Udenrigsudvalget 2023-24
URU Alm.del
Offentligt
2857389_0001.png
Folketinget
Udenrigsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16-04-2024
Sikkerhedskontor II
Cecilie Helene Brok
Pedersen
2024-04081
3211191
Besvarelse af spørgsmål nr. 154 (Alm. del) fra Folketingets
Udenrigsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 154 (Alm. del), som
Folketingets Udenrigsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. marts
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Pertou Mach (EL).
Peter Hummelgaard
/
Kristoffer Aagren
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
URU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om, hvordan det kan tage næsten to år at erkende, at den lempelse af våbeneksportreglerne, som Dansk Industri udførte lobbyarbejde for, var ulovlig
Spørgsmål nr. 154 (Alm. del) fra Folketingets Udenrigsudvalg:
”Det fremgår af en artikel i Information (”Dokumenter afslører
hemmeligholdt regeringsbeslutning om våbeneksport”,
information.dk, den 11. marts 2024), at regeringen i marts 2023
traf beslutning om at lempe reglerne for våbeneksport. Vil
ministeren redegøre nærmere for følgende:
1. Hvad går beslutningen konkret ud på, og hvori består
praksisændringer konkret?
2. Hvilke modtagerlande af dansk våbeneksport er omfattet af
beslutningen?
3. På hvilken dato er beslutningen truffet?
4. Hvilke ministre har været involveret i at træffe beslutningen?
5. Hvilken analyse af Danmarks internationale forpligtelser
ligger til grund for beslutningen?
6. Hvad er baggrunden for, at beslutningen efter det oplyste ikke
er kommunikeret offentligt?”
Svar
:
Som det fremgår af artiklen, blev der i marts 2023 behandlet en sag
vedrørende en afgrænset lempelse af dansk eksportkontrolpraksis.
Den nuværende regering er – ligesom tidligere regeringer – ud fra et hensyn
til regeringens interne beslutningsproces meget tilbageholdende med at
redegøre for regeringsinterne overvejelser og drøftelser over for
Folketinget.
Det kan dog oplyses, at det i forbindelse med det efterfølgende arbejde har
vist sig, at det imidlertid ikke inden for rammerne af Danmarks EU-retlige
og internationale forpligtelser vedrørende kontrol med eksport af
militærteknologi- og udstyr er muligt at gennemføre lempelsen. Praksis
vedrørende eksportkontrol er således uændret.
Side 2/2