Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del
Offentligt
2842983_0001.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. marts 2024
J nr.
2024-1162
Svar på ULØ alm. del – spm. 94
Udvalget for Landdistrikter og Øer har i brev af d. 29. februar stillet mig følgende
alm. del spørgsmål 94, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål 94
Vil ministeren redegøre for, hvorfor der er store forskelle på den garantiprovision,
der skal stilles for de landsbysamfund, der vil udrulle fjernvarme? F.eks. afkræver
Svendborg Kommune en meget høj garantiprovision, mens Hedensted Kommune
ikke gør. Dette har den betydning, at en række projekter ikke kan gennemføres,
idet en høj garantiprovision ødelægger økonomien og sammenhængen i projek-
terne. Vil ministeren i den forbindelse redegøre for, hvilke initiativer, ministeren vil
tage for at imødegå dette problem?
Svar
Fjernvarmevirksomheder kan optage lån på fordelagtige vilkår i fx Kommunekredit,
hvis en kommune stiller garanti. Vælger en kommune at stille en garanti, vil kom-
munen efter lov om varmeforsyning skulle opkræve en løbende markedskonform
garantiprovision fra fjernvarmevirksomheden, som skal reflektere den risiko, der er
ved at garantere for lån til den konkrete anlægsinvestering. Det er kommunens an-
svar at fastlægge, hvad en markedskonform garantiprovision i det konkrete tilfælde
indebærer. Niveauet for garantiprovision vil således variere på tværs af kommuner
og anlægsinvesteringer og vil bl.a. afhænge af en konkret vurdering af risikoen for-
bundet med den pågældende anlægsinvestering samt markedsvilkårene. Kommu-
nen skal i forbindelse med garantistillelse vurdere, om garantien vil kunne bære
præg af statsstøtte. Inden garantien stilles, vil kommunen derfor skulle vurdere ga-
rantien efter EU-statsstøttereglerne.
Jeg kan ikke redegøre nærmere for kommunalbestyrelsernes beslutninger i de ek-
sempler, der henvises til i spørgsmålet. Jeg vil dog gerne gøre opmærksom på, at
der ligger en tidligere tilsynsudtalelse om garantiprovision fra Ankestyrelsen vedr.
Svendborg Kommune. Udtalelsen kan findes
her.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorfor der er store forskelle på den garantiprovision, der skal stilles for de landsbysamfund, der vil udrulle fjernvarme
2842983_0002.png
For at understøtte kommunernes arbejde med fastlæggelse af garantiprovisioner
har Energistyrelsen udarbejdet en vejledning om reglerne på området. Vejlednin-
gen blev offentliggjort i december 2023 og kan findes
her.
Det er efter min mening vigtigt, at kommunerne tager konkret stilling til garantiprovi-
sioner for de individuelle anlægsinvesteringer. Det skyldes bl.a., at kommunerne
har et ansvar for at sikre, at økonomien i projektet er fornuftigt, og at der ikke påta-
ges unødig risiko på borgernes vegne. Opkrævning af en markedskonform garanti-
provision er ligeledes med til at sikre lige konkurrence mellem de forskellige grønne
opvarmningskilder.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2