Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del
Offentligt
2831542_0001.png
Dato
29.11.23
Høringsnotat vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov om
testcentre for store vindmøller ved Høvsøre og Østerild (Mulighed for
færre, men højere vindmøller ved Testcenter Høvsøre) og tilhørende
miljø- og habitatkonsekvensvurdering
Indledning
Udkastet til lovforslag har været i offentlig høring i perioden fra den 23. juni 2023 til den 17. august
2023. Miljø- og habitatkonsekvensvurderingen har været i offentlig høring fra den 2. juni 2023 til
den 17. august. Materialerne har i samme perioder været offentliggjort på Høringsportalen.dk.
By-, Land- og Kirkeministeriet har modtaget 137 høringssvar fra offentligheden med substantielle
bemærkninger. Der er modtaget 132 høringssvar fra borgere. Der er derudover modtaget høringssvar
fra følgende foreninger og organisationer: Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsfor-
ening og Dansk Ornitologisk Forening, Fjaltring-Trans Beboerforening, Green Power Denmark og
Dansk Erhverv.
Det følger af den politiske aftale af 14. september 2023 om
Udmøntning af delelement i aftale om
Gode rammevilkår for forsøgsmøller af 15. december 2021
tilpasning af Høvsøre Testcenter,
at
der skal indføres en testcenterbonus ved de nationale vindmølletestcentre.
Der er derfor gennemført en supplerende høring i perioden 28. september 2023 til 12. oktober 2023
over et supplement til udkast til forslag til lov om ændring af lov om testcentre for store vindmøller
ved Høvsøre og Østerild (Mulighed for færre, men højere vindmøller ved Testcenter Høvsøre) vedr.
den foreslåede testcenterbonusordning.
Der er modtaget 9 høringssvar fra offentligheden i den supplerende høring, herunder fra Lemvig
Kommune, Green Power Denmark, Landdistrikternes Fællesråd og Fjaltring-Trans Beboerforening
samt 5 borgere.
Nedenfor behandles høringssvarene fra de to høringsperioder.
Bemærkninger fra offentligheden i høringsperioden 28. september-12. oktober 2023
Nedenfor gennemgås de væsentligste bemærkninger til supplementet til lovforslaget vedr. testcen-
terbonus.
1
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 81: MFU spm. om, hvad ministerens holdning til – og juridiske vurdering af – at yde kompensation til Fjaltring for det tabte provenu, når disse lokalt-ejede produktionsmøller med deres tinglyste rettighed overtages og eksproprieres m.v.
2831542_0002.png
Kompensation til naboer og lokalsamfund
Lemvig Kommune bemærker, at VE-bonusordningen for produktionsmøller omfatter boligen inden
for 8 gange møllehøjden, mens testcenterbonussen kun omfatter boliger inden for 4,5 gange mølle-
højden. Det påpeges i øvrigt, at opkøbsordningen efter VE-loven er inden for 6 gange møllehøjden,
mens man giver tilbuddet til ejendomme indenfor 4,5 gange møllehøjden ved Testcenter Høvsøre.
Derudover bemærkes, at opstilling af vindmøller på testcentrene heller ikke omfattes af grøn pulje,
som øvrige vindmøller. Lemvig Kommune opfatter på den baggrund ordningerne ved testcentrene
som lempeligere end for øvrige møller.
Lemvig Kommune ønsker bidrag til klimacenteret Klimatorium.
Green Power Denmark tilkendegiver, at de bakker op om testcenterbonus-ordningen for naboer ved
Testcenter Høvsøre, herunder at den omfatter de allernærmeste naboer, er skattefri og ikke modreg-
nes i eventuelle offentlige ydelser samt at den reguleres i testcenterloven. De er dog ikke enige i, at
den skal udstrækkes til Testcenter Østerild, hvor der ikke sker ændring og der dermed er snert af
lovgivning med tilbagevirkende kraft.
Landdistrikternes Fællesråd bemærker, at de generelt foreslår, at 15 pct. af energianlæggenes årlige
produktionsværdi i anlæggets levetid, fordeles mellem naboer, lokalsamfund og kommune. Heraf
bør naboer kompenseres mindst dobbelt så meget som i dag. Af resten bør halvdelen fordeles til
kommunen og den anden målrettes en lokal fond.
Lemvig Kommune og Landdistrikternes Fællesråd bemærker, at de tidligere besluttede udstillings-
og formidlingssteder ved testcentret i Høvsøre består af en tom bygning/et madpakkehus som i øvrigt
ofte er aflåst.
Fjaltring-Trans Beboerforening, Else Buhl, Mona Henriksen og Anders Bune bemærker, at de mener
beløbet på 7000 kr. om året bør være højere, særligt når de øvrige ordninger foreslås forhøjet til
9000-14 000 kr. Derudover foreslås, at der ligesom øvrige ordninger for vindmøller, bør gælde inden
for en afstand på 8 gange møllehøjden.
Fjaltring-Trans Beboerforening foreslår, at der betales til grøn pulje ved opstilling. Værditabsordnin-
gen bør være som for alle andre. Derudover bør der etableres en lokal fond, der styres af den lokale
beboerforening.
Arne Bredahl Sax-Kristensen og Steffen-Malik Høegh ønsker, at man generelt sikrer en nabokom-
pensation i form af gratis el.
Kommentar
Det bemærkes samlet til ovenstående høringssvar, at den primære funktion for prototypevindmøl-
lerne på de nationale testcentre er at afprøve og udvikle nye vindmølletyper, ikke at producere og
sælge strøm, som er formålet for produktionsvindmøller. En produktionsmølle er opsat i mere end
25 år, hvor der sælges strøm og derfor er en fast omsætning. På testcentrene er der tale om udvik-
lingsaktiviteter for prototypevindmøller, der løbende gennemgår tilpasninger og fysiske ændrin-
ger som led i testforløb med henblik på udvikling af ny vindmølleteknologi, og hvor prototypen
typisk kun står 1-3 år på testcenteret, før en ny opstilles. Der er dermed ikke en fast elproduktion
fra en permanent opstillet vindmølle på testcentrene, der svarer til produktionen fra produktions-
møller. Samtidig er der afvejet, at kompensationsordninger øger testudgifterne og at man i ud-
formning af en kompensationsmodel dermed skal sikre, at den sådan model ikke forringer incita-
menterne til at udvikle og teste møller i Danmark og dermed modvirker testcentrenes formål.
Grundet disse forskelle mellem prototypevindmøller og produktionsvindmøller, har der indtil nu
ikke været en ordning om kompensation af naboer til testcentrene, som det f.eks. kendes fra VE-
2
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 81: MFU spm. om, hvad ministerens holdning til – og juridiske vurdering af – at yde kompensation til Fjaltring for det tabte provenu, når disse lokalt-ejede produktionsmøller med deres tinglyste rettighed overtages og eksproprieres m.v.
2831542_0003.png
lovens regler om VE-bonus, der gælder for produktionsvindmøller. Samtidig anerkendes det poli-
tisk, at naboer til vindmøller ikke oplever forskel på almindelige landvindmøller og testcentrenes
prototypevindmøller. Det har derfor været et selvstændigt fokus at fastsætte kompensation i test-
centerloven afpasset testcentrenes formål. Kompensationstiltaget med testcenterbonus er derfor
tilpasset, så den aktuelt påtænkte kompensation vil udgøre et fast årligt beløb på 7.000 kr. til na-
boerne inden for 4,5 gange møllehøjden, der ikke afhænger af den ujævne elproduktion. Herved
giver ordningen en forudsigelighed om udbetalingens størrelse for naboerne ved testcenteret, som
ikke eksisterer ved VE-bonus, der afhænger af produktion og elpriser.
Det er By-, Land- og Kirkeministeriets vurdering, at den foreslåede ordning grundet disse forskelle
mellem prototypevindmøller og produktionsvindmøller ikke er direkte sammenlignelig med VE-
lovens regler om VE-bonus, men at den foreslåede ordning bl.a. afspejler en passende og proporti-
onal kompensation til naboer til testcenteret.
Testcenterbonusordningen er udstrakt til også at gælde ved Testcenter Østerild med henblik på at
stille naboer til begge de nationale testcentre ens.
Ift. klimacentret Klimatorium i Lemvig Kommune, bemærkes det, at dette blev støttet med 3 mio.
kr. årligt på finansloven i perioden 2019-2022, og støtten er videreført med en bevilling på 3 mio.
kr. i 2023 på finansloven 2023. Det er derfor ikke behandlet i forbindelse med ændring af testcen-
terloven. Derudover fremgår det af den finanslovsaftale, der blev indgået den 27. november 2023,
at Klimatorium også får et tilskud på 3 mio. kr. i 2024.
Af politisk aftale af 15. marts 2017 om etablering af yderligere testpladser til prototypevindmøller
ved Østerild og Høvsøre fremgår det, at aftalekredsen ønsker, at der i samarbejde med DTU og
Lemvig Kommune aktivt skal arbejdes for at forbedre og udvikle formidlings- og udstillingsaktivi-
teter ved Høvsøre Testcenter, til gavn for lokalområdet, turister m.m. Der er i dag etableret en
bygning til besøgscenter ved Høvsøre Testcenter, og DTU er i gang med at udvikle en udstilling til
besøgscenteret. Der har været enighed mellem Lemvig Kommune og DTU om, at der skal være et
attraktivt besøgscenter på Høvsøre Testcenter, som dog er skaleret efter en forventning om, at der
ikke vil være et stort besøgstal. By-, Land- og Kirkeministeriet vil kontakte DTU med henblik på at
sikre, at udstilling og adgang til besøgscenteret afstemmes i dialog med Lemvig Kommune.
Nedlæggelse af boliger og vindmøller
Landdistrikternes Fællesråd foreslår, at der kan ske omplacering af boliger i det åbne land. Hvis der
skal opkøbes ejendomme i det åbne land, bør der kunne udlægges nye byggeretter til boliger i det
åbne land andre steder i lokalområdet, hvor der i den forbindelse skabes større afstand til testcen-
trene.
Landdistrikternes Fællesråd anbefaler dertil, at der sker lokal inddragelse og opstilles krav om, at de
nærmeste naboer og lokalråd bliver en aktiv part i processen om testcentrene for store vindmøller.
Den nye proces, hvor der eksproprieres eller opkøbes ejendomme, har skabt frustration i lokalområ-
det.
Fjaltring-Trans Beboerforening og Anders Bune bemærker, at de fortsat mener, at man skal undgå
ekspropriation ved at fastholde møllehøjden som den er, eller dispensere fra afstandskravet jf. en
ordning ved Testcenter Østerild.
Fjaltring-Trans Beboerforening bemærker, at der på de lokalt-ejede vindmøller er tinglyst en ret-
tighed om, at 2 % af overskuddet skulle gå til kulturelle og bosætningsfremmende tiltag i Fjaltring og
Trans. Ved ekspropriation af møllerne skal denne forpligtelse overtages af Testcenter Høvsøre.
Kommentar
3
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 81: MFU spm. om, hvad ministerens holdning til – og juridiske vurdering af – at yde kompensation til Fjaltring for det tabte provenu, når disse lokalt-ejede produktionsmøller med deres tinglyste rettighed overtages og eksproprieres m.v.
2831542_0004.png
Ift. omplacering af boliger i det åbne land vurderes det, at Lemvig Kommune har de planlægnings-
mæssige muligheder for at sikre byudvikling omkring Fjaltring. Lemvig Kommune har i Lemvig
Kommuneplan 2021-2033 bl.a. udpeget et udviklingsområde omkring Fjaltring, der ligger i kyst-
nærhedszonen, hvilket giver Lemvig Kommune større adgang til at planlægge for udvikling af
landsbyen samt give tilladelse til anlæg svarende til de generelle regler i landzone.
Ift. lokal inddragelse har der været en inddragelsesproces, hvor både miljøkonsekvensvurderingen
om tilpasningen og lovforslaget om tilpasning af Testcenter Høvsøre har været i offentlig høring.
Der er desuden blevet afholdt et borgermøde i lokalområdet den 22. februar 2022 og den 22. juni
2023, hvor borgerne havde mulighed for at udtrykke deres synspunkter. Disse synspunkter og ind-
komne høringssvar er behandlet bl.a. i afgrænsningsudtalelsen og dette høringsnotat.
Ift. forespørgsel om at dispensere fra afstandskravet, så ekspropriation undgås, bemærker By-,
Land- og Kirkeministeriet, at det er forudsat i lovgrundlaget for de nationale testcentre, at af-
standskravet i vindmølleplanlægningsbekendtgørelsen vil skulle overholdes ved opstilling af vind-
møller på testcentrene, herunder også i bemærkningerne til lovforslaget om tilpasning til Testcen-
ter Høvsøre. Der er tidligere ved Testcenter Østerild givet dispensation fra støjkravene i en sag,
hvor der var særlige personlige omstændigheder for en beboer i en eksproprieret bolig.
Ift. de lokalt-ejede møller ved Fjaltring, vil det afhænge af den faktiske støjemission fra testcenteret,
om og hvornår møllerne konkret skal nedlægges. Det bemærkes, at der ikke som konsekvens af
tilpasningen i sig selv bliver behov for ekspropriation af møllerne, der sker mod fuld erstatning og
efter ekspropriationskommissionens afgørelse.
Bemærkninger fra offentligheden i høringsperioden 23. juni-17. august 2023
Nedenfor gennemgås de væsentligste bemærkninger til konkrete emner i udkast til lovforslag og til-
hørende miljø- og habitatkonsekvensvurdering.
Der er uafhængigt af høringen i øvrigt foretaget yderligere supplerende forklaringer, uddybninger og
korrektioner i lovforslaget i forhold til høringsudkastet.
Generelt om tilpasningen af Testcenter Høvsøre
Høringen viser generelt opbakning til den grønne omstilling og vindmøller, herunder behovet for at
teste vindmøller på testcentrene. Der udtrykkes samtidig fra flere sider bekymring for den negative
påvirkning for berørte naboer og natur, hvilket adresseres under de konkrete emner.
Dansk Erhverv og Green Power Denmark finder lovændringen positiv, idet den understøtter en frem-
tidssikring af Testcenter Høvsøre. Med forøgelsen af tiphøjden til 275 meter på de enkelte testpladser
kan Testcenter Høvsøre spille en rolle i en årrække endnu, og dermed være med til at fastholde Dan-
marks førende position på vindmølleområdet. På den baggrund hilses ændringen velkommen.
Green Power Denmark bemærker desuden, at de nuværende testcentre i Høvsøre og Østerild har
været centrale i at sikre Danmarks position som grønt foregangsland på vindområdet, og testcentrene
er en hovedårsag til, at fabrikanternes udviklingsafdelinger er placeret
og bibeholdes
i Danmark.
Såfremt ændringen af Høvsøre ikke blev gennemført, kunne det have alvorlige konsekvenser for den
danske vindmøllebranches muligheder for at teste prototypevindmøller, og dermed konsekvenser for
både eksportmuligheder og danske arbejdspladser. De vindmøller, som opstilles i testcenteret, vil
desuden efter serieproduktionen er igangsat fortrænge drivhusgasudledninger globalt, og de danske
testcentre er dermed med til at understøtte den grønne omstilling globalt.
Green Power Denmark bemærker derudover, at det er positivt, at det fremgår af lovforslaget, at det
kan have positive konsekvenser for landdistrikterne, idet vindmøllebranchen genererer arbejdsplad-
ser uden for hovedstadsområdet.
4
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 81: MFU spm. om, hvad ministerens holdning til – og juridiske vurdering af – at yde kompensation til Fjaltring for det tabte provenu, når disse lokalt-ejede produktionsmøller med deres tinglyste rettighed overtages og eksproprieres m.v.
2831542_0005.png
Fjaltring-Trans Beboerforening bemærker, at Fjaltring har været pionerlandsby på vindmølleområ-
det og den grønne omstilling. Beboerne har af flere omgange været med til at rejse anpartsejede vind-
møller. Beboerne er således tilhængere af vindmøller og også indforstået med, at der skal forskes i
udviklingen af vindmøller. Foreningen bemærker dog, at de ikke mener, at der er fremtidsperspekti-
ver i Testcenter Høvsøre, fordi fremtidens møllehøjder på 400-500 meter ikke vil kunne opnås.
Kommentar
Det bemærkes samlet til ovenstående høringssvar, at formålet med tilpasningen af Testcenter
Høvsøre er at imødekomme det aktuelle behov for flere pladser til test af højere og større vindmøller
i Danmark. Der vurderes at være et behov for hurtig justering af den nationale testkapacitet som
et strategisk vigtigt led i at understøtte den fortsatte teknologiudvikling. Teknologiudviklingen skal
understøtte muligheden for at effektivisere vindmøllerne og skal dermed understøtte mulighederne
for at realisere den ønskede udbygning med vedvarende energi, som også skal bidrage til, at Dan-
mark når i mål med de nationale klimamålsætninger. I Danmark er udbygning af vedvarende
energikilder såvel på havet som på land i form af solceller og landvindmøller et afgørende element,
der kan levere billig, grøn energi hurtigt i årene fremover.
Test af prototypevindmøller er en vigtig del af fødekæden i denne udbygning, og det er af afgørende
betydning for vindmøllebranchen, at der er tilstrækkelig rummelighed på de testpladser, der findes
i Danmark. Med en tilpasning af det eksisterende Testcenter Høvsøre til fem testpladser til møller
på op til 275 meter, udnyttes den eksisterende infrastruktur til at sikre, at der de næste 5-10 år
findes egnede testpladser, der kan imødekomme branchens aktuelle behov for flere pladser til test
af højere og større vindmøller og der vurderes ikke at være alternative løsninger til at sikre dette
formål.
Det øgede behov for samlet set 20 testpladser for højere og større prototypevindmøller i Danmark
medfører, at eventuelle yderligere mulige placeringer af testfaciliteter p.t. undersøges. Der scree-
nes for placeringsmuligheder til et eventuelt tredje nationalt testcenter med 6-8 testpladser til vind-
møller på op til 450 meters højde, som særligt er relevant for havvindmøller. Hvis det senere be-
sluttes at etablere et tredje testcenter, vil det bidrage til at sikre et mere langsigtet behov, men det
er ikke en alternativ løsning på det aktuelle behov de næste 5-10 år.
Samlet giver disse høringssvar ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Nedlæggelse af boliger
Fjaltring-Trans Beboerforening og 129 høringssvar fra borgere, herunder borgere i lokalområdet, til-
kendegiver, at de er imod yderligere tilpasninger af Testcenter Høvsøre som medfører, at beboelses-
ejendomme skal eksproprieres i lokalområdet ved Fjaltring. I høringssvarene udtrykkes generelt en
opbakning til den grønne omstilling og vindmøller, men samtidig tilkendegives en bekymring for den
betydning ekspropriationer af beboelsesejendomme har for de mennesker, der berøres, og for udvik-
lingen af lokalsamfundet i Fjaltring, herunder muligheden for at tiltrække nye beboere til området.
Her henvises både til frygt for nye ekspropriationer, der gør tilflytning mindre attraktivt, og nedlæg-
gelse af boliger, der medfører et faldende antal boliger, hvilket også hæmmer mulighederne for til-
flytning, men også genhusning af eksproprierede. Der er et ønske om, at der tages mere hensyn til
Fjaltring som landsby og dens beboere, så der kun kan udvides, hvis det kan ske gennem frivilligt
opkøb.
Fjaltring-Trans Beboerforening og en række borgere nævner i høringssvarene, at de 8 ejendomme,
der er omfattet af den særlige overtagelsesordning, er under trussel for kommende ekspropriationer.
5
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 81: MFU spm. om, hvad ministerens holdning til – og juridiske vurdering af – at yde kompensation til Fjaltring for det tabte provenu, når disse lokalt-ejede produktionsmøller med deres tinglyste rettighed overtages og eksproprieres m.v.
2831542_0006.png
Fjaltring- Trans Beboerforening, DN og DOF, Doris Munch, Inger Skov og Kim Lundkvist, Annelise
Wang Jensen, Sanne Lundblad, Anders Bune, Gunnar Gregersen, Michael Kjær, Mathilde Skrædder-
gaard foreslår konkret, at man søger at undgå nedlæggelse af boliger ved at fastholde møllehøjden på
den nordlige mølle på 190 meter.
DN og DOF foreslår ligeledes, at man søger at undgå nedlæggelse af boliger enten ved at fastholde
møllehøjden på den nordlige mølle på 190 meter eller ved at reducere antallet af møller.
Jens Bentzen foreslår, at man nedlægger den nordligste mølle.
Else Bentzen foreslår, at testcenteret lægges et sted, hvor mennesker ikke skal flytte.
Arne Bredahl Sax-Kristensen ønsker, at der ved ekspropriation sker dobbelt-beløbs-erstatning, og at
man generelt sikrer en nabokompensation i form af gratis el.
Kommentar
Det bemærkes, at DTU har oplyst, at en fastholdelse af møllehøjden på den nordligste standplads
på 190 m, så ekspropriationer ikke er nødvendige, vil gøre pladsen uegnet til test af nye prototype-
vindmøller inden for meget kort tid og dermed påvirke testcentrets samlede rentabilitet i negativ
retning. Yderligere reduktion af antallet af standpladser på Testcenter Høvsøre vil betyde, at indu-
striens behov for testpladser skal søges imødekommet et andet egnet sted i Danmark, hvilket lige-
ledes må forventes at ville indebære behov for ekspropriation af boliger.
Det bemærkes, at testcenterloven indeholder en særlig overtagelsesordning, hvorefter naboer in-
den for en vis afstand til de to vindmølletestcentre kan anmode DTU om at købe deres ejendom til
en pris svarende til den offentlige ejendomsvurdering fratrukket udbetalt værditabsbetaling. Over-
tagelsesordningen gjaldt også ved den seneste tilpasning af testcentrene i 2018, og den omfattede
naboer i en afstand af 1.500 meter ved Testcenter Østerild og 900 meter ved Testcenter Høvsøre,
jf. lovens § 15, stk. 6. Med det udkast til lovforslag, der er i høring, foreslås overtagelsesordningen
udvidet ved Høvsøre, så flere naboer kan vælge at gøre brug af den. Det følger således af lovforsla-
gets § 1, nr. 10, at det vil være naboer inden for en afstand af op til 1.250 meter, der vil kunne gøre
brug af ordningen, hvis de ønsker det.
Den foreslåede justering af ordningen vil forventeligt indebære, at 8 nye beboelsesejendomme vil
blive omfattet af ordningen
og derfor kan vælge at anmode DTU om at overtage deres ejendom
på de vilkår, der følger af lovens § 15, stk. 6-12. Opgørelsen af de 8 ejendomme inkluderer ikke de
to ejendomme, som forudsættes eksproprieret. Muligheden i den særlige overtagelsesordning er en
ret for naboer, der fremsætter krav om værditab, og det er frivilligt, om de ønsker at gøre brug af
den.
Ekspropriation foretages af en uafhængig ekspropriationskommission, og ekspropriation kan
ifølge grundlovens § 73 kun ske mod fuld erstatning. Andre typer nabokompensationsordninger
kan aftales politisk og fastsættes i testcenterloven.
Samlet giver disse høringssvar ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Nedlæggelse af vindmøller
Anna Lise og Egon Bjerrum frygter, at ændringen af Testcenter Høvsøre vil medføre, at en opsat
mølle ved deres landejendom Torsmindevej 27 skal nedtages.
Kommentar
Det bemærkes, at den omtalte mølle antageligvis er en del af en lokalt-ejet vindmøllepark på fire
eksisterende produktionsvindmøller beliggende mellem testcenteret og landsbyen Fjaltring. I rap-
portens støjberegninger forudsættes det, at disse produktionsmøller syd for Fjaltring er nedlagt,
6
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 81: MFU spm. om, hvad ministerens holdning til – og juridiske vurdering af – at yde kompensation til Fjaltring for det tabte provenu, når disse lokalt-ejede produktionsmøller med deres tinglyste rettighed overtages og eksproprieres m.v.
2831542_0007.png
idet der er hjemmel hertil i det gældende lovgrundlag for testcenteret, jf. testcenterloven § 15, stk.
3. Produktionsmøllerne syd for Fjaltring indgår derfor ikke i beregningerne og fremgår ikke på
kort. Det vil dog afhænge af den faktiske støjemission fra testcenteret, om og hvornår produktions-
møllerne konkret skal nedlægges. Det bemærkes, at der ikke som konsekvens af tilpasningen i sig
selv bliver behov for ekspropriation af møllen. Det vil kun være, hvis der udvikler sig yderligere
støjfølsom arealanvendelse ved Fjaltring. Det er Lemvig Kommune, der fører tilsyn med, om støj-
grænserne overholdes.
Høringssvaret giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Arter og natur
Mikkel og Annemette Winther, Henrik Bram, Lise Faurschou Hastrup, Barbara Mauritson, Karl
Lisby, Ulla Madsen og Jørgen Ø. Lisby ønsker, at man undgår påvirkning af natur eller dyreliv.
DN og DOF bemærker ift. miljøvurderingen af Natura 2000-området, at man medregner påvirknin-
gen af arealer på vandfladen ud for den sydlige mølle tilstrækkeligt, og at der mangler bedre data for
fortrængning og kollision ikke mindst for de nattrækkende fugle samt kollisioner med de mange bar-
dunerede målemaster, som nu yderligere rykkes tættere på Natura 2000-området.
DN, DOF, Fjaltring-Trans Beboerforening og Knud Munch, bemærker, at beskrivelsen af naturom-
rådet mod nord uden for Natura 2000 er mangelfuld, herunder ift. arter som rørdrum, rørhøg, bæ-
ver, padder og den stærkt beskyttede birkemus.
Kommentar
Det bemærkes, at der vil være en påvirkning af natur eller dyreliv, men at der kun er identificeret
moderate påvirkninger af beskyttede naturtyper og fugle, hvoraf nogle af påvirkningerne kan af-
hjælpes ved afværgende tiltag, og andre ikke kan afhjælpes.
Den moderate påvirkning på udpegningsarter af fugle i fuglebeskyttelsesområde F38 er ikke i over-
ensstemmelse med målsætningen i Natura 2000-planen. Den foreslåede tilpasning vurderes derfor
at nødvendiggøre en fravigelse i medfør af habitatdirektivets art. 6, stk. 4, herunder iværksættelse
af foranstaltninger, der kan kompensere for påvirkningen af levesteder og ynglende og rastende
fugle i fuglebeskyttelsesområdet, således at integriteten af området samlet set ikke tager skade,
heller ikke i en overgangsperiode. Bemærkninger til de kompenserende foranstaltninger adresse-
res nedenfor.
Hvad angår påvirkningen af arealer på vandfladen ud for den sydlige mølle, så er påvirkningszo-
nerne beregnet som 1,6 gange vindmøllens totalhøjde, hvilket almindeligvis vurderes at være en
forsigtigt sat forstyrrelsesafstand ved store vindmøller. Dette areal omfatter ikke vandfladen ud
for den sydligste mølle.
Det bemærkes, at påvirkningen som følge af kollisioner med bardunerede målemaster vurderes på
baggrund af erfaringer og overvågning fra bl.a. overvågningsprogrammet ved Østerild, da der
ikke foreligger data, der gør det muligt at beregne for Testcenter Høvsøre. De to testcentre vurderes
på dette punkt sammenlignelige.
Beskrivelserne af de forskellige arters forekomst i området ved testcenteret er beskrevet ud fra felt-
undersøgelser, granskning af en række eksisterende kilder samt levestedsvurderinger i felten, idet
der har været fokus på beskyttede arter. Alle de nævnte arter er omtalt og behandlet i miljø- og
habitatkonsekvensrapporten, dog ikke med speciel fokus på den nordlige del af testcenteret, der
med birkemus som eneste (mulige) undtagelse ikke synes at være af særlig betydning for disse ar-
ter. Dele af naturområdet mod nord synes at rumme potentielt egnede levesteder for birkemus. De
7
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 81: MFU spm. om, hvad ministerens holdning til – og juridiske vurdering af – at yde kompensation til Fjaltring for det tabte provenu, når disse lokalt-ejede produktionsmøller med deres tinglyste rettighed overtages og eksproprieres m.v.
2831542_0008.png
aktiviteter, der med tilpasningen af testcenteret ligger nord for Ramme Å, påvirker dog ikke om-
råder, der vurderes at have værdi for birkemus. Der redegøres for dette i miljø- og habitatkonse-
kvensrapporten. For odder er der udarbejdet projektspecifikke afværgeforanstaltninger i form af
faunapassage i området mod nord, så negativ påvirkning af arten undgås.
Samlet giver disse høringssvar ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Natura 2000 - Kompenserende foranstaltninger
Dansk Jægerforbund bemærker, at de ønsker, at udlægning af erstatningsnatur foregik på en sådan
måde, at erstatningsnaturen var fuldt etableret når anlægsarbejdet i testområdet påbegyndes. Her-
ved har fuglene, som området etableres til fordel for, en mulighed for at anvende områderne når
behovet opstår - altså ved en eventuel fortrængning som følge af anlægsarbejdet i testområdet. Det
bør med andre ord prioriteres som det første i projektet at igangsætte etablering af erstatningsnatu-
ren for at sikre, at områderne opnår en tilfredsstillende karakter og kvalitet hurtigst muligt.
DN og DOF roser den planlagte naturkompensation for påvirkede fuglearter ved Indfjorden, men
bemærker, at det ikke er nok, fordi man bør indtænke en ordentlig kompensation for den tidligere
reduktion af Natura 2000 området i 2018, der påvirkede ande- og vadefugle, men hvor kompensati-
onen var utilstrækkelig. Her foreslås at etablere et vådområde med strandeng og rørskov beliggende
mellem Thorsmindevej og Høvsørevej. Dette projekt ville kompensere for fortrængning af rørdrum,
rørhøg, og ynglende ande- og vadefugle.
Kommentar
Det bemærkes, at de kompenserende foranstaltninger i form at et nyt vådområde udløses af for-
styrrelser og reduceret egnethed af levesteder som følge af den øgede møllehøjde på den sydligste
mølleplacering i driftsfasen for testcenteret og ikke i anlægsfasen. Vurdering af timing og omfang
af kompensation sker iht. EU-Kommissionens vejledning om omfang og timing af kompensations-
foranstaltninger (2019). Der er for vådområdets rørskovsareal til rørhøg og rørdrum vurderet, at
det vil tage nogle år at udvikle vanddækkede tagrørsskove, som er krav til levesteder for rørdrum
og rørhøg. Dermed kan det ikke antages, at resultatet af kompensationen vil være funktionsdygtigt,
når driftsfasen indtræder på testcenteret. I disse tilfælde skal der kræves overkompensation for de
tab, der er indtrådt i mellemtiden.
Der er derfor taget udgangspunkt i et kompensationsforhold på mere end 1:2, der gør, at når våd-
området efter nogle år er fuldt funktionsdygtigt, så er det sikret, at det samlede areal af egnet le-
vested for rørdrum og rørhøg er større end før påvirkningen fra tilpasningen. Det stilles som for-
udsætning til den driftsansvarlige på testcenteret, at det påtænkte vådområde anlægges umiddel-
bart efter en lovvedtagelse, hvorved det vurderes, at udviklingen af rørskov vil være undervejs.
For svømmeænder vurderes anlagte arealer med karakter af lysåben græsdomineret strandeng at
kunne udgøre et egnet raste- og fourageringsområde efter 12-15 måneder. Her er taget udgangs-
punkt i et kompensationsforhold mellem 1:1 og 1:2.
Hvad angår svaner og gæs forventes det tabte raste- og fødesøgningsareal kompenseret 1:1 gen-
nem erstatning af de påvirkede levesteder med udpegning af ca. 35 ha. landbrugsarealer i tillæg til
Natura 2000-området. Det konkrete omfang og karakteren af denne kompenserende foranstalt-
ning skal fastlægges endeligt og udføres forud for, at højden på den sydlige mølle øges og målema-
ster placeres længere mod vest.
Ved udvidelsen af Testcenter Høvsøre i 2018 gennemførte man ligeledes en kompensation for for-
trængning af svaner og gæs, hvor man udpegede ca. 37 ha. til beskyttede landbrugsarealer i tillæg
til Natura 2000-området. I henhold til habitatdirektivets art. 6, stk. 4, blev EU-Kommissionen ori-
enteret om de gennemførte kompenserende foranstaltninger. Kompensationsarealet fra 2018 er
8
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 81: MFU spm. om, hvad ministerens holdning til – og juridiske vurdering af – at yde kompensation til Fjaltring for det tabte provenu, når disse lokalt-ejede produktionsmøller med deres tinglyste rettighed overtages og eksproprieres m.v.
2831542_0009.png
fortsat af tilsvarende beskaffenhed, og det lægges til grund, at det virker efter hensigten og udgør
et egnet levested for rastende svaner og gæs, som er beskyttet af udpegningen til Natura 2000-
området. Der er derfor med dette tiltag allerede kompenseret for tilstedeværelsen af en testvind-
mølle med en højde på op til 200 meter indenfor Natura 2000-området, og der skal for så vidt
angår fortrængning alene kompenseres for den øgede påvirkning, som den nye tilpasning kan
medføre. Med hensyn til valg af område til kompensation, er der i miljø- og habitatkonsekvensvur-
deringens bilag 5 redegjort for, at der er udfordringer med bl.a. oversvømmelsesrisiko ved området
ved Thorsmindevej og Høvsørevej, der gjorde, at det blev fravalgt som et samlet kompensations-
projekt for rørdrum, rørhøg og svaner, gæs og svømmeænder.
Samlet giver disse høringssvar ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Lyspåvirkning
Fjaltring- Trans Beboerforening, Ulla Marie Pedersen, Sanne Lundblad, Pelle Henningsen, Anders
Bune, Nikolai Heath Sørensen, Kjær Andreasen og Ellen Schou, Michael Andersen, Søren Nordlyng
og Heidi Bjerrum nævner ønsket om, at lyspåvirkning fra testcenterets lysafmærkning mindskes.
Green Power Denmark bemærker, at der er en mindre sproglig forvirring på lovforslagets side 48,
hvor det i første afsnit fremgår, at den eksisterende lysmarkering ikke vil blive ændret. Umiddelbart
efter i samme afsnit fremgår det, at ændringen vil være ubetydelig. Det er ud fra teksten uklart, om
der sker en mindre ændring eller ej.
Kommentar
Det bemærkes samlet til ovenstående høringssvar, at det efter enighed i aftalekredsen indgår i lov-
forslag til ændring af testcenterloven, at DTU skal undersøge muligheden for at få dispensation fra
lysmarkeringskrav fra Trafikstyrelsen, herunder f.eks. ved etablering af radarstyret lysmarkering
af Testcenter Høvsøre, med henblik på at mindske lysgener især om natten.
Lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 8 om lyspåvirkning er justeret på baggrund af hø-
ringssvaret.
Bemærkningerne giver ikke i øvrigt anledning til ændring af lovforslaget.
Værditabsordning
Dansk Erhverv og Green Power Denmark bemærker vedr. værditabsordningen, at evt. konsekvenser
for berørte ejendomme som udgangspunkt vil skulle bedømmes ud fra, hvorvidt ejendommenes
værdi ændres ved, at tiphøjden øges med 75 m, og at antallet af møller samtidig reduceres med to.
Det er tvivlsomt, om disse ændringer har indflydelse på ejendommenes værdi.
Kommentar
Det bemærkes, at det er Taksationsmyndigheden, der træffer afgørelse om værditabets størrelse
på baggrund af en individuel vurdering heraf.
Samlet giver disse høringssvar ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Bemærkninger fra berørte myndigheder i høringsperioden 23. juni-17. august 2023
Der er til miljø- og habitatkonsekvensvurdering modtaget høringssvar fra følgende berørte myndig-
heder: Miljøstyrelsen, Vejdirektoratet, Banedanmark og Energistyrelsen
Miljøstyrelsen har forespurgt til supplerende redegørelse for påvirkningen af hav og vandmiljø ved
grundvandssænkning, anlæg af overkørslen over Ramme Å og af vådområdet. Derudover stilles en
række opklarende spørgsmål til landskabskapitlet. Endeligt er stillet en række opklarende spørgsmål
9
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 81: MFU spm. om, hvad ministerens holdning til – og juridiske vurdering af – at yde kompensation til Fjaltring for det tabte provenu, når disse lokalt-ejede produktionsmøller med deres tinglyste rettighed overtages og eksproprieres m.v.
2831542_0010.png
til landskabskapitlet, vurderingen af bilag IV-arter, herunder flagermus og strandtudse, samt de
kompenserende foranstaltninger.
Kommentar
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har på baggrund af Miljøstyrelsens høringssvar og i dialog med
Miljøstyrelsen indarbejdet en række supplerende forklaringer, uddybninger og korrektioner i lov-
forslaget, herunder særligt i lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 8 og 9.
Vejdirektoratet og Banedanmark har forespurgt til påvirkningen af det offentlige vejnet i forbindelse
med særtransporter.
Kommentar
Det bemærkes, at det er DTU, der som driftsansvarlig på testcentrene, indgår i dialog om og er
ansvarlig for evt. permanente ændringer på det offentlige vejnet, der i fremtiden vurderes nødven-
dige for at sikre vindmølleproducenternes særtransporter. Miljøvurderingen omfatter det kendte
behov for midlertidige tilpasninger til særtransporter, og forespørgslen giver derfor ikke anledning
til ændringer af lovforslaget.
Energistyrelsen noterer sig, at vurderingen af de miljø- og habitatmæssige konsekvenser af en tilpas-
ning af Testcenter Høvsøre følger op på Energistyrelsens anbefaling i forsøgsmølleanalyse og har
forespurgt til enkelte tal i klimakapitlet.
Kommentar
Forespørgslen giver ikke anledning til ændringer af lovforslaget.
10