Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
27/01133
MENA
6. november 2023
URU alm. del. Svar på spørgsmål 25 fra Mikkel Bjørn stillet den 12.
oktober 2023 til ministeren for udviklingssamarbejde og global
klimapolitik
Spørgsmål
Hvordan sikrer ministeren sig, at danske skattekroner målrettet Libanon ikke
ender hos terrororganisationen Hizbollah, eller hos organisationer, foreninger,
personer m.v., der støtter Hizbollah?
Svar
De seneste års dybe økonomiske og politiske krise i Libanon og tilstedeværelsen
af omkring 1,5 mio. syriske flygtninge har øget behovet for støtte til humanitære
aktiviteter og udviklingsindsatser for at forebygge et totalt sammenbrud og
mindske presset fra nye flygtningestrømme og irregulære migrationsbevægelser
ud af landet.
Danmark er en betydelig donor til Libanon (ca. 115 mio. kr. årligt) i form af
udviklings- og humanitær bistand til Libanon med stort fokus på de mest udsatte
befolkningsgrupper blandt syriske flygtninge og den libanesiske værtsbefolkning.
Der ydes ligeledes et mindre bidrag fra Freds- og Stabiliseringsfoden til anti-
korruptionsindsatser.
Den danske udviklings- og humanitære bistand til Libanon gives i vid
udstrækning via FN-organisationer,
herunder FN’s flygtningeorganisation
(UNHCR), FN’s udviklingsorganisation (UNDP) og FN’s fødevare-
og
landbrugsorganisation (FAO) samt internationale NGO’er.
Dertil kommer dansk støtte til lokale civilsamfundsorganisationer. Inden vi fra
dansk side giver tilsagn om støtte til organisationerne, gennemgår vi deres
kapacitet og organisatoriske struktur. Der udføres samtidig regelmæssig
monitorering af organisationernes aktiviteter, hvor målgruppen for projekterne
også besøges.
Endelig er der generelt strenge krav til forvaltning, styring og kontrol af den
danske udviklingsbistand, ligesom vores nultolerance over for korruption