Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
24/11162
INTJUR/EUJUR
15. februar 2024
URU alm. del – svar på spørgsmål 100 fra Udenrigsudvalget
stillet den 18. januar 2024 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
Vil ministeren bekræfte, at det vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser, hvis der gives tilladelser til direkte eller
indirekte eksport af militært udstyr til lande, der af Den Internationale
Straffedomstol pålægges, men ikke efterkommer midlertidige
foranstaltninger for at afværge handlinger, der kan falde inden for
definitionen af folkedrab i strid med FN’s folkedrabskonvention fra 1948?
Svar
Spørgsmålet forstås således, at der spørges til Danmarks internationale
forpligtelser (som tredjestat) i forhold til en parts ikke-efterlevelse af en
kendelse fra Den Internationale Domstol (ICJ) om foreløbige
foranstaltninger i en sag om FN’s folkedrabskonvention.
Indledningsvis bemærkes, at domme og kendelser fra ICJ som sådan alene
er juridisk bindende for parterne i en sag. Domstolen kan dog lægge et
faktum - eller en juridisk fortolkning - til grund, som også er relevant for
andre stater, ligesom tredjestater af hensyn til Domstolens legitimitet og
effektivitet har en bredere interesse i at formå parterne i en sag til at
efterleve domme og kendelser fra ICJ.
For så vidt angår ICJ’s kendelse om foreløbige foranstaltninger den 26.
januar 2024 i sagen anlagt af Sydafrika mod Israel, bemærkes, at
Domstolen endnu ikke har taget stilling til, om Israel har begået folkedrab,
men alene afsagt en kendelse om foreløbige foranstaltninger.
Ifølge Domstolens statut er betingelsen for, at der kan træffes en kendelse
om foreløbige foranstaltninger, at dette er nødvendigt til beskyttelse af
rettigheder, som ICJ senere i sagen kan tillægge en af parterne. Tærsklen