Udenrigsudvalget 2023-24
URU Alm.del
Offentligt
2943375_0001.png
Folketinget
Udenrigsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. november 2024
Sikkerhedskontoret
Karl Krohn Schaldemose
2024-12200
3446713
Besvarelse af spørgsmål nr. 271 (Alm. del) fra Folketingets
Udenrigsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 271 (Alm. del), som
Folketingets Udenrigsudvalg har stillet til justitsministeren den 23.
september 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Mikkel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Camilla Hellesø Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 271: MFU spm. om vurdering af rimeligheden af længden på straffe til fremmedkrigere i Danmark
Spørgsmål nr. 271 (Alm. del) fra Folketingets Udenrigsudvalg:
”Vil ministeren tilkendegive, om længden af straffene, og
måden de har afsonet, for alle dem der er kommet til Danmark,
efter de har kæmpet imod danske interesser og soldater i krigen
i og omkring Syrien, efter ministerens opfattelse er rimelige?
Hvis ministeren ikke er enig i straflængden, agter ministeren så
at tage initiativ til at få dem ændret?”
Svar
:
1.
Fremmedkrigere er uønskede i Danmark, og de bør som udgangspunkt
retsforfølges dér, hvor deres modbydelige handlinger er begået.
Fremmedkrigere, der måtte komme til Danmark, skal straffes hårdt. Hvis de
allerede er dømt i udlandet, må myndighederne se på, om de kan straffes
yderligere her i landet.
Danskernes sikkerhed er regeringens allerhøjeste prioritet, og regeringen
tager den trussel, som terrordømte udgør, ekstremt alvorligt. Det gælder
naturligvis også for tilbagevendte fremmedkrigere fra Syrien.
2.
Justitsministeriet kan oplyse, at straffen blev skærpet for overtrædelse af
straffelovens § 101 a, §§ 114-114 j og § 136, stk. 2, ved lov nr. 883 af 16.
juni 2020 om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for overtrædelse
af straffelovens terrorbestemmelser).
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at straffen blev skærpet
gennem dels en generel forhøjelse af strafferammerne, dels en
gennemgående forhøjelse af det gældende strafniveau med omkring det
halve i forhold til den straf, der hidtil havde været fastsat – eller ville være
fastsat – af domstolene, jf. Folketingstidende 2019-20, tillæg A, L 130 som
fremsat, side 4. Særligt for så vidt angår overtrædelse af straffelovens § 114
j, stk. 1, om indrejse- og opholdsforbud i visse konfliktområder, blev
strafniveauet dog skærpet yderligere, således at straffen blev fire gange så
høj i forhold til den straf, der hidtil havde været fastsat af domstolene, jf.
Folketingstidende 2019-20, tillæg A, L 130 som fremsat, side 43. Det
fremgår endvidere af bemærkningerne, at strafudmålingen forsat vil bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige
omstændigheder i sagen, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10. Det angivne strafniveau vil derfor
Side 2/3
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 271: MFU spm. om vurdering af rimeligheden af længden på straffe til fremmedkrigere i Danmark
kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag
foreligger skærpende eller formildende omstændigheder.
Strafskærpelsen finder anvendelse på strafbare forhold, der begås efter
lovens ikrafttræden den 18. juni 2020. Rigsadvokaten har i sine bidrag til de
samtidige besvarelser af spørgsmål nr. 268 og 269 (Alm. del) fra
Folketingets Udenrigsudvalg redegjort for i alt 17 sager. Rigsadvokaten har
endvidere oplyst, at der i de anførte sager alene er identificeret én sag, hvor
den domfældte delvis havde begået forholdet efter strafskærpelsen i 2020.
De øvrige sager vedrørte således forhold, som var begået før lovens
ikrafttræden, jf. straffelovens § 3, stk. 1, 1. pkt.
Jeg mener derfor ikke, at dommene på nuværende tidspunkt giver anledning
til at overveje, om strafniveauet for overtrædelse af straffelovens
terrorbestemmelser er rimelige eller bør ændres.
Jeg kan i øvrigt for så vidt angår bl.a. afsoningsforhold henvise til min
besvarelse af 13. september 2024 af spørgsmål nr. S 1227.
Side 3/3