uden for § 6.3., som
eksempelvis BNI og flygtningemodtagelse, der først bliver endeligt
opgjort efter regnskabsårets afslutning.
Tabel 3 viser de realiserede udbetalinger som indmeldt til OECD-
DAC i hhv. 2021 og 2022.
Tabel 3
Mio. kr. (løbende priser)
Samlet udviklingsbistand som afsat på Finansloven
Samlet udbetalt udviklingsbistand som indmeldt til
OECD-DAC
2021
16.732
18.367,54
2022
18.159
19.604,3
0,7 pct. af BNI i 2022 er samlet 20.505,6 mio. kr., som baseret på
Danmarks Statistiks skøn ved indrapportering til OECD-DAC i juli
2023. Det samlede udbetalingstal for 2022 udgjorde 19.604,3 mio.
kr. Med afsæt heri skulle der således have været udbetalt ca. 901 mio.
kr. mere for at have levet op til 0,7 pct. målsætningen.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen