Udenrigsudvalget 2023-24
URU Alm.del
Offentligt
2882712_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. juni 2024
Sikkerhedskontor II
Cenia Anne Spottog
Petersen
2024-03780
3203811
UDKAST TIL TALE
Til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål L
fra Folketingets Udenrigsudvalg
Samrådsspørgsmål L:
Vil ministrene redegøre for, hvilke konsekvenser det skal have for
dansk eksport til F-35-kamflyprogrammet, at en hollandsk domstol
den 12. februar 2024 har afsagt kendelse om, at hollandsk eksport af
dele til F35-kampflyprogrammet skal stoppes, fordi domstolen
vurderer, at der er klar risiko for, at israelske F35-kampfly bliver
brugt til at begå alvorlige overtrædelser af den humanitære folkeret i
Gaza?
Vil ministrene desuden redegøre for, hvori den hollandske domstols
vurdering af eksport-kontrol adskiller sig fra den hidtidige danske
eksportkontrolpraksis, bl.a. i relation til FN’s våbenhandelstraktat og
EU’s regler?
Der henvises bl.a. til ”Hollandsk domstol beordrer eksport til Israels
F-35-kampfly stoppet. Dommen lægger pres på Danmark”,
information.dk den 12. februar 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Pertou Mach (EL).
Side 1/6
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapirer fra samrådet den 17. juni 2024 om danske virksomheders eksport af militært udstyr til F-35-kampfly
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet og tak for spørgsmålet.
Som udenrigsministeren også var inde på, vil jeg gerne
indlede med også at slå fast, at situationen i Israel og
Palæstina er dybt bekymrende. Regeringen følger derfor
også udviklingen af konflikten nøje.
Og lad mig så vende mig mod selve samrådsspørgsmålet.
Jeg vil begynde med, hvordan tilladelser til eksport af
militært udstyr bliver tildelt. Derefter vil jeg redegøre
for, hvordan Rigspolitiet håndterer sager om eksport af
militært udstyr til F-35-programmet.
[Rigspolitiets eksportkontrolpraksis]
Kontrol med eksport af militært udstyr er reguleret i den
danske
våbenlovgivning.
Formålet
med
eksportkontrollen er helt overordnet, at Danmark
bidrager til det internationale samarbejde om effektiv
kontrol og åbenhed i forhold til handel med
forsvarsmateriel.
Side 2/6
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapirer fra samrådet den 17. juni 2024 om danske virksomheders eksport af militært udstyr til F-35-kampfly
2882712_0003.png
I Danmark er det som bekendt Rigspolitiet, der udsteder
tilladelser til eksport af militært udstyr. Det sker efter
ansøgning.
En ansøgning til Rigspolitiet om eksport af militært
udstyr skal bl.a. indeholde oplysninger om, hvilket
produkt der ønskes udført, og hvem der er modtager af
produktet.
Endvidere skal der fremgå oplysninger om slutbrugeren,
hvis denne er kendt på ansøgningstidspunktet. Det skal
også fremgå, hvis produktet skal indgå i et andet
slutprodukt.
Ved slutbrugeren forstås den fysiske eller juridiske
person, der er endelig bruger af materiellet. Slutproduktet
er det produkt, som materiellet evt. skal monteres eller
installeres i.
Rigspolitiet kan i forbindelse med sagsbehandlingen af
en ansøgning i øvrigt indhente supplerende oplysninger
fra ansøgeren, der generelt afgiver oplysninger under
strafansvar (jf. straffelovens § 163).
Side 3/6
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapirer fra samrådet den 17. juni 2024 om danske virksomheders eksport af militært udstyr til F-35-kampfly
2882712_0004.png
Når der ansøges om eksport til en modtager i såkaldte
tredjelande, dvs. lande uden for EU, EFTA og NATO,
eller
til
Tyrkiet,
skal
Rigspolitiet
høre
Udenrigsministeriet, inden der træffes afgørelse i sagen.
Udenrigsministeriet høres også, hvis der i ansøgningen
er oplyst en kendt slutbruger i et tredjeland eller i Tyrkiet.
I sager, hvor det i ansøgningen er oplyst, at Israel er
modtager- eller slutbrugerland, vil Udenrigsministeriet
derfor altid skulle høres, inden Rigspolitiet træffer den
endelige afgørelse.
Rigspolitiet
lægger
meget
stor
vægt
Udenrigsministeriets udtalelse ved afgørelsen. Det
betyder i praksis, at en udtalelse fra Udenrigsministeriet
imod at imødekomme ansøgningen vil medføre afslag fra
Rigspolitiet.
[Eksport af militært udstyr til F-35-programmet]
Det er altså de generelle rammer omkring Rigspolitiets
behandling af ansøgninger om tilladelse til våbeneksport.
Hvis jeg så skal redegøre for, hvordan Rigspolitiet
håndterer sager om eksport af militært udstyr til F-35-
programmet, så er det vigtigt at holde for øje, at – som
Side 4/6
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapirer fra samrådet den 17. juni 2024 om danske virksomheders eksport af militært udstyr til F-35-kampfly
2882712_0005.png
udenrigsministeren også var inde på – danske
virksomheders eksport til F-35-programmet i praksis ofte
vil foregå med USA som modtager.
Det skyldes, at det på ansøgningstidspunktet ofte ikke er
kendt, om og i givet fald hvilke F-35-partner- og
brugerlande det færdige produkt med de pågældende
delkomponenter evt. skal videresælges til.
Konkrete ansøgninger om eksport til bl.a. USA er
omfattet
af
den
har
rammevurdering,
udarbejdet
til
brug
som
for
Udenrigsministeriet
ansøgninger om eksporttilladelse til modtager- og
slutbrugerlande inden for EU, EFTA og NATO med
undtagelse af Tyrkiet.
Da USA er medlem af NATO, vil Udenrigsministeriet
altså ikke som udgangspunkt skulle høres i ansøgninger
om eksporttilladelser hertil. Medmindre der selvfølgelig
i ansøgningen er oplyst en kendt slutbruger uden for EU,
EFTA eller NATO, eller i Tyrkiet.
Som bekendt har Udenrigsministeriet dog i lyset af bl.a.
den nederlandske dom og den alvorlige udvikling i Israel
og Palæstina midlertidigt opfordret til, at Rigspolitiet i
Side 5/6
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapirer fra samrådet den 17. juni 2024 om danske virksomheders eksport af militært udstyr til F-35-kampfly
relevant omfang hører Udenrigsministeriet vedrørende
konkrete ansøgninger om eksport af dele til F-35-fly fra
Danmark.
Rigspolitiet har derfor siden den 15. februar 2024
anmodet Udenrigsministeriet om en udtalelse i sager, der
vedrører udstyr, som skal indgå i F-35, og hvor
modtageren er angivet som et EU-, EFTA- eller NATO-
land, og slutbruger er angivet som ukendt.
[Afrunding]
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at Rigspolitiet har meddelt
Justitsministeriet, at der siden den 15. februar 2024 er
blevet foretaget høring af Udenrigsministeriet i tre
ansøgninger om permanent udførsel af militært udstyr i
sager, der vedrører F-35-programmet.
Rigspolitiet har desuden oplyst, at der er givet tilladelse
til permanent udførsel i de tre sager.
Tak for ordet.
Side 6/6